زهرا مخیری در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در شهر مقدس مشهد در خانواده ای متدین چشم به جهان گشودند. پدرشان مرحوم عباس خان از شاهزادگان قاجار بودند که تحصیلاتشان را در رشته ی پزشکی در روسیه گذراندند و به واسطه ی دیدگاه روشنفکرانه ای که در آن دوران داشتند از هیچ کوششی برای رشد و اعتلای فرزندانشان دریغ نمی کردند. خانم مخیری که دومین فرزند خانواده بودند پس از ازدواج به تهران آمدند و ثمره ازدواجشان چهار فرزند می باشد که سه فرزند ایشان جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور عزیمت کردند.

مخیری در سال ۱۳۶۷ به علت دوری از فرزندانشان و تألمات روحی ناشی از فوت مادر مرحومشان به صورت اتفاقی و بدون هیچگونه آموزشی به کمک دخترش رویا وارد دنیای هنر در زمینه ی نقاشی شدند.

*خودتون رو معرفی می‌کنید ؟

زهرا مخیری متولد ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۰۹ در مشهد  .

* از کی متوجه علاقه‌ تان  به هنر شدید ؟

همیشه از  دیدن مجموعه‌های هنری و نقاشی لذت می‌بردم و فرزندانم را تشویق می‌کردم  .

* پدر و مادرتان اهل هنر بودند یا خودتان آن را  کشف کردید ؟

پدر و مادرم  هنر را دوست داشتند و از هیچ کوششی برای فرزندانشان دریغ نکردند . وقتی پدرم علاقه من را به موسیقی دید  با گرفتن معلم خصوصی سعی کردند که من در این رشته پیشرفت کنم .

* در مورد شروع نقاشی‌هایتان برای ما تعریف می‌کنید ؟

در سال ۱۳۶۷  که مصادف  با از دست دادن مادرم  که هم زمان با رفتن سومین فرزندم  به خارج از کشور برای ادامه تحصیل بود ، تحت تاثیر زیادی قرار گرفته بودم که یک روز  به طور ناگهانی احساس نیاز شدیدی  برای  بیان احساساتم  داشتم ، که  در لحظه و یکباره به تصویر کشیده شد .

من در زمینه نقاشی هیچ معلمی نداشتم و آموزش ندیده بودم  .

اولین نقاشی من با مداد رنگی  و بعدها با   رنگ و روغن روی بوم و  سپس  با گواش و آبرنگ  بود .

*چرا نقاشی ؟

نقاشی انعکاسی از  احساسات  درونی و بیرونی فرد و محیط است . اثرات ماندگاری از احساسات و علایق فردی است که با دیگران به مشارکت گذاشته می‌شود و  ارتباطی ذهنی را برقرار می سازد .

* چند تا نمایشگاه داشتید ؟

تا کنون دو تا نمایشگاه انفرادی و چندین نمایشگاه گروهی و همچنین چندین نمایشگاه مجازی کشور ترکیه و عمان بوده .

* یک آرزو کنید  ؟

من آرزو می‌کنم که نقاشی به عنوان یک هنر ارزش واقعی خودش را پیدا کند و  جوانان بتوانند از این طریق ،   به بازدهی بالای مالی و گردش اقتصادی خوب برسند با ایجاد کار و سرمایه در توسعه کشور شریک  بشوند . این امر فقط با حمایت‌های دولتی و ملی امکان‌پذیر است  .