در سال ۲۰۱۸ ایران با سهم ۱۸ درصدی از بازار جهانی، پس از کشور هند رتبه دوم صادرات جهانی فرش دستباف را در دست داشته که این میزان در سال ۲۰۱۹ با کاهش به ۸/۱ درصد، ایران را در رتبه سوم و پس از هند و پاکستان قرار داده است.

براساس آمارها میزان صادرات فرش دستباف ایران در سال گذشته درحالی با کاهش ۷۱ درصدی از ۲۳۷ میلیون دلار سال ۱۳۹۷ به ۶۹ میلیون دلار رسیده که این میزان در سال‌های گذشته نزدیک به ۴۳۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین در سال ۲۰۱۸ ایران با سهم ۱۸ درصدی از بازار جهانی، پس از کشور هند رتبه دوم صادرات جهانی فرش دستباف را در دست داشته که این میزان در سال ۲۰۱۹ با کاهش به ۸/۱ درصد، ایران را در رتبه سوم و پس از هند و پاکستان قرار داده است.

سقوط از سال ۹۷ آغاز شد

حمید کارگر ؛ سرپرست مرکز ملی فرش ایران درخصوص کاهش صادرات فرش ایران به خبرنگار ما گفت: به طور دقیق بخواهیم اعلام کنیم روند کاهشی صادرات ایران از سال ۹۷ کلیک خورد.

وی در ادامه درابره اوج صاردات فرش اظهارداشت: در دهه های اخیر ایران به طور متوسط سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از صادرات فرش به دست می آورد البته باید گفت که اوایل دهه ۷۰ ایران بالای ۲ میلیارد دلار صادرات فرش داشته است اما به مرور در ابتدای دهه۹۰ پس از اعلام تحریم ها و تورم داخلی صادرات فرش دستبافت به ۳۰۰ میلیون دلار رسید اما این روند کاهشی تا سال ۹۴ ادامه داشت تا پس از برجامکمی این روند کاهشی متوقف شد وصادرات فرش ایران دوباره روند افزایشی پیدا کرد و تا سال ۹۵ ایران سالانه ۳۵۹ میلیون دلار صادرات فرش انجام میدهد و در برجام ذکر شده بود که فرش ایران تحریم نیست و سال ۹۶ رقم به ۴۲۶ میلیون دلار رسید تقریبا به همان ۵۰۰ میلیون دلاری که در دهه ۸۰ تا ۹۰ داشتیم.

حمید کارگر درخصوص اثرات خروج آمریکا از برجام گفت: پس از خروج آمریکا از برجام روند کاهشی صادرات فرش با سرعت صورت گرفت به طوری که در سال ۹۸ صادرات فرش دستباف به ۷۰ میلیون دلار رسید.

وی در ادامه افزود:برآوردی که از ابتدای سال ۹۹ هم صورت گرفته است در خوشبینانه ترین حال صادرات فرش ایرانی به ۵۰ میلیون دلار خواهد رسید که می توان گفت به ۱ درصد صادرات نسبت به سالهای گذشته رسیده ایم در سالهای گذشته نیز ایران تحریم بوده است اما تحریم ها دلیل اصلی این سقوط صادرات نیست.

سیاست های غلط صادراتی باعث روند کاهشی می شود

سرپرست مرکز ملی فرش ایران درخصوص خود تحریم ها گفت: سیاست های غلط صادراتی خود تحریمی های موجود باعث چنین اتفاقاتی شده است در صورتی که فرش ایرانی ورودش فقط در آمریکا ممنوع است در در کشورهای دیگر از طرفی عدم حمایت و عدم واردات مواد اولیه نیز شرایط را برای قالیبافان سخت کرده است

وی ادامه داد: وقتی مواد اولیه با قیمت بالا تهیه شود قیمت تمام شده فرش نیز بالا خواهد بود بنابراین امکان رقابت با هند و پاکستان که فرش های ارزان قیمت به بازارهای جهانی ارائه می دهند را نخواهیم داشت.

حمید کارگر درباره رقابت در بازار جهانی نیز افزود:از طرفی ایران برای رقابت با بازارهای جهانی نیاز به حضور در نمایشگاه های بین المللی و مارکتینگ دارد که رد این خصوص هم هیچ حمایتی تاکنون نشده است

از حرف تا عمل فاصله زیاد است

وی درباره سیاست های اشتباه مسوولین افزود: برخی سیاست های اقتصادی غلط هم به جای حمایت از تولید کننده آن را نابود می سازد قوانین سختگیرانه صادراتی و گمرکی باعث شده تا صادرات برای تولید کنندگان فرش مشکل شود

سرپرست مرکز ملی فرش ایران  درخصوص شعارهای حمایتی گفت: از طرفی تا کنون شعارهای زیادی درخصوص حمایت از فرش دستباف گفته شده اما از حرف تا عمل فاصله زیاد است تشویق های صادراتی که گفته شده اعمال نشده است

وی در پایان افزود: با وجود این مشکلات اگر روند کاهشی همچنان ادامه پیدا کند باید شاهد سیر بیکاری قالیبافان د رکشور باشیم فقط می توان گفت امیدواریم که این خود تحریم ها به پایان برسد تا فرش دستباف همانند سابق صادر شود.