یک کارشناس اقتصادی گفت: روند مذاکرات پیش‌بینی را برای فعالان بازار ارز سخت‌تر و حتی ناممکن کرده و موجب خروج سرمایه‌گذاران از این بازار شده است.

سعید باستانی، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی در باره کوچ سرمایه‌داران خرد از بازار ارزبا توجه به کاهشی شدن نرخ آن گفت: حرکت در بازار ارز در ایران بسیار متداول است و به گونه‌ای سفته‌بازی به حساب می‌آید و گرایش از آن به بازاری دیگر نیاز به تعریف دو فاکتور امنیت و حجم مالی دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: دلار از نظر حجم و عدد مالی مشکلی برای سفته‌بازی در حال حاضر ندارد، ولی مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، مذاکرات وین است که به نوعی امنیت فعالان در این بازار را دچار خدشه کرده است. به این معنا که با توجه به روند مذاکرات پیش‌بینی برای فعالان در حوزه فوق کمی نسبت به قبل سخت‌تر و حتی ناممکن شده است. 

این نماینده سابق مجلس دراین خصوص یادآور شد: کالاهایی که در سفته‌بازی مورد توجه قرار می‌گیرد، حوزه زمین و مسکن، خودرو، طلای آب شده، سکه و ارز است و زمانی که حجم مالی بخشی بزرگ می‌شود، تقریبا از سفته‌بازی خارج خواهد شد. در این خصوص می‌توان به بازار مسکن اشاره کرد که تقریبا به دلیل افزایش قیمت در حال خروج از سفته بازی است زیرا برای فردی در تهران که کف خرید یک خانه ۴ یا ۵ میلیارد تومان محسوب می‌شود، انجام این کار سخت خواهد بود. 

باستانی در ادامه تاکید کرد: خروج مسکن از این چرخه سبب خواهد شد تا پول‌ها به سمت سکه، طلا آب شده، تا حدودی بازار سرمایه و دلار که به نوعی ارز نامیده می‌شود، رود. بازار سرمایه هم در یک مقطع خوب پیش رفت، اما خود را ناپایدار نشان داد و با توجه به همین ویژگی و عدم امنیت مالی زودتر از انتظار بیرون رانده شد، در این میان سکه، طلای آب شده و دلار باقی می‌ماند که دلار را هم به دلایلی که در بالا توضیح دادم کنارخواهد رفت، فقط سکه و طلای آب شده و احتمالا بخشی هم رمزارزها در این بازار باقی می‌ماند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه اظهار داشت: کسانی که دنبال کار معامله‌گری و سفته‌بازی هستند براساس میزان پول و امنیتی که وجود دارد آن را انتخاب می‌کنند. بحثی که در حوزه رمز ارز وجود دارد این است که رمز ارز تخصصی و شبیه بورس است، برهمین اساس هر کسی نمی‌تواند به آن ورود پیدا کند، ولی طلای آب شده و سکه جذابیت بیشتری دارد زیرا عمده افرادی که پول نقد دارند و به دنبال حفظ ارزش آن هستند از دردسر استقبال نمی‌کنند، بنابراین طلای آب شده یا مستعمل و سکه با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد.