تحریم‌های جدید بانکی اعمال می‌شود. منابع مطلع بامداد پنجشنبه گزارش داده‌اند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» قصد دارد تحریم‌های جدیدی علیه بخش مالی ایران اعمال کند که بر اساس آن ارتباط مالی ایران با تمام دنیا قطع می‌شود اما نتیجه تحریم‌های تازه چیست؟

مونا ربیعیان/ روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که تحریم‌های جدید معدود بانک‌های ایرانی را که تا کنون مشمول تحریم‌های ثانویه نبوده‌اند، هدف خواهند گرفت. پیش از این هم سه منبع مطلع در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ اعلام کردند که دولت ترامپ قصد دارد ۱۳ بانک ایرانی را تحریم کرده و ارتباط جهان با کل بخش مالی ایران را ممنوع اعلام کند.

آنها توضیح داده‌اند که با این تحریم‌ها دو هدف را دنبال می‌کنند: بستن معدود منافذ مالی موجود در تحریم‌ها که به دولت ایران اجازه کسب درآمد می‌دهد و بی‌اثر کردن وعده «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات برای بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر.

بر اساس توضیحات این منابع خبری معدود راه‌های باقی مانده ایران در کانال‌های مالی جهان موجب شده است که ایران بتواند برخی تحریم‌ها را دور بزند. مخالفان تحریم جدید گفته‌اند که این اقدام ممکن است کانال‌‌هایی را که ایران از آن برای واردات اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده می‌کند، مسدود کند اما طراحان این پیشنهاد به دولت ترامپ اعلام کرده‌اند که تنها ارتباط یک بانک ایرانی را با سوئیفت حفظ می‌کنند تا از طریق آن اقلام بشردوستانه به ایران ارسال شود.

بنا به توضیحات این منابع خبری طراح تحریم‌های جدید چند تن از اعضای کنگره نمایندگان امریکا و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها هستند. در این گزارش‌ها ادعا شده است که بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها روابط نزدیک و دیرینه‌ای با اسراییل دارد.

برجام توافق دوطرفین بود

الهام امين زاده؛ معاون حقوقى سابق رئيس جمهور درخصوص قرارداد برجام به خبرنگار ما گفت: قرار بود برجام یک توافق برابر بین ایران و اروپا با شد اما در حال حاضر نابرابری در این قرارداد مشهود است؛ یک طرف تعهداتی بود که در ایران انجام داد و اروپایان همچنان در انجام تعهدات خود کوتاهی می کنند

وی درخصوص حقوق اجرایی برجام نیز افزود: در عالم حقوق نگارشی است که نشان می دهد طرفین باید با یکدیگر مشارکت داشته باشند، درصورت فسخ قرارداد باید طرفین حضور داشته باشند اما امریکایی ها در خصوص برجام بدون حضور ایران و بدون انجام تعهدات نوشته شده قرارداد برجام را نقض کردند و از برجام خارج شدند

ایران به تمام تعهداتش عمل کرد اما ….

معاون حقوقى سابق رئيس جمهور درباره تعهدات انجام شده اظهار داشت: تعهدات هر دو طرفین باید انجام میداد اما درخصوص برجام ایران به تمام تعهدات خود عمل کرد حتی با وجود اینکه ایران توانایی ساخت تولیدات هسته ای را داشت اما به دلیل همکاری با کشورهای دیگر و برجام تولیدات هسته ای خود را کاهش داد اما طرف مقابل به ظاهر و روی نوشته فقط تحریم ها را برداشته است اما در عمل تحریم ها سرجای خود باقی است.

خروج آمریکا از برجام اروپاییان را ترساند

وی درباره خروج یک طرفه آمریکا از برجام و برخورد اروپاییان پس از خروج آمریکا با ایران گفت: حتی وقتی یکی از اعضای ۱+۵ اعضا از برجام خارج شد تعهدات کاهش تحریم ها در حوزه تبادلات مالی و تجاری نیز شاهد بودیم در عرصه حقوق بین الملل اکر توافقی نقض شود برای نقض یک طرفه باید دادگاه بین المللی تشکیل شود اما در برجام چنین بندی را شاهد نبود و ایران براساس برجام و اعتمادسازی فعالیت هسته ای خود را کاهش داد و به نشان داد که به تعهدات خود پابرجا است

الهام امین زاده درخصوص توانمندی ایران در تولید انرژی هسته ای گفت: علی رغم توانمندی که ایران درخصوص انرژی هسته ای به دلیل اعتماد سازی تصمیم گرفت تا انرژی هسته ای را کنار بگذارد اما طرف مقابل که اروپاییان باشند با خروج آمریکا از ایران حمایت خود را از برجام کم کردند و این نقض برجام بود.

اروپاییان از ترس تحریم شدن توسط آمریکا به تعهدات خود عمل نمی کنند

معاون حقوقى سابق رئيس جمهور تحریم های آمریکا را دو نوع خواند و درخصوص دونوع تحریم ها اظهارداشت: آمریکا پس از خروج از برجام دو نوع تحریم را پیش رو گذاشت تحریم اولیه که تحریم های بانکی و پولی از طریق خود کشور امریکا یعنی شرکت های این کشور به هیچ عنوان حق همکاری با ایارن را نخواهند داشت و تحریم های ثانویه که در این نوع تحریم آمریکا شرکت ها و کشورهایی که با ایران همکاری داشته باشند را تحریم می کند براساس تحریم های ثانویه کشورها دیگر به همکاری با ایران ادامه نخواهند داد چرا که تحریم خواهند شد البته در این خصوص سازمان امنیت ملی می تواند در این خصوص دخالت کند چرا که این عمل آمریکا به نوعی نقض حقوق بشر است.

اروپاییان استقلال ندارند و وابسته به آمریکا هستند

وی رفتار اتحادیه اروپا پس از بازگشت تحریم ها علیه ایران را اینگونه بیان کرد: اتحادیه اروپا برای اینکه بتوانند مقابل تحریم های آمریکا و برجام را عملی ند باید متحد باشد چرا که اروپاییان به دلیل هماهنگ بودن مواضع سیاسی خود با آمریکا چنین کاری را انجانم نمی دهند اما درخصوص عدم اجرایی برجام اروپاییان زیر سوال خواهندرفت.

الهام امین زاده دلایل عدم اجرایی برجام توسط اروپاییان و راه مقابل با تحریم های آمریکا را اینگونه بیان کرد: برجام برای اروپاییان هم هزینه ساز بوده و هم اینکه استقلال خود را زیر سایه آمریکا احساس می کند از طرفی هم این عدم اجرایی برجام می تواند از نظر تجاری به اروپاییان آسیب برساند اگر هماهنگی وجود داشته باشد آنها می توانند مقابل آمریکا ایستادگی کنند و به تعهدات برجامی خود عمل کنند اما اگر برخلاف این باشد یعنی برجام برای ایشان نفعی نداشته باشد بازگشت تحریم ها را شاهد خواهیم بود.