تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۲۹ هزار و ۶۸۱ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۵۴.۱ درصد افزایش داشته است.

بانک مرکزی اعلام کرد: سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۱۲ ماهه سال جاری مبلغ ۱۹ هزار و ۳۷۸ هزار میلیارد ریال ( ۱۹.۳۷۸/۶هزار میلیارد ریال) معادل ۶۵.۳  درصد کل تسهیلات پرداختی است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۲ ماهه سال جاری معادل ۶ هزار و ۹۵۱ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۵.۹ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش تمام بخش‌های اقتصادی مبلغ ۱۹ هزار و ۳۷۸ هزار میلیارد ریال است.

ملاحظه می‌شود از ۸ هزار و ۹۷۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۷.۴ درصد آن مبلغ ۶ هزار و ۹۵۱ هزار میلیارد ریال در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.


همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی)توجه ویژه‌ای کرد.