هم‌زمان با اعلام اسامی شرکت‌های بزرگ و جدید برای خصوصی‌سازی، مردم خوزستان که خاطره تلخ شرکت «نیشکر هفت‌تپه» و حتی «گروه ملی» را دارد، این بار نگران‌تر از همیشه شده‌اند.

مونا رمضانپور/بازهم داستانی دیگر از سری ماجراهای پرفرازونشیب خصوصی‌سازی بخش صنعت در کشور که هر بار به‌جای اینکه دری از پیشرفت را پیش روی تولید و صنعت باز کند و مرهمی بر زخم‌های قشر کارگر باشد، باری بر دوش جامعه اقتصادی و صنعتی کشور می‌شود؛ آغاز شده است.

بارها در ماجراهای خصوصی‌سازی برخی صنایع بزرگ در ایران، آنچه در قالب نتیجه حاصل شد علاوه بر سرنوشت نامعلوم صنعت موردنظر در آینده، مشکلاتی از قبیل تخلفات مالی مدیران جدید خصوصی‌سازی، تعدیل نیرو و وضعیت نابسامان حقوق و مطالبات کارگران بود که تجمعات اعتراض‌آمیز کارگران و نیروهای بیکار شده و یا در شرف بیکاری و محروم مانده از حق‌وحقوق چندماهه خود را هم به دنبال داشت.

خوزستان تجربه تلخ خصوصی شدن شرکت نیشکر هفت‌تپه را دارد که باعث تنش‌های بی‌شمار کارگری در استان شده است، قبل‌تر شرایط برای شرکت گروه ملی فولاد ایران نیز چنین بود که اعتصابات کارگری بی‌شماری را به همراه داشت.

خوزستان زخم‌خورده خصوصی‌سازی است؛ این استان صنعتی، شرکت‌های برگ و عظیمی را در دل خود جای‌داده است که به‌راحتی قابل‌واگذاری به بخش خصوصی نیستند و باید پروسه خصوصی‌سازی برای شرکت‌های بزرگ صنعتی مجدداً ویرایش و اصلاح شود تا شرکت‌های بزرگ صنعتی ایران که بخشی از آن‌ها در خوزستان هستند با خصوصی‌سازی، به سمت رکود و ورشکستی و متلاشی شدن نروند.

اکنون در خوزستان بحث بر سر خصوصی‌سازی کردن شرکت‌های «حفاری»، «توسعه نیشکر و صنایع جانبی»، «پالایشگاه آبادان»، «سد و نیروگاه شهید عباسپور»، «نیروگاه رامین» و… است و از هم‌اکنون کارکنان این شرکت‌های بزرگ صنعتی با موجی از نگرانی مواجه شده‌اند و ترس از خصوصی‌سازی و تکرار ماجرای هفت‌تپه و گروه ملی بر زندگی آن‌ها سایه انداخته است.

خصوصی سازی یعنی بازگشت املا مردم به خودشان

مجتبی یوسفی؛ نماینده مردم اهوازدرخصوص اصل ۴۴ خصوصی سازی به خبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین موضوعات خصوصی سازی اصل ۴۴ است که در هیچ خصوصی سازی رعایت نمی شود، قانون خصوصی این است که اقتصاد به مردم بازگردد و از حالت دولتی خارج شود اما در یک فضای شفاف و روشن در اصل مردم مالک اصلی شرکت ها و یا تولیدی ها هستند.

وی افزود: وقتی اصل ۴۴ رعایت نشود کارگر و کارمند ناراضی خواهند بود حدود دو دهه اخیر اصل ۴۴ در خصوصی سازی رعایت نشده است.

تسویه حساب های سیاسی در خصوصی سازی

این نماینده درخصوص واگذاری به افراد غیر متخصص افزود: متأسفانه در این واگذاری‌ها گاهی شرکت‌ها به کسانی واگذار شد که در حوزه سیاست به‌نوعی دارای تسویه‌حساب‌هایی برای برخی از جریانات سیاسی بودند و ازاین‌رو دیدیم که واگذاری بر اساس کارشناسی و سپردن به مردم نبوده است و ازنظر اهلیت به افرادی فاقد اهلیت واگذار شد.

وی افزود:  این وضعیت، فرصت‌های موجود در کشور دومینو وار به تهدید تبدیل شدند که کارخانجات و صنایع بالادستی استراتژیکی مثل هپکو، هفت‌تپه، گروه ملی و ارج که نیاز داخلی را تأمین می‌کنند و ارزآوری و اشتغال را برای قشر زحمت‌کش کارگر و خانواده آن‌ها داشتیم، از این فرصت‌ها بودند.

این نماینده از هشدار های پی در پی به وزیر اقتصاد گفت: درخصوص این واگذاری ها نمایندگان به وزیر اقتصاد هشدار داده اند و اعلام شده هرگونه سو استفاده ای در این واگذاری ها و استفاده از ابزارات شرکت های دولتی برای وزیر دردسرسازخواهد شد

سرنوشت دومینو وار واگذاری های بی تخصص

یوسفی درباره سرنوشت واگذاری نیروگاه رامین اهواز به بخش خصوصی و واکنش نمایندگان خوزستان در مجلس به این مسئله، عنوان می‌کند: برای خصوصی‌سازی نیروگاه رامین نیز مدیرعامل نیروگاه‌های حرارتی کشور را به نیروگاه رامین آوردیم و با این خصوصی‌سازی مخالفت کردیم که اعلام کرد قرار نیست واگذار شود و اگر باشد هم در حد پنج درصد یا درصدهای مختصری است که در مالکیت دولت بماند.

وی درباره شفاف سازی اظهارداشت: این عدم شفاف سازی همانند ماجرای بورس است که نمایندگان هشدار دادند درخصوص حباب بورس اما دولت بدون اینکه توجهی داشته باشد باعث شد بسیاری از مردم متضرر شوند

مدیران سیاسی نمی توانند مدیران تولیدی باشند

وی درباره مدیران تولیدی افزود: به نظر می رسد در حال حاضر افرادی که مدیر سیاسی هستند و یا اینکه یک زمانی پست و مقامی داشته اند را عضو هیت مدیره شرکت ها می کنند و ا ین باعث متضرر و یا ورشکستگی شرکت ها می شود.

ای نماینده در پایان درباره کمک به پایان بخشیدن به خصوصی سازی های غیر اصولی گفت: شما رسانه ها باید این هشدار ها را به گوش مسوولین برسانید که ما نمایندگان دیگر اجازه نخواهیم داد تا واگذاری های غیر شفاف وارد خصوصی سازی شود.