والدین به روش های مختلف با درد طاقت فرسای طلاق یا جدایی کنار می آیند. به عنوان بزرگسال و انسانهای بالغ، ما می دانیم که چگونه زندگی پر از فراز و نشیب های مداوم است و می توانیم به راحتی خودمان را فریب دهیم و فکر کنیم طلاق آن قدرها هم بد نیست. وقتی دیگر […]

والدین به روش های مختلف با درد طاقت فرسای طلاق یا جدایی کنار می آیند. به عنوان بزرگسال و انسانهای بالغ، ما می دانیم که چگونه زندگی پر از فراز و نشیب های مداوم است و می توانیم به راحتی خودمان را فریب دهیم و فکر کنیم طلاق آن قدرها هم بد نیست. وقتی دیگر نمیتوانیم درد، درد دل، خشم و ناامیدی را نادیده بگیریم، به دنبال راههای دیگری برای حفظ خودمان میگردیم تا بتوانیم روز دیگری را ادامه دهیم.

فرزندان ما که به ویژه پس از طلاق، شاهد همه چیز هستند، گیج، تنها و شرمنده هستند. آنها میبینند که والدینشان در کنار آمدن با هم و یا در اداره زندگی مشترک مشکل دارند و سعی میکنند بفهمند که چه کاری انجام دادهاند تا اوضاع را خراب کنند. پدر و مادر مشغول گذراندن آشفتگی های عاطفی خود هستند و به اندازه گذشته در دسترس نیستند تا گوش بدهند. برخی در تلاش برای بی حس کردن درد یا فرار از جنگ، ممکن است به مواد مخدر و اعتیاد روی آورند.

غم و اندوه و از دست دادن به اعتیاد به مواد مخدر کمک می کند
از دست دادن، چیزی است که همه ما در طول زندگی تجربه می کنیم. یک سگ گمشده، یک اسباب بازی مورد علاقه، یک دوست صمیمی که از آن جا دور می شود، پدربزرگ و مادربزرگ فوت شده. این بخشی از دادن و گرفتن است که زندگی را معنادار می کند. برای هر فقدانی، از جمله طلاق، ما در معرض موج غم و اندوهی هستیم که گاهی قویتر و ناتوانکنندهتر از زمانهای دیگر است.

ممکن است یک کودک فقدان خود را با کلمات به شما بیان نکند، اما با این وجود، به اندازه غم و اندوهی که شما را به خاطر از دست دادن زندگی قبلی تان می بلعد، قدرتمند و مهیب است. طلاق می تواند نوجوان شما را با سؤالات بی پاسخ آشفته کند. به جای این که شما را با سؤالات یا نگرانیهایشان آزار دهند، ممکن است شروع به تست کردن مواد مخدر از جمله شیشه، الکل، ماری جوانا، مسکن های تجویزی و یا هر دارویی که در دسترس باشد، کنند.
طلاق و اعتیاد چه تاثیری بر کودکان در سنین مختلف دارد؟
زمانی که والدین کودک به علت اعتیاد و طلاق جدایی از یکدیگر را انتخاب میکنند، امکان دارد احساس کنند همه دنیا یا فضای خانوادگی که ساخته بودند دگرگون شده است. امکان دارد این وضعیت برای کودک گیج کنندهتر و آسیب زا تر باشد. همچنین باید این احتمال را قوی دانست که سلامت روان کودک نیز تحت تاثیر قرار میگیرد.
کودکان در سنین مختلف برداشت متفاوتی در پروسه طلاق دارند و این وضعیت را به صورت خاصی هضم و تجزیه تحلیل میکنند. همچنین واکنش و رفتار کودکان در مواجهه با مسئله طلاق برحسب شرایطی که تجربه میکنند، متفاوت خواهد بود.

  • نویسنده : محمد جواد امانی