گروه اقتصادی- سارامرادخانی- به گفته رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی واردات همیشه مضموم نیست در شرایطی که تولید محصولی در داخل کشور صرفه اقتصادی نداشته و یا تکنولوژی ان نیست چاره ای جز واردات نمی ماند اما برخی موازی کاری ها در بخش تجارت کشور که وزارت صمت متولی ان است قطعا به تولید داخل و هم به واردت کنندگان حرفه ای آسیب می زند.

به گزارش هویدا آنلاین،طی ۴ دهه گذشته به دلیل جن و تحریم ها بخش صنعت همواره با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده است. از این جهت با ورود به تولید دانش بنیان این بخش تصمیم به تولید بومی بر اساس استانداردهای داخلی و خارجی کرد که شاید از فشارهای موجود بکاهد از این جهت طی دو دهه گذشته بخش صنعت توانسته است با تولید برخی از ابزارها و ادوات مورد نیاز خود حتی مواد اولیه و یا قطعات تا حدی از نیازهای این بخش را تامین کند اما به نظر می رسد برخی بی تدبیری ها مانند معافیت های گمرکیف بخش دلالی و مافیای واردات دست از تولید برنمی دارند.
در بخش معدن علی رغم نیاز معادن که جایگزین کردن اقتصادآن به جای اقتصاد نفت مورد تاکید مقام معظم رهبری است، ممنوعیت واردات ماشین های تخصصی که تا اطلاع ثانوی ساخت و تولید آنها در داخل کشور انجام نمی شود ضربه سنگینی به این بخش وارد کرده است. به گفته فعالان بخش معدن این ممنوعیت سبب به خطر افتادن جان کارگران معدن و در عین کند شدن روند تولید شده است از این جهت در این بخش به واردات ماشین های تخصصی نیاز مبرم دیده می شود. از سوی دیگر در بخش تولید سایر ماشین های صنعتی در بخش کشاورزی و یا صنایع دیگر علی رغم تلاش تولید کنندگان برای تامین نیاز داخل اما با کاهش و یا معافیت های تعرفه ای این ماشین ها وارد و سبب بی انگیزگی تولید کننده داخل و در عین آسیب به این بخش و خارج بی دلیل ارز از کشور می شود.
متولیان بخش صنعت و واردات و صادرات که طی دوس ال گذشته تلاش زیادی برای رونق تولید داخلی در این بخش کرده اند اکنون باید برای ایجاد سد دست دلالان را از این بخش کوتاه و مانع رانت بازی در این خصوص شوند.
وزارت کشاورزی موازی کاری نکند
در این خصوص، حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی با انتقاد از موازی کاری های وزارت جهادکشاورزی همچنین می گوید: در سال های قبل وزارت کشاروزی مجوزهایی را برای واردات بدون توجه به ظرفیت های تولید داخل به برخی از اتحادیه های کشاورزی داد. اتحادیه ماشین های کشاورزی زیرمجموعه وزارت صمت است و در واقع این تعرفه ها و مجوزها باید توسط این وزارتخانه صادر شود نه جای دیگری.به عنوان مثال فرض کنید که وزیر جهادکشاورزی در بازدید از اتحادیه دامداران شهرستانی مجوز واردات تعدادی ماشین صنعتی کشاورزی یا دامداری را بدون تعرفه فقط با پرداخت یک مالیات بر ارزش افزوده صادر کرده است که نباید باشد چه بسا در سال های قبل به مراتب شاهد صدور این مجوزها بوده ایم و قطعا اکنون نیز هست و بی خبریم و این آسیب به تولید داخل و واردات ضابطه مند است .
این فعال و تولید کننده بخش خصوصی افزود: درخصوص شرکت های دانش بنیان تعدادی از اعضای انجمن، به عنوان شرکت های دانش بنیان ثبت شده اند و در واقع محصولاتی را هم که تولید و یا درباره آنها تحقیق می کنند در حوزه تکنولوژی های نوین است اما یک مهم و قابل ذکر در این خصوص وجود دارد این است که دانش بنیان، اساسا و ذاتا قائم به دانش بنیان نامیدن یک شرکت قابل اتکا نیست، چرا که همه شرکت های تولید کننده ماشین های کشاورزی واحد های تحقیق و توسعه و R&D دارند که هرساله تعدادی محصولات جدید و به روز را تولید و اراده می دهند و این اتفاق طی دهه ها انجام شده است و جزء ذات یک سازمان است که باید محصولات نوین تولید کند تا ازبازار حذف نشود.
مافیای واردات با برداشتن و یا گذاشتن تعرفه های گمرکی نابود نمی شود
در عین حال، دبیرکل سابق کنفدراسیون صنایع ایران می گوید: تولید، صنعت و به طور کلی اقتصاد ایران، توان کوتاه کردن دست مافیای واردات و یا سایر دست های مافیایی را در بخش های تولید و اقتصاد را ندارد. چرا که دست های بسیار قوی گرداننده این بخش ها هستند. برای تغییر نیز ما نیاز به تغییرات کلان داریم،با تغییرات جزیی مانند تغییر تعرفه های گمرکی برای واردات مثلا ماشین آلات صنعتی این روند اصلاح نمی شود.
داریوش مهاجر، در ادامه اظهار کرد: به طور کلی، صنعت ما طی چند دهه گذشته به خصوص در سه دهه اخیر، عمدتا به واردات ماشین آلات در انواع مختلف در بخش کلان و یا جزیی وابسته بوده است. به عنوان مثال در بخش لوازم خانگی و خودرو سازی با واردات قطعات مختلف مورد نیاز، این قطعات را سرهم می کنند و در نهایت به صورت محصول نهایی به عنوان تولید به مردم تحویل می دهند. اینکه فقط بگوییم ماشین آلات صنعتی وارد می شود نه این گونه نیست. حتی قطعات نیز وارد می شود.
او بیان کرد: یکی از بخش های عمده واردات در بخش صنعت مواد اولیه است . در این شرایط وقتی از نظر سیاسی با مشکلی مواجه شویم، مثل تحریم، ورود این مواد با مشکل مواجه شده و همه بخش ها به خصوص بخش صنعت هم دچار اشکال می شود. چرا که اساس کار ما با واردات می چرخد . یعنی مواد اولیه ای که می توانیم در داخل تولید کنیم، وارد می شود.