رئیس سیا به آمریکایی‌ها هشدار داد که در مورد طرح‌های پوتین برای اوکراین، با افزایش تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف، هوشیار باشند.

ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا در نشست شورای مدیریت وال استریت ژورنال گفت سازمان‌های اطلاعاتی به این نتیجه نرسیده‌اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین حمله می‌کند ، اما او نیروهای نظامی روسیه را در مرز به گونه‌ای جمع کرده که قادر خواهد بود به شیوه‌ای بسیار گسترده اقدام کند و ممکن است در همین زمستان فرصت این کار را پیدا کند.

او با اشاره به سخنان پوتین مبنی بر اینکه مسکو باید نفوذ قابل توجهی بر اوکراین همسایه خود داشته باشد، گفت: من هرگز ریسک پذیری پوتین در مورد اوکراین را دست کم نمی‌گیرم. بسیار مهم است که به آن، با ترکیبی قوی از بازدارندگی و همچنین امکان دیپلماسی پاسخ دهیم

برنز در پاسخ به سوالی درباره چین گفت که رئیس‌جمهور شی جینپینگ احتمالاً علاقه‌مند است امکان برقراری یک “روابط قابل پیش بینی” با آمریکا را آزمایش کند، حتی اگر این رابطه “بسیار رقابتی” باقی بماند.

برنز همچنین گفت که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا، مطمئن نیست که شی یک جدول زمانی برای برقراری کنترل سرزمین اصلی بر تایوان دارد یا خیر، اما تمرین‌های نظامی اخیر عزم او را برای انجام این کار نشان داد.

وی تصریح کرد که نوع “نظارت فنی فراگیر” که در کشورهای مستبد دیده می شود به این معنی است که سیا باید “شیوه عملیاتی خود را متحول کند.” او افزود که آژانس برای انطباق رویکرد خود برای مقابله با این چالش‌ها در حوزه های مختلف از استخدام تا ارتباطات تلاش خواهد کرد.