در نشست خبری با موضوع "مبارزه با کالای قاچاق و تـقلبی" در حضور انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی ایران و نمایندگان رسانه های مختلف به ارائه راهکار های تائیر گذار برای حل این مسئله و پرداخته شد.

به گزارش هویدا آنلاین، این نشست خبری با حضور دبیر انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی ایران ، دبیر انجمن لوازم صوتی وتصویری و دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان لوازم خانگی کوچک برگزار شد و هر کدام به مسائل و موانع مختلف حوزه تولید لوازم خانگی و به خصوص موضوع قاچاق پرداختند.

در ابتدای این نشست محمدرضا شهیدی دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به موضوع ثبت شناسه کالا برای مبارزه با کالای قاچاق مطرح کرد: در چند سال گذشته بحث شناسه کالا و قرار دادن کد رهگیری برای هر کالا عملیاتی شد اما جدا از اینکه مشکلی را حل نکرد بلکه یک هزینه قابل توجهی را به تولید کننده تحمیل کرد و از سوی دیگر فروشنده کالاها دیگر علاقه ای به فروش محصولات با کد رهگیری نداشتند وعملاً باعث تشدید خرید وفروش کلای قاچاق شد.

وی افزود: ما تولید کنندگان ۳۰ درصد درآمد خود را به دولت پرداخت میکنیم که شامل مواردی مانند مالیات و بیمه میباشد، در حالی که برای کالای قاچاق کاملا معافیت مالیاتی و گمرکی برگزار شده ، در رابطه با شناسه کالا هم در حال حاضر تفاوت کالای قاچاق و غیر قاچاق کاملا مشخص است اما در این موضوع برخورد لازم صورت نمیگیرد.

ابولقاسم شانه ساز دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک ، با اشاره به صحبت های آقای شهیدی عنوان کرد: قانون مبارزه با قاچاق در عمل تبدیل به مبارزه با تولید گردیده و با توجه به سختی کار با سامانه هایی که برای تولید کنندگان در نظر گرفتند در صورتی که کوچکترین خطایی از سوی تولید کننده رخ دهد، مانند اختلال ایـنترنتی و به موقع وارد نکردن یا عدم وارد کردن اطلاعات در این سامانه ها جرایم بسیار سنگینی را برای تولید کنندگان در نظر میگیرند.

امید فاضلی نیا دبیر انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی ایران، پس از گریزی به قانون حاکم بر مسئله قاچاق کالا مطرح کرد: یکپارچگی سامانه ها میتواند هزینه ها را کاهش دهد و سردرگمی را سامان دهی کند ، نکته دیگر اینکه برخی قوانین نه تنها نتوانسته مسئله قاچاق را سامان بدهد بلکه در برخی موارد مانند مبادلات مرزی و مناطق آزاد که زمینه سهولت قاچاق کالا را فراهم کرده ، این موارد ضرورت دارد که با رویکرد مبارزه عملی با قاچاق بازنگری صورت بگیرد.

محمدرضا شهیدی در تکمیل صحبت های فاضلی نیا بیان کرد: هر گردش فعالیت اقصادی نیاز به یک تأمین مالی دارد که شامل ارز میشود، ارز قاچاق نیز از طریق قاچاق صادراتی سوخت حاصل میشود، طبق گزارش خبرگزاری فارس روزانه ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق میشود بنابراین با توجه به این حجم از قاچاق و تفاوت قیمت گازوئیل در داخل کشور با کشور مقصد قاچاق، عملاً  یک ارز زیر ۳ هزار تومان به قاچاقچی طعلق گرفته.

او ادامه داد: تولید کنندگان به سختی مشغول فعالیت هستند اما شایان ذکر است که اگر موانعی که در حال حاضر در مسیر تولید کنندگان ایجاد شده وجود نداشت، میتوانستیم تولید و صادرات بسیار بهتری نسبت به شرایط کنونی داشته باشیم ولی در حال حاضر بالاترین میزان قاچاق کالای کشور در حوزه لوازم خانگی اتفاق می‌افتد و تولید کنندگان با این حجم انبوه قاچاق به سختی مقابله میکنند. ما با واردات قانونی کالا مشکلی نداریم و با آن رقابت خواهیم کرد اما درخواست داریم که حداقل آمار ورود کالا به کشور تا حد امکان کاهش یابد.

در ادامه این نشست امید فاضلی‌‌‌نیا دبیر انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی ایران عنوان نمود: زیر ساخت ها برای تولید بیشتر فراهم است، معضلی که در برخورد با کالای قاچاق وجود دارد در حوزه اجرا دو مورد است، درآمد زایی برای برای دولت و آماردهی برای توجیح عملکرد.

به عنوان مثال نیروی انتظامی وقتی کالایی را توقـیف میکند جزو آمار قاچاق محسوب میشود در صورتی که همان کالای ایرانی مشمول یک فرایند طولانی و هزینه زیادی برای تبرئه میشود، با توجه به این نکته که در تمام دنیا خط کشی تحت عنوان شاخص های فضای کسب وکار وجود دارد که تمام کشور ها به دنبال بهبود این شاخص ها هستند؛ ما شاهد هستیم که برخی دستگاه ها به دلیل اینکه اقتدار خود را در مجوز دهی میدانند به مراتب موانع جدیدی ایجاد میکنند که این هم یکی از مواردی است که نیاز به اصلاح نگاه دارد.

وی در پایان افزود: ما در کشور شاهد هستیم که افرادی تحت عنوان واردات اقدام به قاچاق کالا میکنند و تلویحاً میتوان گفت واردات اسم رمز قاچاق است و به دنبال این روش هستند که یک بخش از کالا را با برگ سبز قانونی وارد بکنند و در ادامه بقیه کالاها را به صورت قاچاق وارد کشور کنند. باید بسته حمایتی در تولید و صادرات داشته باشیم به عنوان مثال ترکیه برای صادرات ۹ درصد یارانه می‌دهد که باید از این موارد الگوبرداری صورت گیرد لذا اگر دنبال حمایت عملی از تولید ملی هستیم حتماً باید ساز و کار مشخص از تولید ملی داشته باشیم و یک فضای رقابتی درست را ایجاد کنیم.

  • نویسنده : علی محمدی