مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: زیست بوم تاریخی لار نیاز به بازآفرینی دارد.

به گزارش هویدا آنلاین، محمد ثابت اقلیدی در سفر به شهرستان لارستان در جمع مدیران و مسئولان وفعالان میراث فرهنگی وگردشگری و هنرمندان صنایع دستی این شهرستان گفت: لارستان دارای ظرفیت‌های تاریخی وگردشگری غنی است اما نتوانسته انچنان که باید به یک مقصد گردشگری تبدیل شود وزیست بوم تاریخی لار نیاز به بازآفرینی دارد.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه امروز برخی شهرهادر کشورهای همسایه توانسته‌اند با ایجاد زیبایی‌های بصری گردشگران بیشماری را جذب کنند ودر این مصاف گوی سبقت را از شهرهای بزرگ ومطرح گردشگری دنیا ربوده‌اند گفت: ما در مدیریت شهری نتوانسته‌ایم از این جلوه‌های بصری بهره ببریم و شهر لار علیرغم تصورات ذهنی فاقد تکنیک‌های زیباشناختی وخلاقیت در ایجاد المان‌های شهری و جلوه‌های بصری است.

ثابت اقلیدی پیرامون آثار تاریخی لار گفت: گذشتگان ما با مشقت فراوان این آثار را ساخته اندو از مسافت‌های دور بدون امکانات عصرتکنولوژی مصالح آورده و این بازار وکاروانسرا هارا با ظرافتی بی‌بدیل بنا نهاده‌اند اما به این آثار توجه کافی نشده است.

وی با تاکید بر این که اجازه داده نمی‌شود کسی به این آثار تاریخی تعدی کند، گفت: کاروانسراهای تاریخی گلشن و نو در شهر قدیم لار باید بهسازی والحاقات و برخی مرمت‌های غیر اصولی برچیده شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی فارس در ادامه به اعتبارات اندک میراث فرهنگی برای مرمت این بناهای تاریخی اشاره کرد وگفت: همان طور که روش زندگی مردم نسل به نسل تغییر می‌کند باید فرهنگ‌سازی کنیم که امورات خیریه هم متناسب با نیاز روز به کار گرفته شود.

وی گفت: از گذشته ریشه وبنیان خیرین در بازار بوده است و امروز هم باید بازاریان خیر، به پای کار مرمت بازار وکاروانسراها بیایند ومیراث فرهنگی هم کمک می‌کند تا شاهد تحولی بزرگ در مرمت بناهای تاریخی لار باشیم.

ثابت اقلیدی نمایشگاه بین المللی تهران را که از ۲۳ تا ۲۶ بهمن درمحل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود فرصتی برای معرفی برند لارستان در حوزه سوغات وبه ویژه حلوای مسقطی لار دانست واز مسئولان شهرستان خواست برای معرفی برند لار در قالب محتواهای مجازی برای این نمایشگاه اقدام کنند.

بنابر این گزارش حضور در مراسم دهه فجر انقلاب اسلامی و برنامه نمادین ورود حضرت امام خمینی (ره) به کشور، حضور در مراسم ویژه تجلیل از خانواده شهدا، بازدید از کاروانسراهای گلشن ونو و بازار قیصریه، کارگاه تولید حلوای مسقطی توکل، مجتمع گردشگری در دست ساخت بگال، نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره بومی محلی کرمستاج، کاروانسرای معتمد وباغ نشاط بخشی از برنامه‌های سفر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی فارس به لارستان بود.