رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید که این سازمان در تلاش است تا فعالیت در برخی گلوگاه‌های مهم صادراتی را برای افزایش فعالیت‌ تجار ایرانی تسهیل کند.

علی رضا پیمان پاک در مراسم روز ملی صادرات، اظهار کرد: براوردهای ما حاکی از آن است که در کشور ۲۶ سازمان و نهاد به موضوع صادرات مرتبط هستند و ایجاد هماهنگی میان این دستگاه‌ها برای توسعه صادرات اهمیت فراوانی دارد. از این رو سازمان توسعه تجارت تلاش می‌کند که در دولت به عنوان پنجره واحد صادرات، هماهنگی‌های لازم را به وجود آورد.

به گزارش ایسنا،وی با اشاره به برخی گلوگاه‌های مهم صادراتی، بیان کرد: یکی از این گلوگاه‌های مهم در حوزه حمل و نقل است. اگر ما بتوانیم در حوزه حمل و نقل و لجستیک تنها ۱۰ درصد مشکلات را حل کنیم، میزان صادرات کشور تا ۱۰۰ درصد شانس افزایش دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: بنادر ما در مسیر توسعه صادرات با مشکلاتی جدی مواجه هستند. معطل ماندن لایروبی بنادر برای سال‌های طولانی تنها یکی از مشکلات این حوزه است که با برطرف کردنشان، حمل و نقل تسهیل می‌شود و همین موضوع تاثیر خود را در حوزه صادرات نشان خواهد داد.

پیمان پاک با بیان اینکه در حوزه تحریم نیز مشکلاتی برای صادرکنندگان ایرانی به وجود آمده، توضیح داد: بحث انتقال ارز در تحریم‌ها دشواری‌های خاصی دارد که بخشی از آن به تبادلات بانکی باز می‌گردد. با توجه به اینکه گشایش ال سی ممکن نیست، صادرکنندگان ایرانی بر اساس اعتماد متقابل عمل می‌کنند که همین موضوع آنها را محتاط می‌کند. در این زمینه نیز تلاش‌هایی آغاز شده که امیداوریم به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: در رابطه با بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور نیز تلاش شده که مشکلات به طور دقیق مشخص شوند و با ایجاد کارگروهی مشترک با بانک مرکزی و همکاری بخش خصوصی پیشنهادهایی نهایی شوند تا این موضوع به شکل دقیق تعیین تکلیف شود.

پیمان پاک خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که نقش بخش خصوصی در مدیریت این حوزه و توسعه صادرات اهمیت فراوانی دارد و نمی‌توان بدون استفاده از توان بازیگران اصلی، گره‌های به وجود آمده در این بخش را باز کرد. در دولت تلاش شده نقشه راه دقیقی برای توسعه صادرات تدوین شود و این نقشه با کمک بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.