رییس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: طرح تامین منابع مالی زنجیره تولید، مصرف درست اعتبارات و تسهیلات و هدایت منابع به سمت تولید است.

«علی صالح‌آبادی» امروز (شنبه) در مراسم امضای تامین مالی زنجیره تولید بین وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و هفت بانک در محل بانک مرکزی افزود: تامین مالی زنجیره تولید موضوع مهمی است که نیاز نقدینگی بنگاه‌ها را تامین خواهد کرد، همچنین نقدینگی بانک‌ها کم خواهد شد و موجب بهبود ترازنامه بانک‌ها می‌شود.

وی بیان‌داشت: با اجرای این طرح به‌جای تمرکز صرف به نقدینگی، از ابزارهای اعتباری بهره خواهیم برد و یکی از اهداف مهم این طرح این است که فعالیت بانک‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی و در واقع اعتبارات به سمت تولید هدایت شود. همچنین نظارت بر پرداخت تسهیلات به سهولت انجام می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: تامین مالی تولید باعث می‌شود علاوه براین هزینه تمام شده محصول نیز کم می‌شود، مطالبات غیرجاری بانک‌ها هم کاهش یابد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: زنجیره تامین مالی تولید کمک می‌کند هزینه تمام شده محصول و مطالبات غیرجاری بانک‌ها کاهش یابد.

وی تاکید کرد: نتیجه اجرای این روش تامین مالی، مصرف اعتبارات، هدایت و نظارت اعتبارات است و این کار به صورت آزمایشی با هفت بانک که زیرساخت‌های این کار در آنها فراهم شده انجام می‌شود، البته باید توجه داشت که دستورالعمل زنجیره تامین و برات الکترونیک به همه بانک‌ها ابلاغ شده است.

صالح‌آبادی بیان‌داشت: بخش‌های فلزات، ساختمان، خودرو، لوازم خانگی، ماشین‌آلات و تجهیزات در مرحله نخست در این روش تامین مالی زنجیره‌ای حضور دارند.

وی ادامه‌داد: این روش تامین مالی قابل تعمیم به سایر بخش‌ها است و به‌تازگی مذاکرات با وزارت جهاد کشاورزی برای تامین مالی از این طریق را نیز شروع کرده‌ایم و باید توجیه شرکت‌ها را مدنظر قرار دهیم.

امروز تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای تولید با هدف هدایت منابع مالی به بخش تولید بین وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و هفت بانک عامل ملی، پارسیان، صنعت و معدن، تجارت، صادرات، ملت و مسکن و ۲ وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

قرار است این طرح به صورت آزمایشی انجام شود و سال آینده بانک‌های دیگر نیز به این طرح اضافه می‌شوند.

در این مراسم «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر رهبر معظم انقلاب، «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز حضور داشتند.

سهولت دسترسی به منابع، هدایت نقدینگی و کاهش انحراف از منابع از دستاوردهای این تفاهم‌نامه عنوان شده است.