سخنگوی وزارت بهداشت آخرین وضعیت بروز و فوتی ناشی از کووید-۱۹ در کشور را اینگونه اعلام کرد: از روز20 مهر تا روز ۲۱ مهر و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۳ نفر از آنها بستری شدند.

مونا ربیعاین/ وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۰۴ هزار و ۲۸۱ نفر رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه تا کنون ۴۰۹ هزار و ۱۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود:  ۴۵۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته وی، تا کنون چهار میلیون و ۳۴۰ هزار و ۸۳۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی در توضیح استانهای در شرایط قرمز بیماری گفت: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

لاری گفت: استانهای کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

نتیجه سفرهای بی دلیل

مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی در خصوص وضعیت کرونا در کشور به خبرنگار ما گفت: سفرهایی که در تعطیلات مردم رفته اند نتیجه اش بهتر از این نخواهد بود بازشدن مدارس هم در این امر بی تاثیر نیست بهترین راهکار برای جلوگیری از افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا این است که مردم در تعطیلات پیش رو مسافرت نروند، دسته ای برای مراسم ۲۸ سفر بیرون نیاید.

وی در ادامه افزود: مدارسی که باز شده را تعطیل کنید تا جلوی این سیر صعودی گرفته شود بی توجهی به نکات بهداشتی هم بی تاثیر نیست

مسعود مردانی درخصوص آمار وزارت بهداشت به خبرنگار ما گفت: طبق آمار وزارت بهداشت فقط ۴۳ درصد مردم نکات بهداشتی را رعایت می کنند و ۵۷ درصدآنها بدون توجه به نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به زندگی خود ادامه می دهند

وی در ادامه درخصوص پیشنهاد ستاده مبارزه با کرونا گفت: ستاد مبارزه با کرونا پیشنها داده است که تهران را دو هفته تعطیل کنند و حقیقت را به مردم بگویند

متخصص بیماری های عفونی درخصوص جریمه نقدی خاطیان گفت:همه مردم خاطی نیستند برخی ها چون حقیقت را نمی دانند رعایت نمی کنند باید به مردم گفت که یان بیماری بسیار خطرناک است و همه باید رعایت کنند

همگان وظیفه دارند همچنان توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند

عضو کمیته علمی ستادملی مقابله با کرونا تاکید کرد: همه ما وظیفه داریم همچنان توصیه های بهداشتی را به دقت کامل رعایت کنیم تا بتوان این بیماری را پیشگیری و کنترل کرد. در حال حاضر شستن دست با آب و صابون، زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، حضور نیافتن در مکان های شلوغ و پرتردد و نرفتن به سفر از مهمترین اقدامات برای کنترل این بیماری است.

مردانی به اعمال جرائم برای ماسک نزدن از روز شنبه در تهران اشاره و اظهار امیدواری کرد که با اجرای کامل این طرح در تهران شاهد استفاده همگان از ماسک و کنترل بیماری باشیم.

متخصص بیماری عفونی ادامه داد: بیماری کرونا برای ابتلای دیگران از هیچ قاعده و قانونی تبعیت نمی کند، همه افراد اعم از پیر و کودک و زن و مرد در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی افزود: در ابتدای شیوع بیماری تصور می شد که کودکان مبتلا به این بیماری نمی شوند، اما الان تعداد زیادی از آنان در بیمارستان های کودکان از جمله مرکز طبی کودکان تهران بستری هستند و این موضوع نشان می هد هیچ کسی در امان نیست و همه باید مراقب خود باشم.

مردانی با اشاره به اینکه هر کسی آنتی بادی محافظت کننده علیه بیماری را نداشته باشند در معرض ابتلا به بیماری است.

او از مردم حتی کسانی که مبتلا به بیماری شده اند تقاضا کرد با رعایت توصیه های بهداشتی مراقب خود باشند تا دچار عوارض این ویروس نشوند.