رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اشاره به اینکه فارس به عنوان پایتخت کشاورزی ایران در تولید و تامین محصولات مورد نیاز مردم همیشه پیشگام است، ادامه داد: انتظار میرود در سفر پیشرو نگاه دولت سیزدهم به استان در بخش کشاورزی متناسب با جایگاه ما باشد.

به گزارش هویدا آنلاین ، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در آستانه سفر دوم ریاست جمهوری و هیأت دولت مصوبات پیشنهادی بخش کشاورزی را اعلام کرد.

محمدجواد عسکری در آستانه دور دوم سفر ریاست جمهوری و هیأت دولت به فارس با تاکید بر اینکه این استان دارای مزیت های فراوانی در عرصه های مختلف به ویژه نظام تولید کشور است، مطرح کرد: فارس در تمامی عرصه ها به دلیل اقلیم متنوع و موقعیت جغرافیایی خاص در جنوب کشور به عنوان یک استان پیشرو در توسعه معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه فارس به عنوان پایتخت کشاورزی ایران در تولید و تامین محصولات مورد نیاز مردم همیشه پیشگام است، ادامه داد: انتظار میرود در سفر پیشرو نگاه دولت سیزدهم به استان در بخش کشاورزی متناسب با جایگاه ما باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی به برخی از مصوبات پیشنهادی به رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: جایگاه علمی فارس در بخش کشاورزی از شرایط مناسب و مطلوبی برخوردار است که با توجه به مذاکرات صورت گرفته از دولت میخواهیم که یکی از مصوبات این سفر تبدیل دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز به یک دانشگاه مستقل تحت عنوان دانشگاه کشاورزی فارس باشد.

وی همچنین خواستار توسعه و ارتقاء مراکز و ایستگاههای تحقیقاتی فارس در بخش کشاورزی شد و اضافه کرد: علاوه بر توسعه این ظرفیت علمی از هیأت دولت درخواست داریم تا با مجوز استخدام و پذیرش سههزار نفر از فارغالتحصیلان و کارشناسان بخش کشاورزی موافقت نمایند.

توسعه تجارت محصولات و فرآوردههای کشاورزی در سطح بین الملل یکی دیگر از محورهای اصلی مصوبات پیشنهادی این نماینده مجلس به دولت معرفی شد و در این باره مطرح شد: توسعه زیرساختها و اعتبارات حمایتی در زمینه صادرات هوایی یا کارگو و همچنین ایجاد پایانه های صادراتی یکی از راهکارهای هدفمند ایجاد شرایط مناسب در زمینه صادرات است.

وی افزود: همچنین ایجاد خط اعتباری ویژه در زمینه ایجاد، تکمیل و توسعه طرحهای سرمایهگذاری در صنایعتبدیلی و تکمیلی با دستور مستقیم رئیس جمهور باعث خلق فرصتهای جدید شغلی و جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی این استان خواهد شد.

نماینده داراب و زریندشت از رئیس جمهور خواستار تعیین تکلیف پروژههای زیرساختی و عمرانی شاخص استان شد و تصریح کرد: پتروشیمیها و زیرساختهای ورزشی یکی از محورهای اصلی مطالبات مردم و مسئولان فارس است که انتظار داریم دولت در این زمینه با تامین اعتبار مناسب و سایر تسهیلات زمینه ساز تحول در فرآیند تکمیل و بهره برداری از آنها باشد.

عضو مجمع نمایندگان فارس به ضرورت تسریع در فرآیند تکمیل توسط خطوط ریلی و جادهای شرق فارس اشاره کرد و گفت: تکمیل خطوط ریلی فسا، داراب و زادمحمود به عنوان نزدیکترین خط ریلی به دریا و شبکه سراسری راه آهن کشور و همچنین بزرگراه شیراز بندرعباس که در مسیر شهرستانهای شرقی است، میتواند در مناطق کمتر توسعهیافته و توانمندسازی اقتصادی ما نقش موثر داشته باشد.

عسکری در پایان با تاکید بر اهمیت توسعه بخش غیردولتی و تشکلها، خاطرنشان کرد: با توجه به سیاستهای کلان و توسعهای کشور در رابطه با تقویت و افزایش سهم تعاونیها در تمامی ساختارهای مدیریتی به ویژه اقتصاد ملی از رئیسجمهور و هیأت دولت تاکید داریم که به طور ویژه به تعاونیهای بخش کشاورزی توجه جدی شود