وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت سیزدهم نگاه زیست بومی به مقوله اشتغال وجود دارد و این زیست بوم با همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها طراحی شده که برای تحقق آن نیاز به سه بودجه در سال ۱۴۰۱ داریم.

«حجت‌الله عبدالملکی» در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به سه بودجه در تحقق این زیست بوم نیاز است که در سال‌های قبل نیز بوده و موضوع جدیدی نیست و درخواست داریم که به آن تاکید شود.

وی افزود: ۳۲ هزار میلیارد تومان به صورت هزینه‌ای نیاز است که امسال در تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز دیده شد، همچنین ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مورد نیاز است به همین میزان هم سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تحقق بیش از یک میلیون شغل خواهد بود.

عبدالملکی ادامه‌داد: همچنین ۳۳۰ هزار میلیارد تومان هم برای تقویت نظام تامین اجتماعی نیاز داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه‌کرد: برای اینکه زیست بوم اشتغال محقق شود باید همه چرخ دنده‌های آن منظم کار کنند، نظام هماهنگ باید بین بخش‌های مختلف و دستگاه‌ باشد و مانند یک ساعت قطعات آن دقیق کار کنند.

رونمایی از زیست بوم اشتغال

وی با اشاره به اینکه زیست بوم اشتغال در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال در ششم آبان ماه با ۲۱ بند کلی به تصویب رسید گفت: راهبرد اصلی ما برای ایجاد اشتغال، تقویت بخش‌های تولید و بهره‌ور است، از این رو دستگاه‌ها موظف هستند که تمرکز کنند.

عبدالملکی بیان‌داشت: در دبیرخانه شورای عالی اشتغال بین همه اجزای زیست بوم هماهنگی ایجاد می‌کنیم تا چرخ اقتصاد بچرخد، در همین راستا با ۴۰ دستگاه مذاکره انجام شده و اکنون نیز در حال اجراست.

وی خاطرنشان‌کرد: در این زمینه در حال توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی، همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی در مناطق محروم برای ایجاد اشتغال هستیم که در این زمینه ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای کمیته امداد برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

به گفته وزیر تعاون، هماهنگی بین وزارت کشور و شهرداری‌ها برای فضای کسب و کار و فروش، اصلاح نظام آموزش عالی و مهارتی با اولویت‌های منطقه‌ای اشتغال انجام شده است، ضمن اینکه از سوی وزارت کشور برش اشتغال برای استانداران ابلاغ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی موظف شده است سازوکارهای هدایت نقدینگی را انجام دهد، گفت: از سوی بانک مرکزی، اعتبارات پیشنهاد شده به بانک‌ها ابلاغ می‌شود.

عبدالملکی افزود: ۲۲ رسته در سطح ملی، هشت رسته در سطح استانی و سه رسته در هر ناحیه در نظر گرفته شده است و با وزارت امور اقتصادی و دارایی توافق شده که بهبود فضای کسب و کار را به صورت ویژه و اختصاصی پیگیری کند.

سهم ایجاد فرصت‌های شغلی در دستگاه‌های مختلف

وی با اشاره به ایجاد فرصت‌های شغلی در نهادهای مختلف، گفت: بخش صنعت موظف به ایجاد ۴۵۰ هزار، جهاد کشاوری ۱۵۰ هزار، معاونت علمی ریاست جمهوری ۲۵ هزار، وزارت وزش و جوانان ۳۷ هزار و ۵۰۰، وزارت راه و شهرسازی ۹۶ هزار، کمیته امداد امام خمینی (ره) ۲۵۰ هزار، بنیاد شهید و امور ایثارگران ۱۵ هزار، بسیج سازندگی ۴۱۰ هزار، وزارت بهداشت و درمان ۱۰۰ هزار، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۰ هزار، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ۳۰۰ هزار و اتاق تعاون ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ هستند.

وزیر تعاون گفت: در دبیرخانه شورای عالی اشتغال در کنار توافقنامه‌های شغلی برای همه نهادها و دستگاه‌ها برنامه‌ریزی و اقدامات عملیاتی مشخص شده است، همچنین برای تک تک استان‌ها و شهرستان‌ها برنامه‌های اشتغال تحت نظارت این وزارتخانه در نظر گرفته شده است.

دسترسی نمایندگان به برنامه اشتغال در استان‌ها

وی با بیان اینکه همه نمایندگان دسترسی و رصد بر برنامه های اشتغال خواهند داشت، گفت: نمایندگان می‌توانند برنامه اشتغال حوزه استانی خود را رصد و برنامه ها را ببیند و از دستگاه های مربوطه و متولی پیگیری کنند.

عبدالملکی اظهار داشت: در دبیرخانه شورای عالی اشتغال پلتفرمی برای استان‌ها به تفکیک دستگاه‌ها تهیه شده که در مرحله اجراست و در این پلتفرم و سامانه، اطلاعات بارگزاری می شود.

وی با اشاره به رشد ۷۵ درصدی فرصت‌های اشتغال، افزود: در مدت ۹۷ روز فعالیتم در دولت سیزدهم از ۲۰۰ هزار فرصت شغلی که ثبت شده بود، اکنون به ۳۰۰ هزار و ۱۵۵ مورد افزایش پیدا کرده است که امیدواریم تا آخر سال به عدد خوبی برسیم.

وزیر کار، گفت: سامانه کاریابی هم به صورت پایلوتی عملیاتی شده است و از آخر آذرماه افرادی که جویای کار هستند می توانند به سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و مشخصاتشان را ثبت کنند و در مقابل موسسه ها و کارفرماها نیز مراجعه کرده و اینگونه بازار کار تکمیل می شود.

۹.۷ میلیون نفر شاغلان کم درآمد

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال با ۵ گروه مخاطب در ارتباط هستیم گفت: بیکاران مطلق ۲.۴ میلیون نفر، بیکاران ناقص و ناپایدار ۲.۲ میلیون نفر، ناامیدشدگان از کار ۲ میلیون نفر، شاغلان کم درآمد ۹.۷ میلیون نفر و شاغلان غیررسمی و ۴.۵ میلیون نفر هستند که در مجموع ۱۴ میلیون نفر را تشکیل می دهند که برخی از این افراد در هر دو گروه شاغلان غیررسمی و کم درآمد مشترک اند.

عبدالملکی افزود: جمعیت بیکار و شبه بیکار۶.۷ میلیون هستند نرخ مشارکت اکنون ۴۱ درصد و نرخ بیکاری مطلق و رسمی ۹.۶ درصد است که شامل جوانان بین ۱۸ تا ۳۵۵ نرخ ۱۷.۶ درصد است.

وی افزود: همچنین جوانان در رده سنی بین ۱۵ تا ۲۹ ساله که در حال آموزش و تحصیلات نیستند حدود ۴۰ درصد هستند که در استان های غربی، شمال و سیستان و بلوچستان زندگی می کنند.

برنامه‌های اشتغال جزیره ای در گذشته

وزیر کار با انتقاد از اجرای برنامه های اشتغال به صورت جزیره ای، گفت: برنامه های اشتغال بسیاری در کشور اجرا شده است، اما به صورت جزیره ای اعلام شده و سیستم بانکی دنبال وام دادن بدون تکمیل زنجیره های دیگر بوده است، همچنین ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه شده اما مساله اشتغال همچنان باقی مانده است.

وی تاکید کرد: ما در زیست بوم اشتغال ارتباط بین اشتغال و تولید را فراهم کرده ایم، از این رو افزایش تولید باعث ایجاد فرصت های شغلی می شود که در این زمینه ۱۰ مولفه از جمله افزایش تولید از فعال‌سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل، سرمایه گذاری جدید، تامین مالی و نقدینگی، حلقه فروش و بازاریابی، نوآوری و فناوری در تولید و توسعه صنایع، تامین زیرساخت‌های انرژی، صدور مجوزها، بحث مالیات و سایر موارد باید فعال شوند.

عبدالملکی با اشاره به راه اندازی بانک جامع اشتغال ایرانیان، گفت: برای اینکه عنصر اشتغال و نیروی کار را آماده کنیم نیاز به بانک جامع داریم که در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است.

وی افزود: سامانه ای بین کار و کارفرما ایجاد شده است، همچنین مشاوره و ترویج آموزش های فنی و مهارتی را توسعه داده ایم.