وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در آغاز دولت، قول افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم امسال را داده بودیم که این برنامه در حال تحقق است.

“سیدرضا فاطمی امین” در آیین بیست و پنجمین همایش روز ملی صادرات در جمع خبرنگاران افزود: صادرات کشور در نیمه دوم امسال بیش از پنج میلیارد دلار افزایش خواهد داشت که با کمک صادرکنندگان و حمایت دولت محقق شده است.
به گزارش ایرنا ؛وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه رفع موانع صادراتی، تصریح کرد: در این بخشنامه مشکلات و موانعی که صادرکنندگان از آن گله داشتند، رفع شد که همین امر موجب رشد صادراتی در نیمه دوم امسال شده است.
فاطمی امین با بیان اینکه افزایش صادرات محصولات دانش بنیان از برنامه های دولت در سال ۱۴۰۱ است، اظهار داشت: معیارها در این زمینه بازبینی شده تا کالاهای فناورانه که اشتغال بیشتری ایجاد می کنند در اولویت صادراتی قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه جهت گیری صادراتی باید همگام با شرایط کشور باشد، خاطرنشان کرد: سال آینده صادرکنندگان برتر از کسانی خواهند بود که تنوع و افزایش صادراتی داشته و محصولات فناورانه را در لیست خود قرار داده باشند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گلایه صادرکنندگان از موانع تکراری تجاری در سال های متمادی، گفت: برنامه جامع تجارت خارجی در حال تدوین است که امکانات لازم برای تسریع و تسهیل واردات و صادرات را فراهم می کند.
وی با تاکید بر اینکه حمل و نقل یک مقوله مهم در تجارت خارجی محسوب می شود، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در این راستا اقدامات موثری انجام داده که به عنوان نمونه امکان تردد جاده ای ایران و پاکستان را فراهم کرده است به طوری که کامیون های ایرانی به کراچی رسیدند و از سوی دیگر کالاهای صادراتی پاکستان از مسیر ایران به مقاصد بین المللی ارسال شدند.
فاطمی‌امین با بیان اینکه از سوی دیگر نظم بخشیدن به صادرات با کشتی و قطار از دیگر برنامه های تجاری است، تاکید کرد: برنامه های منظمی در مسیرهای پیش‌بینی شده، تنظیم شده است که صادرکنندگان بر اساس آن تولیدات خود را به کشورهای هدف می رسانند.
همچنین رییس سازمان توسعه تجارت نیز در خصوص کشتی های رورو (حمل مستقیم بار از قطار به کشتی) نیز گفت: کشتی های رورو خریداری شده تا با رفع موانع، ارسال کالا تسهیل شود.
علیرضا پیمان‌پاک همچنین با اشاره به مشکلات صادراتی پیش آمده در زمینه محصولات کشاورزی، اظهار داشت: تطابق استاندارد از موارد دارای اهمیت در تجارت است که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی به نتیجه مطلوب خواهد رسید.
وی افزود: مشکل مقطعی به وجود آمده در خصوص فلفل دلمه‌ای و کیوی هفته آینده با اعزام هیات ایرانی به روسیه برطرف خواهد شد.
بیست و پنجمین آیین سالروز ملی صادرات با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری، محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار شد.