داود منظور در نشست با رییس و اعضای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ضمن تبیین اقدامات سازمان در راستای سند تحول دولت مردمی ابراز امیدواری کرد: با تداوم رویکردهای تحولی و اجرای برنامههای جدید نظام مالیاتی بتوانیم حرکت سازمان در مسیری که شایسته دولت سیزدهم و در تراز یک دولت مردمی است را با سهولت و قدرت مضاعف پیش ببریم.
وی افزود: در راستای تحقق سند تحولی، موظف به تغییر برخی رویکردها و پیشبرد برنامههای جدید نظام مالیاتی هستیم که عمده آنها دربرگیرنده موضوعاتی چون مالیات ستانی بر مبنای داده محوری، کاهش فشار بر بخش رسمی اقتصاد، مقابله با فرار مالیاتی، ارائه خدمات الکترونیکی مالیاتی و اصلاح ساختار و فرایندهای سازمانی است.
کاهش فشار مالیاتی بر بخش تولید
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه مبنای مالیات ستانی در این دوره، داده محوری و تا جای ممکن دوری از اعمال سلیقه و نظرات ممیز محور در امر وصول مالیات است، اظهار داشت: برای حصول هر چه مطلوبتر این امر، اقداماتی چون پیادهسازی نظام پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، شفافیت حسابهای فروش و تبصره ماده (۱۰۰)، ایجاد پروفایل اقتصادی و انبار داده و انجام حسابرسی بر مبنای ریسک و اجرای موضوع ماده (۹۷) قانون مالیاتهای مستقیم صورتگرفته است.
منظور کاهش فشار بر بخش رسمی و شفاف اقتصاد و در مقابل، شناسایی مؤدیان جدید و مبارزه با فرار مالیاتی را رویکرد تحولی دیگر سازمان عنوان کرد و افزود: تمرکز بر شناسایی مؤدیان جدید، توسعه پایههای مالیاتی همچون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات خودروهای لوکس و خانههای گرانقیمت، مالیات بر خانههای خالی، ارائه پیشنویس لایحه مالیات بر جمع درآمد و اقداماتی نظیر حمایت از تولید، کاهش ۵ درصدی مالیات اشخاص حقوقی و ساماندهی معافیتها و مشوقهای مالیاتی میتواند ما را به یک نظام مالیاتی جهان تراز نزدیک کرده و از وضعیت منبعمحور به فردمحور سوق دهد.
توسعه خدمات الکترونیکی مالیاتی
رییسکل سازمان امور مالیاتی از توسعه خدمات الکترونیکی مالیاتی بهعنوان یکی دیگر از دستاوردهای مهم سازمان یادکرد و گفت: در راستای الکترونیکی کردن فرایندهای پرداخت مالیات و باهدف بهحداقلرساندن مواجهه مؤدیان با ممیزان مالیاتی، ۵۰ خدمت حضوری به مؤدیان شناسایی شده که عمده این خدمات بهصورت الکترونیکی به مودیان ارائه میشود و مابقی نیز در آینده نزدیک اجرایی خواهند شد.
وی دراینخصوص تصریح کرد: در حال حاضر برخی خدمات همچون ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی و پاسخ به استعلامهای گواهی ماده ۱۸۶ بهصورت کاملاً سیستمی ارائه میشوند و بنا داریم در گام بعدی، فرایند مالیاتبرارث را نیز در همه سطوح آن (اظهارنامه، رسیدگی و پرداخت) به شکل کاملاً سیستمی به مؤدیان عرضه کنیم.
منظور اصلاح ساختار و فرایندهای سازمانی را تلاشی در راستای تحول در نظام مالیاتی توصیف کرد و اظهار داشت: در بحث اصلاح ساختار و فرایندهای سازمانی سعی داریم از روشها و الگوهایی استفاده کنیم که تسریع در وصول مالیات و افزایش سلامت نظام مالیاتی را به همراه داشته باشد.
معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: برایناساس یکی از مهمترین اقدامات سازمان، استقلال نظام دادرسی مالیاتی از ادارات مالیاتی است که این مهم پس از تصویب قانون جدید مالیات بر ارزشافزوده و از طریق شکلگیری هیئتهای مستقل خارج از اداره کل و ارائه اختیارات ویژه به نمایندگان دادگستری و باهدف افزایش استقلال در صدور آرا محقق شده است.
رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به مبانی قانونی تشکیل پایگاه اطلاعات مؤدیان و کاربردهای محوری آن اظهار داشت: استفاده از ظرفیتهای مالیاتهای مستقیم از جمله ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر و تبصره ماده ۲۳۱ این قانون جهت دریافت اطلاعات تراکنشهای بانکی و سرجمع حسابهای بانکی و ماده ۱۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه موجبات شناسایی مؤدیان فاقد پرونده و فعال در اقتصاد پنهان، مقابله با فرارهای مالیاتی، تولید اظهارنامههای برآوردی و حسابرسی مبتنی بر دادهها جهت تفکیک و شناسایی مؤدیان پرریسک، ریسک متوسط و کمریسک را به نحو مطلوب فراهم آورده است.
افزایش درآمدهای مالیاتی در چارچوب قانون
وی با اشاره به روند رو به افزایش درآمدهای مالیاتی در چارچوب قانون گفت: درحالیکه متوسط وصولی ماهانه در سال ۱۳۹۹ رقمی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان بود، این عدد در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب به ۲۵ هزار میلیارد تومان و ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایشیافته است.
گفتنی است، وضعیت تبادل الکترونیکی اطلاعات با دستگاههای اجرایی کشور، تشریح وضعیت سامانههای درحالتوسعه سازمان از قبیل سامانه پنجره واحد و سامانه پروندههای الکترونیک، بررسی تعداد منابع عملکرد تعیین تکلیف شده از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان مهرماه سال جاری و همچنین بررسی عملکرد سامانه دریافت گزارش فرار مالیاتی از دیگر عناوین و موضوعات موردبحث و بررسی در این جلسه بود.
Monday, 25 November , 2024