کسب و کار اینترنتی که به عنوان تجارت الکترونیکی نیز شناخته میشود، هر نوع فعالیت تجاری است که بصورت آنلاین و در بستر اینترنت انجام می شود. یک صاحب تجارت که بخش یا تمام فعالیت تجاری خود را با استفاده از اینترنت انجام میدهد، بعنوان گرداننده یک تجارت آنلاین شناخته میشود. گرداندن یک تجارت اینترنتی […]

کسب و کار اینترنتی که به عنوان تجارت الکترونیکی نیز شناخته میشود، هر نوع فعالیت تجاری است که بصورت آنلاین و در بستر اینترنت انجام می شود. یک صاحب تجارت که بخش یا تمام فعالیت تجاری خود را با استفاده از اینترنت انجام میدهد، بعنوان گرداننده یک تجارت آنلاین شناخته میشود. گرداندن یک تجارت اینترنتی میتواند شامل خرید و فروش آنلاین و یا ارائه سرویس های آنلاین باشد. دامنه مشاغل آنلاین در صنایع مختلف بسیار گسترده است. هر کسی میتواند یک تجارت آنلاین را شروع کند. اگر شما کالایی منحصر به فرد یا ایده خلاقانه ایی داشته باشید. میتوانید راهی برای فروش و یا معامله آن بصورت آنلاین بیابید. شما صرفاً باید تعیین کنید که کالا و تجارت شما در فضای اینترنت چگونه برای مشتریان به نمایش گذاشته شود.
انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی
فروش کالا
یکی از بهترین مدلهای کسب و کار آنلاین مدل فروش کالا است. در این مدل برخی از شرکتهای تولیدی، یک فروشگاه اینترنتی راهاندازی میکنند. و برای آن شروع به بازاریابی اینترنتی میکنند. نوع دیگر این نوع کسب و کارها این است که فرد یا شرکتی محصولات یک شرکت یا شرکتهایی را برای فروش ارائه کند. این کسب و کارها معمولاً محصولات را خریداری میکنند و در انبار نگهداری میکنند. پس از ثبت سفارش مجصول آن را برای مشتری ارسال میکنند.

فروش خدمات
نوع دیگری از کسبوکارهای اینترنتی مربوط به کسبوکارهای خدماتی است. احتمالاً زمانی که میگوییم کسبوکارهای خدماتی انواع خاصی از آنها در ذهنتان میآید. این نوع کسب و کارها محصولی بهطور مشخص برای فروش ندارند اما تخصص خود را به شکلهای مختلف برای فروش به عرصه میگذارند. این تخصص میتواند تمیز کردن آپارتمان باشد، میتواند مشاوره درزمینهٔ بازاریابی باشد. چندان تفاوتی ندارد، هرگاه فرد یا شرکتی بتواند از طریق اینترنت برای خدماتی که عرضه میکند، مشتری جذب و درآمدزایی کند.

کسب و کار اینترنتی سرمایه اولیه بسیار کمی نیاز دارد
برای راه اندازی و شروع یک کسب کار آنلاین برخلاف سایر کسب و کارها سرمایه اولیه بسیار کم و یا در بعضی موارد نزدیک به صفر است. زیرا چنین کسب و کارهایی برای شروع نیاز به تجهیزات خاصی نمی خواهند و می توانند با یک سایت، ایجاد صفحه در شبکه های اجتماعی و… درآمدزایی خود را آغاز کنند. اما در روش های سنتی باید هزينه های مربوط به محل، لوازم اداری، انبار، تجهزيات، پرسنل و … پرداخت شود.

کسب و کار اینترنتی برای چه افرادی خوب است ؟
کسب درآمد از اینترنت محدود به جنس و سن و میزان تحصیلات و شرایط جسمی نیست. هرکسی که مایل به خرید و فروش در فضای اینترنت است می تواند همین الان اقدام کند و کسب و کار اینترنتی محدودیت سنی ندارد.

یکی از فواید داشتن کسب و کار در فضای اینترنت این است که کار کردن در این فضا نیازمند مجوز کاری پیچیده ای نیست و محدودیت جنسی و شغلی ندارد. زنان خانه دار، دانشجویان، کارمندان و یا افرادی که به دنبال شغل دوم هستند نیز می توانند در این فضا فعالیت کنند.

  • نویسنده : محمد جواد امانی