رهبر معظم انقلاب درخصوص لوایح مربوط به FATF نظر نهایی و روشنی را مطرح نکرده‌ و تنها با تمدید زمان بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کرده‌اند.

مونا رمضانپور/

از موافقت رهبری با تمدید زمان بررسی FATF در مجمع می‌توان این برداشت را کرد که علی‌رغم بدبینی‌هایی که درخصوص FATF مطرح شده و موازی با بحث‌های کارشناسی گفته شده است، این بحث‌ها هنوز ایشان را مجاب نکرده که رعایت استانداردهای مدنظر FATF به زیان کشور است. اما این به آن معنا نیست که برجام با لوایح FATF گره خورده باشد.

لوایح FATF با برجام یکی نخواهد شد

حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی درخصوص بازگشت اروپاییان به برجام و گره زدن این بازگشت به لوایح FATF به خبرنگار ما گفت: لوایح FATF با برجام مقوله‌های جدا از هم هستند، برجام مساله هسته‌ای ایران بود که در چارچوب قوانین برجام اعمال می‌شد و درخصوص پیشرفت‌ها مذاکره شده بود و درخصوص FATF منافع ملی مطرح است و تشخیص مصلحت نظام نگاه حزبی یا غربی ندارد زيرا در اینجا منافع ملی مهم است.

وی در ادامه افزود: فرایند کاملا منافعی اس اظهارات در نظر گرفته ابعاد مختلفی که در چهارچوب برجام وجود دارد اما اگر غربی‌ها قصد دارند که برجام را به FATF ربط دهند غیرمعقول است و منافع سیاسی نباید دخیل بر برجام شود.

برجام تعهد بین‌المللی است

این عضو کمیسیون امنیت ملی درخصوص تعهدات برجام گفت: در برجام ما به تعهدات خود عمل کردیم اما اروپاییان با توجه به اینکه در برجام حضور داشتند به تعهدات خود عمل نکردند كه این مساله نيز در جایگاه خودش قابل بحث است و اظهارات موافقان و مخالفان برجام بررسی خواهد شد.

وی درخصوص قصد خروج آمریکایی‌ها از برجام و بازگشت آنها به برجام نیز بیان کرد: آمریکایی‌ها با خروج قصد داشتند تا اقتصاد ایران را دچار تزلزل کنند که تقریبا به این هدف خود رسیدند، با توجه به اینکه اروپايي‌ها از برجام خارج نشدند اما راه آمريكا را پيش گرفتند كه اگر بازگشتي در كار بود به تعهدات خود بازگردند تا ایران دوباره پای میز مذاکره بنشیند.

منافع ملی درمیان است نه دولت ‌ها

این عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان درخصوص اینکه آيا پس از تغيير دولت‌ها برجام هم لغو می‌شود یا خیر بيان كرد: دولت تا زمانی که قانونی است باید به کارش ادامه دهد، دولت بعد هم باید به منافع فکر کند و با توجه به اتفاقات اخیر دولت بعد هم با مذاکره موافق خواهد بود و راه برجام را ادامه خواهد داد اما اینکه بگویم دولت بعد برجام را لغو خواهد کرد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد زيرا منافع ملی مهم است نه منافع دولت ‌ها.