در بین ماسک نزده‌ها، هم افراد نوجوان، هم جوان، هم میانسال و هم سالمند دیده می‌شوند؛ برخی تمایل به گفت‌وگو ندارند و برخی هم فراری از پاسخ.

مونا ربیعیان/روایت دردناک کرونا همچنان ادامه دارد؛ وقتی در آخرین روزهای بهمن پا به کشورمان گذاشت و چند نفری را درگیر کرد، هیچکس فکرش را نمی‌کرد که چند ماه بعد از آن، ۴۶۱ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده باشند و ۲۶ هزار و ۳۸۰ نفر هم به کام مرگ کشیده شوند.

مشکل اساسی با این بیماری، عدم کشف داروی آن است؛ به عبارت دیگر اگر کسی مبتلا به این بیماری شود، با داروهایی که درباره بیماری مشابه آن، شناسایی شده، درمان می‌شوند که البته روی عده‌ای جواب می‌دهد و روی عده‌ای جواب نمی‌دهد؛ اما این بیماری از خود، نشانه‌های متفاوتی روی افراد مختلف نشان می‌دهد که رسیدن به داروی بهبودی آن را سخت‌تر می‌کند؛ از تب، بدن درد و سردرد گرفته تا تنگی نفس، دلدرد، سرگیجه و مشکلات دیگر؛ شاید بتوان گفت کلکسیونی از همه دردها پس از ابتلا به کرونا مشاهده می‌شود که همه اینها گاهی درمان شده و گاهی نمی‌شود!

ماهیانه ۹۰۰ هزار تومان هزینه ماسک با کدام کار

اردشیر گراوند، جامعه شناس درخصوص رعایت نکردن مردم به خبرنگار ما گفت: رعایت کردن یا نکردن مردم از دستورات مسوولین مربوط به اقتصاد کشور دارد اگر نگاهی به وضع مردم بیاندازید می بینید که بیشتر مردم با حداقل حقوق زندگی خود را می چرخانند چطور می توانند ماهیانه ۹۰۰ هزار تومان بابت ماسک هزینه کنند.

وی افزود: مردم در وسایل نقلیه عمومی از ماسک استفاده می کنند اما وقتی شلوغی وسایل نقلیه عمومی را نمی توان کنترل کرد مگر با شلوغی موجود می شود فاصله اجتماعی را رعایت کرد چرا مسوولین ما عادت کردند که همیشه مردم را مقصر جلوه می  دهند. همیشه مردم محکوم نیستند

جریمه کردن مردم را از ماسک زدن زده می کند

این جامعه شناس درخصوص جریمه کردن افراد خاطی افزود: جریمه کردن باعث نمی شود که مردم ماسک بزنند شاید اوضاع را خراب تر کند و مردمی که رعایت می کنند هم دیگر رعایت نکنند چرا که مردم از وضعیت اقتصادی به اندازه کافی خسته هستند با جریمه کردن فشار روی مردم نیاوریم

وی در پایان اظهار داشت: مردم حاضرند جونشان به خطر بیوفتد اما رونق از خانه هایشان خارج نشود.

جریمه ماسک نزدن

نکاتی که مردم برای ماسک نزدن بیان می‌کنند در تمام کشورها وجود دارد یعنی همیشه عده‌ای هستند که دلایلی برای ماسک نزدن دارند و همین موضوع باعث شده است که در کشورهای مختلف جریمه‌هایی برای ماسک نزدن، در نظر گرفته شود.

معاون کل وزارت بهداشت هم از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه در حال حاضر در خصوص مسأله ساده‌ای همچون استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نظم و انضباطی دیده نمی‌شود. در حالیکه در کشورهای اروپایی و حتی کشورهای همسایه ما، مقررات سخت و جریمه‌های چند صد دلاری برای عدم پوشش ماسک در نظر گرفته شده است و جریمه های چند ده هزار دلاری برای کسی تعیین شده است که مبتلا به بیماری کرونا هستند و با علم به این مسأله به خارج از منزل می روند».

 وی، مهمترین دلیل عدم برخورد قانونی با افرادی خاطی پروتکل های بهداشتی را وضعیت تحریمی کشور و همچنین معیشتی مردم عنوان کرد و افزود: «در کشور ما جریمه‌ای که برای افراد خاطی درنظر گرفته شده، عدم ارائه خدمت به این افراد است که البته این موضوع هم هنوز عملیاتی نشده است که فردی بدون ماسک به مرکزی مراجعه کند و خدمات به او ارائه نشود».

حریرچی در خصوص وضعیت بیماری کرونا در کشور بیان کرد: «هشدارهای ما درخصوص کووید ۱۹ کاملا بجا و علمی است. بیماری کرونا از مرحله سرایت تا ابتلا، بیشتر به فاکتورهای رفتاری و اجتماعی مردم بستگی دارد. مثلا، می‌شود ادارات و مدارس را تعطیل کرد، اما اگر مردم به مسافرت بروند و یا پاساژ گردی کنند، تعطیلی‌ها فایده‌ای در کنترل بیماری کرونا نخواهد داشت».

به نظر می‌رسد که باید در جهت فرهنگسازی و ترویج استفاده از ماسک بیشتر تلاش کرد و از آن طرف هم پیگیری‌ها برای ارائه ماسک با قیمت مناسب به مردم انجام شود؛ پیش‌بینی مجازات هم راحل مناسبی است اما بدون اجرای دو بند قبلی یعنی ترویج استفاده از ماسک و ارائه با قیمت مناسب، کارایی مناسبی نخواهد داشت.