سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو توضیحاتی در مورد عملکرد کاروان پس از گذشت حدود سه ماه از پایان بازی ها ارائه داد.

نصرالله سجادی در مورد عملکرد کاروان ایران در المپیک توکیو در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: ما در راه المپیک چالش هایی داشتیم مانند  شیوع ویروس کرونا که باعث شد کلیه مسابقات و فعالیت‌های ورزشی از اسفند ۹۸ لغو شود،  نوسانات ارزی توانمندی کل دستگاه های ورزش را در ایران به چالش کشید و تغییر روش های کسب سهمیه هم تاثیر گذار بود. ما در ۱۶ رشته کسب سهمیه کردیم و ۶۸ نفر صاحب سهمیه شدند که ۶۵ نفر اعزام شدند و در کل ادوار المپیک بیشترین اعزام را داشتیم. برای اولین بار ۱۱ سهمیه در بانوان گرفتیم.

او ادامه داد: در بررسی عملکرد فدراسیونها، رشته‌هایی مانند وزنه‌برداری، کشتی، والیبال، بسکتبال سهمیه مناسب را کسب کردند. در تکواندو امکان کسب سهمیه‌های بیشتر وجود داشت که محقق نشد. شنا نیاز به کار مداوم دارد. قایقرانی نیاز به سرمایه گذاری در زیرساخت ها و  حضور مربیان خارجی دارد و قطعا در بازی های آسیایی خبرهای خوبی از این رشته خواهید شنید. ژیمناستیک امکان کسب سهمیه المپیک را داشت که محقق نشد و نباید از مدیریت پر اشتباه و چالش برانگیز فدراسیون در کسب سهمیه غافل شویم. ژیمناستیک در بازی های آسیایی قابلیت کسب مدال در تک وسیله‌ها را دارد. فوتبال هیچ برنامه ای برای المپیک توکیو نداشت و حتی برای بازی های آسیایی جاکارتا هم برنامه ای نداشت اما پتاسیل این را دارد که در دوره بعد سهمیه بگیرند.

سجادی در مورد عملکرد کاروان در مقایسه با کشورهای دیگر گفت: در المپیک توکیو ۹۶ کشور مدال گرفتند و ۱۱۳ کشور بدون مدال ماندند. ایران در المپیک بیست و هفتم شد و  مدال طلای حسن یزدانی می‌توانست جایگاه ایران در المپیک توکیو را ۷ پله ارتقاء دهد.

ارزیابی عملکرد فدراسیون ها در المپیک توکیو از خوب تا خیلی ضعیف

او در مورد بررسی عملکرد رشته‌ها پس از کار کارشناسی تاکید کرد: کاراته مردان در مجموع خوب بود اما نیاز به نظارت بیش‌تر سرمربی و فدراسیون بر روی ورزشکاران دارد چون یک تست دوپینگ مثبت داشتند. حذف زودهنگام کاراته بانوان نشان از ناآمادگی کامل و کوچینگ ضعیف بود. عملکرد کشتی  خوب بود. تیراندازی با تپانچه خوب اما تفنگ متوسط بود. عملکرد شمشیربازی نیز خوب بود. عملکرد قایقرانی بانوان خوب بود اما نیاز به تمرین در پیست استاندارد هست. عملکرد بوکس متوسط بود اما با پشتوانه‌ها، شانس موفقیت این رشته بالا است.

سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو ادامه داد: عملکرد بدمینتون متوسط بود. بسکتبال با توجه به قرعه سخت، عملکردش متوسط است. بسکتبال ۳ در ۳ به خصوص در بانوان باید مورد توجه قرار بگیرد. عملکرد وزنه‌برداری متوسط بود و به نظرم انتخاب نادرست وزنه در دوضرب باعث حذف علی هاشمی شد و ورزشکار سالاری هم در این رشته باید مورد بررسی قرار بگرد چون زنگ خطر است. عملکرد والیبال ضعیف بوده است. عملکرد تنیس روی میز ضعیف بود علاوه بر شکست و رفتار پرخاشگرانه ورزشکار خوب نبود. عملکرد دوومیدانی خیلی ضعیف بود و نداشتن مدیریت صحیح و مثبت شدن تست کرونا ورزشکار در آستانه اعزام و ورزشکار سالاری باید بررسی و مورد توجه قرار بگیرد. عملکرد تکواندو و تیروکمان خیلی ضعیف بوده است. هم‌چنین عملکرد دوچرخه‌سواری خیلی ضعیف بوده است. عملکرد تنها نماینده شنا متوسط بود.

او تاکید کرد: در کل عملکرد کاروان از لحاظ کیفی  متوسط به بالا ارزیابی می‌شود.

سجادی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه وعده‌های فدراسیون‌های ورزشی قبل از المپیک و بازی‌های آسیایی تا چه حد محقق شد و با فدراسیون‌هایی که در این رویدادها موفق به کسب نتایجی که قول دادند، نشدند، در رویدادهای پیش رو چه برخوردی خواهد شد، گفت: این دو رویداد متفاوت یکی جهانی و یکی آسیایی است. حتما جلسات را ادامه می دهیم و با مجموعه اطلاعات سعی می ‌کنیم از طرف کمیته ملی المپیک و فدراسیون و وزارت ورزش دقت بیشتری شود.

گزارش اولیه از بررسی عملکرد کاروان ایران در بازیهای المپیک توکیو را در زیر مشاهده می‌کنید:

https://cdn.isna.ir/d/2021/11/16/0/62090280.pdf