سال ۲۰۲۳ به پایان رسیده و حالا وقت آن است که آمارهای فروش مختلف خودروها طی این سال را بررسی کنیم. طی روزهای آینده در مطالب دیگری در پدال به پرفروشترین خودروها و خودروسازان خواهیم پرداخت اما در اینجا قصد داریم برندگان و بازندگان آمار فروش را بررسی کنیم. این لیست شامل سگمنتها، خودروها و برندهایی میشود که افزایش فروش بزرگی داشتهاند همراه با چند بازنده که با کاهش فروش مواجه شدهاند.
برندهها
مینیونها
هرچند تعداد مینیونها در بازار کاهش پیدا کرده اما مدلهایی که باقیماندهاند، فروش خوبی را تجربه کردهاند. کرایسلر پاسیفیکا با فروش ۱۲۰,۵۴۴ دستگاه و افزایش ۲۲ درصدی، پیشتاز این کلاس است اما کیا کارنیوال با ۱۲۲ درصد و هوندا اودیسه با ۵۷ درصد، رشد فروش بسیار بیشتری داشتهاند. تنها خودرویی که در این بخش کاهش فروش داشته، تویوتا سیینا است که فروش آن ۵ درصد کمتر شده است.
شاسیبلندهای لکسوس
لکسوس اخیراً نسل جدید شاسیبلندهای NX، RX و LX را به بازار فرستاده و مدلهای جدیدی مثل TX سه ردیفه و RZ الکتریکی را هم به سبد محصولات خود افزوده است. این اقدامات در سال ۲۰۲۳ خیلی خوب جواب داده زیرا فروش شاسیبلندهای برند لوکس تویوتا با افزایش ۳۴ درصدی مجموعاً به ۲۵۲,۸۶۱ دستگاه رسیده است. این عدد تقریباً چهار برابر بیشتر از فروش سدانهای لکسوس است. سال آینده این رقم میتواند حتی بیشتر شود زیرا نسل جدید GX به نمایندگیهای فروش میرسد و عرضهٔ TX هم گستردهتر خواهد شد.
بیوک
شاید خیلیها زبان طراحی جدید بیوک را دوست نداشته باشند اما فروش این برند در سال ۲۰۲۳ جهشی ۶۱ درصدی را تجربه کرده است. پرفروشترین محصول بیوک، کراساوور انکور GX بوده که فروش آن با رشد ۹۲ درصدی به ۶۴,۱۶۹ دستگاه رسیده است. شرایط انویژن هم نسبت به سال ۲۰۲۲ بهتر شد و فروش آن با ۷۱ درصد افزایش به ۴۴,۲۸۱ دستگاه رسیده است. بزرگترین محصول بیوک یعنی کراساوور سه ردیفهٔ انکلیو در سال گذشته ۳۹,۴۱۱ دستگاه فروخته که افزایشی ۲۹ درصدی را نشان میدهد. کراساوور کوپهٔ جذاب انویستا هم در نیمهٔ سال ۲۰۲۳ به بازار آمد و ۱۳,۳۰۲ دستگاه فروخته است.
هیوندای آیونیک ۵
فروش هیوندای آیونیک ۵ در دومین سالی که بهطور کامل در بازار آمریکا حضور داشته ۴۸ درصد افزایش یافته است. این کراساوور الکتریکی سال ۲۰۲۳ حدود ۳۴ هزار دستگاه فروخته که نسبت به ۲۲,۹۸۲ دستگاه سال ۲۰۲۲ افزایش قابلتوجهی داشته است. این عملکرد آیونیک ۵ چشمگیر است زیرا بخش کراساوورهای کامپکت الکتریکی بسیار شلوغ شده و پسرعموی آن یعنی کیا EV6 با فروش ۱۸,۸۷۹ دستگاه خیلی خوبی عمل نکرده است.
مزدا میاتا
مزدا نسخه بروز شدهٔ میاتا را امسال معرفی خواهد کرد اما این رودستر نمادین حتی با همان نسخهٔ قدیمی هم در سال ۲۰۲۳ افزایش فروش ۴۵ درصدی را تجربه کرده است. فروش ۸,۹۷۳ دستگاهی MX-5 افزایش قابلتوجهی نسبت به ۶,۱۷۲ دستگاه سال ۲۰۲۲ داشته اما هنوز با فروش ۱۰,۴۷۰ دستگاهی سال ۲۰۲۱ فاصله دارد. بااینحال، خوشحالیم که خریداران بیشتری از این رودستر اسپرت استقبال کردهاند.
شورلت بولت
بولت در سال ۲۰۲۱ پس از فراخوان گسترده به دلیل آتش گرفتن باطری، سال سختی را سپری کرد و تنها ۳۸,۱۲۲ دستگاه فروخت اما دوباره روی پاهای خود ایستاد و سال گذشته رکورد فروش جدیدی را ثبت کرد. فروش بولت در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۶۳ درصدی به ۶۲,۰۴۵ دستگاه رسید. این رقم شامل فروش هردو مدل هاچبک و EUV میشود. بااینحال، جنرال موتورز بهزودی به عرضهٔ بولت پایان خواهد داد زیرا قصد دارد پس از مدتی وقفه، نسل جدید آن را در سال ۲۰۲۵ با اندازهٔ بزرگتر و تکنولوژی باطری اولتیوم به بازار بفرستد.
بازندهها
جیپ
فروش جیپ در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل با ۶ درصد کاهش مواجه شده است. علت دقیق این کاهش را نمیدانیم، شاید به خاطر عرضهٔ رقبایی توسط شرکتهایی مثل فورد با برانکو و برانکو اسپرت باشد یا خاتمهٔ تولید کراساوور کامپکت چروکی اما به نظر میرسد ترکیبی از عوامل مختلف فروش جیپ را کاهش دادهاند. مدلهای رانگلر، گلادیاتور و واگنییر همگی با افت فروش مواجه شدهاند و حتی افزایش فروش ۹.۵ درصدی گرند چروکی هم نتوانسته جلوی کاهش مجموع فروش برند را بگیرد. البته جیپ هنوز هم گاو شیرده استلانتیس محسوب میشود اما این برند در سال ۲۰۲۴ به تقویت و بهروزرسانی نیاز دارد از افت بیشتر فروش جلوگیری کند.
شاسیبلندهای بامو
درحالیکه فروش خودروهای سواری بامو در سال ۲۰۲۳ افزایش ۲۷ درصدی داشته، شاسیبلندهای این برند لوکس آلمانی عملکرد خوبی نداشتهاند. X5 و X6 با وجود بهروزرسانی اخیر، هردو کاهش فروش دورقمی را نسبت به سال ۲۰۲۲ تجربه کردهاند درحالیکه فروش X3 و X4 هم به میزان کمتری کاهش داشته است. البته رشد فروش قابلتوجه iX الکتریکی و اضافه شدن ۱,۹۰۰ دستگاه فروش XM به آمارها، خانوادهٔ شاسیبلندهای بامو را بهنوعی نجات داده است زیرا فروش کلی مدلهای سری X این برند تنها ۲ درصد کمتر شده است.
نیسان فرانتیر
نیسان نسل سوم فرانتیر را در سال ۲۰۲۲ با شاسی بسیار بهبودیافتهای به بازار فرستاد. این باعث شدن فروش پیکاپ میان سایز نیسان از ۶۰,۶۹۷ دستگاه سال ۲۰۲۱ به ۷۶,۱۸۵ دستگاه در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کند. بااینحال، فروش فرانتیر در سال ۲۰۲۳ با کاهشی ۲۴ درصدی به ۵۸,۱۳۴ دستگاه رسیده است. با عرضهٔ نسل جدید تویوتا تاکوما و فورد رنجر به بازار و همینطور حضور نسل جدید شورلت کلرادو و جیامسی کانیون، فرانتیر رقابت سختی در پیش خواهد داشت.
هیوندای سوناتا
هرچند بهطورکلی محبوبیت و فروش سدانها رو به کاهش است اما در سال ۲۰۲۳ فروش هوندا آکورد به ۱۹۸ هزار دستگاه رسیده و تویوتا کمری هم بیش از ۲۹۰ هزار دستگاه فروخته است. در این بازار اما فروش هیوندای سوناتا با کاهش ۲۲ درصدی به تنها ۴۰,۶۵۵ دستگاه رسیده است. حتی کیا K5 هم با ۶۴,۷۷۲ دستگاه، فروش بیشتری از پسرعموی خود داشته است. هیوندای اما بهتازگی سوناتا را فیسلیفت کرده و طراحی موردانتقاد دماغهٔ آن را تغییر داده است و عرضهٔ این نسخهٔ جدید شاید بتواند شرایط سدان کرهای را بهبود بخشد.
Friday, 22 November , 2024