دربیست و یکمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست ، مسئول توسعه استاندارد های محیط زیستی از اهداف این گروه برای شرکت در نمایشگاه و اقدامات لازم برای استفاده از خودروهای برقی صحبت نمود.

آرش کشاور مسئول توسعه استاندارد های محیط زیستی گروه خودروسازی سایپا، هدف از شرکت در بیست و یکمین نمایشگاه محیط زیست را اینگونه بیان کرد: کار تخصصی واحد ما مسئله محیط زیست است و با حضور در این نمایشگاه قصد داریم ۲ جبهه از خود را نمایش دهیم. مورد اول جبهه فرایندی کارخانه وتولید خودرو به عنوان یک تولید کننده است که بحث های محیط زیستی انجام شده در کارخانه را در این نمایشگاه ارائه دهیم و تجربه ها در این زمینه را به اشتراک بگذاریم. فعالیت های مثبتی در تولید خودروانجام دادیم و جزو معدود شرکت هایی هستیم که در حال حاضر بازچرخانی پس آب تصفیه خانه خود را تقریباً صد در صد انجام دادیم و به همین دلیل هم لوح تقدیر دریافت کردیم، این عمل باعث شد که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد برداشت آب از چاه های زیرزمینی را کاهش دهیم و نیز گواهینامه رد پای آب را به دست آوردیم و توانستیم مسیر مصرف آب را بهینه کنیم.

وی افزود: در طی فرایندی یک جدول تناوبی بر اساس قطعات خودرو طراحی کردیم که این نمونه در دنیا بی نظیر است، که در آن مشخص کردیم تمامی عناصر در کدامیک از قطعات خودرو به کار گرفته میشود.

از سال ۱۳۹۲ هلدینگ محیط زیست گروه خودروسازی سایپا راه اندازی شد که تمام شرکت های قطعه سازی و زیرمجموعه آن با یکدیگر توسط این هلدینگ راهبری میشوند، تمام سیاست گذاری ها در بتدای سال اعلام میشود و تمامی بحث های محیط زیستی به صورت همسان در شرکت ها اجرا میشود و این موضوع باعث افتخار ما شده.

ما در این نمایشگاه دو نمونه از خودروهای برقی خود به همراه یک خودرو ساینا که دوگانه سوز است را به نمایش گذاشتیم و نکته دیگر اینکه بتوانیم با دیگر شرکت های حاضر در نمایشگاه تعامل داشته باشیم و شاهد دستاورد های آنان باشیم که تا در صنعت خود از نکات مثبت این شرکت ها استفاده کنیم.

کشاورز با اشاره به سیاست های کشور در رابطه با استفاده از خودروهای برقی عنوان نمود: بنده به عنوان شخصی که محیط زیستی هستم، اعتقاد بر این دارم که با توجه به زیر ساخت های کشور در این فاز شاید خودرو های هیبریدی کارایی بیشتری از خودروهای برقی داشته باشند زیرا ما هنوز زیر ساخت های لازم برای استفاده از خودرو های برقی را نداریم اما خودروهای هیبریدی زیرساخت های کمتری نیاز دارد، نکته دیگر ساختار تولید برق در کشور است.

بیشتر برق مصرفی ما توسط سوخت های فسیلی تولید میشود، بنابراین برای تولید برق بیشتر به سوخت فسیلی بیشتر نیاز داریم پس به همین دلیل نظر بنده این است که ابتدا باید زیرساخت ها و شرایط تولید برق و استفاده از خودروهای برقی ایجاد شود، اما خودروهای هیبریدی چالش های کمتری ایجاد میکنند ، همچنین برای ترافیک شهری مناسب‌تر است و حداقل آلودگی را به خود اختصاص میدهد. با توجه به این موضوع که سیاست کشور تحت این عنوان همگام با خودروهای هیبریدی خودروهای برقی هم رواج پیدا کند، سایپا و بقیه گروه های خودرو سازی ایران در حال ایجاد زیر ساخت ها برای تولید خودروهای برقی هستند و حتی نمونه های آزمایشی آن نیز موجود است بنابراین میتوان گفت خودروسازها توانایی و امکان تولید خودروهای برقی را دارند.

او در پایان مطرح کرد: برای رواج یافتن استفاده از خودروهای برقی باید فرهنگسازی صورد گیرد و زیرساخت ها کاملا آماده باشد، به عنوان مثال جایگاه های شارژر این خودروها مانند پمپ بنزین در سطح کشور تراکم بالایی داشته باشد.

رسیدن به این هدف قطعا زمان‌بر خواهد بود ولی به هر حال باید ماهم مانند اکثر کشور ها به این سو حرکت کنیم، اما رسیدن به این هدف وابسته به شرایط کشور، فرهنگسازی و زیرساخت ها است.

  • نویسنده : علی محمدی