صاحب برند فرش حقیقی درمورد چالش ها و مشکلات امروز فرش ایرانی گفت: هنرفرش دستباف امروز در شرایط بسیار پیچیده‌ای قرار دارد .تاجایی که با مشکلاتی اقتصادی از یک سو، تحریم‌های بانک‌های خارجی ، قیمت گذاری ، مشکلات بازارهای جهانی ، سلایق خریداران و کاهش تعداد بافندگان جوان ، مشکلات مالی و عدم جذابیت‌ها در این حرفه برای نسل جدید و… روبه رو است.

محمدمهدی صفدرزاده حقیقی صاحب برند فرش حقیقی، اظهارداشت: من محمدمهدی صفدرزاده حقیقی فرزند استاد فیض الله صفدرزاده حقیقی و نسل چهارم از خانواده ای هستم که عاشقانه به هنر قالی بافی در ایران تعلق دارند.

وی تصریح کرد:  از دوره نوجوانی مراحل طراحی و تولید فرش را زیر نظر پدر و اساتید معتبری از جمله مرحوم استادرستم شیرازی، مرحوم استاد نوروز حفیظی و استاد جعفرقلی فداکار تجربه نموده و پس از فارغ التحصیلی در رشته کارشناسی ارشد معماری تصمیم گرفتم با آمیختن هنر معماری و طراحی فرش گامی نوین در طراحی و تولید فرش دستباف برای کشورمان بردارم.

صفدرزاده حقیقی با اشاره به اینکه تلاش کرده تا هنردیرینه قالی بافی را با نگاهی نو وحفظ اصالت‌ها به نسل‌های جدید معرفی نماید، عنوان داشت : به عنوان عضو کوچکی از خانواده تولید کنندگان هنر قالی‌بافی در ایران و دراصفهان همیشه به دنبال راه‌هایی برای حفظ اصالت قالی‌های ایرانی با استفاده از تکنیک‌ها و خلاقیت های نوین و به روز بوده ام تا هنر قالی بافی ایران برای بازارهای داخلی و خارجی وهمچنین نسل امروزجذاب‌تر شود و به تازگی برای خودم تکنیک‌های جذابی را با ترکیبی از بافت سنتی و نوآوری‌های معاصر برای این منظورابداع نموده ام.

وی درخصوص چالش ها و مشکلات امروز فرش ایرانی توضیح داد: هنرفرش دستباف امروز در شرایط بسیار پیچیده‌ای قرار دارد .تاجایی که با مشکلاتی اقتصادی از یک سو، تحریم‌های بانک‌های خارجی ، قیمت گذاری ، مشکلات بازارهای جهانی ، سلایق خریداران و کاهش تعداد بافندگان جوان ، مشکلات مالی و عدم جذابیت‌ها در این حرفه برای نسل جدید و… مشکلات وچالش هایی هستند که ما امروز با آنها روبروهستیم.

صاحب برند فرش حقیقی افزود : بیمه مشکل اصلی دیگری است که باعث شده بافندگان به شغل ها و حرفه‌های دیگر رو بیاورند.به همین دلیل برای بهینه‌سازی پیشنهاد می‌کنم که دولت و نهادهای فرهنگی برای جذب نیروی جوان به این هنر اقدامات اساسی ارائه دهند . ضمن اینکه دولت به نظرم می تواند با استفاده از تبلیغات دیجیتال درمعرفی فرش ایرانی به بازارهای جهانی می‌تواند خیلی کمک کننده رونق دهنده به این هنر اصیل ایرانی باشد.

وی ادامه داد: برای ارتباط با نسل جدید امروزمی‌توان ازروش‌های نوآورانه مثل برگزاری کارگاه‌های آموزشی ،تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی ، همکاری با طراحان مدرن دنیا استفاده کنیم.

نسل جدید بیشتر به دنبال محصولات منحصر به فرد و داستان دارهستند. یعنی نشان دادن داستان و قصه پشت هرفرش ، ازمراحل تولید آن ، سختی‌ها وعشق‌هایی که در این راه برای تولید یک فرش وجود دارند می‌تواند رای نسل جوان جذاب باشد. که من امروز در این جهت تلاش‌هایی را انجام داده ام.ضمن اینکه به نظرم ایجاد طرح‌های مدرن با استفاده از رنگ‌های امروزی در کنار حفظ اصالت هنرفرش دستبافت نیز می تواند از جنبه‌های مختلف مخاطبان را به این هنرجذب نماید.

صفدرزاده حقیقی درخصوص تاثیر برگزاری نمایشگاه فرش درمعرفی هنرقالی بافی ایران نیز ابرازداشت : نمایشگاه فرش دستباف نقش بسیار مهمی در معرفی فرش ایران به داخل و خارج از کشوردارد. از سوی دیگر نمایشگاه به عنوان یک پل ارتباطی بین تولید کنندگان و خریداران برقرار می کند. ازطرفی این رویداد نه تنها فرصتی برای بازاریابی فروش محصولات به حساب می‌آیند بلکه مکانی برای تبادل تجربه ، یادگیری  وارتباطات جدید نیز می باشد. ولی به نظرم برای حفظ این تاثیر و ارتقای آن لازم است که نمایشگاه‌های فرش بخش‌هایی نیز برای معرفی تکنیک‌های جدید و نوآوری‌ها و طرح‌های خلاقانه برای معرفی هرچه بهترهنر فرش دستباف ایرانی باشند.

وی درپایان سخنان خود گفت: ازمسئولین برگزارکننده نمایشگاه عاجزانه درخواست می‌کنم از نمایشگاه‌های فرش که امروز دردنیا برگزارمی‌شود دیدن فرمایند وازنزدیک با تجارب آنها و همچنین استفاده از تکنولوژی روزدنیا دربرگزاری نمایشگاه آشنا شوند.به عنوان مثال نمایشگاه فرش در کشورچین برگزارمی‌شود.مسئولین برگزاری نمایشگاه فرش چین اپلیکیشن خاصی را دراختیار بازدیدکنندگان قرار داده اند تا بدون حضور فیزیکی از نمایشگاه دیدن نمایند . بنابراین اقداماتی چنین می‌تواند بسیار تاثیرات شگرفی دررونق بازارهای جهانی فرش دستبافت و معرفی هنرقالی بافی ایران  برای معرفی به نسل جوان و نسل های آینده داشته باشد .