مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با انتقاد از اینکه در تصمیم گیری های کلان در صنعت دامپروری فرآیندهای تولید در یک قالب دیده نمی شوند، گفت: چرا باید قیمت خرید حمایتی دام عشایر و روستایی اینقدر متفاوت و در دو مصوبه جداگانه باشد؟ چه فرقی بین دامداران روستایی و عشایر وجود دارد؟

افشین صدردادرس ، در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه خرید حمایتی دام روستاییان می تواند راه حل مناسبی برای برون رفت دامداران از مشکلات پیش روی این بخش باشد یا خیر؟ گفت: این مصوبه دارای مشکلات بسیاری است. مثلا اینکه قیمت خرید حمایتی دام روستایی تعیین شده ولی هیچ صحبتی از اصلاح قیمت خرید دام عشایری به میان نیامده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات قبلی قرار بود دام عشایر با قیمت ۴۵ هزار تومان توسط دولت خریداری شود. در این مصوبه جدید قیمت دام روستایی ۶۲ هزار تومان تعیین شده است. ‌چرا باید قیمت خرید حمایتی دام عشایر و روستایی اینقدر متفاوت و در دو مصوبه جداگانه باشد؟ چه فرقی بین دامداران روستایی و عشایر وجود دارد؟

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک اضافه کرد: یونجه کیلویی ۵۰۰۰ تومان و جو کیلویی ۷۰۰۰ تومان برای همه دامداران یکسان است. چرا به هنگام تصمیم گیری های کلان در این بخش همه فرآیند تولید کشور در یک قالب دیده نمی شود؟

وی با اشاره به تبصره های‌ذکر شده در مصوبه خرید حمایتی دام روستایی، گفت: گفته شده شرکت پشتیبانی امور دام مجاز است برای ۲۰ درصد قیمت خرید به صورت تامین نهاده دامی اقدام کند. سوال اینجاست که وقتی امکان تامین نهاده وجود ندارد چرا چنین تبصره ای اضافه می شود؟ اگر از ۶۲ هزار تومان ۲۰ درصد کم شود یعنی ۱۲هزار و۴۰۰تومان از قیمت خرید حمایتی کم می شود و این در حالیست که معلوم نیست دولت بتواند برای دامداران نهاده تامین کند و این ۱۲هزار تومان‌ را به آنها بازگردانند.

دادرس در ادامه گفت : در این مصوبه آمده که نسبت به خرید دام زنده در قالب تولید قراردادی اقدام شود. تولید در قالب قرارداد اقدام بسیار خوبی است و شرکت پشتیبانی امور دام بایستی برای آینده این طرح را در دستور کار خود قرار دهد. ولی در حال حاضر تکلیف دام های انباشت شده دامداران چه می شود؟

وی با بیان اینکه به شرکت پشتیبانی امور دام یک هفته فرصت داده شده که دستورالعمل نحوه اجرای این مصوبه را در شورای قیمت گذاری ارائه دهد، گفت: این مصوبه ۸ آبان ابلاغ شده ولی هنوز دستورالعمل اجرایی آن مشخص نشده است. باید منتظر ماند تا دقیقا جزئیات اجرایی آن مشخص شود.

مصوبه آزادی سازی صادرات دام زنده غیرمولد به کجا رسید؟

این فعال بخش خصوصی در پاسخ به این سوال گفت: ۲۰ روز طول کشید تا دستورالعمل اجرایی مصوبه آزادسازی صادرات دام زنده غیرمولد تعیین شود. در این دستورالعمل صادرات ۳۰۰ هزار راس به تعاونی های عشایری دامداران متحرک تعلق گرفته است که طی ۳ مرحله انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین گفته شده پرداخت وجه به دامدار به صورت علی الحساب انجام شود. یعنی دامدار بخشی از پولش را به صورت علی الحساب بر مبنای قیمت شورای قیمت گذاری دریافت کند و بخش دیگر را بعد از تکمیل فرآیند صادرات بگیرد. اما این موضوع امکانپذیر نیست چون ممکن است در فرآیند صادرات اتفاقات از پیش تعیین نشده ای رخ دهد و این موضوع نباید به گردن دامدار بیفتد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در پایان گفت: کسانی که این دستورالعمل ها را تنظیم می کنند هیچ آگاهی از فرآیند خرید دام و صادرات ندارند. فرآیند صادرات پیچیده و زمانبر بوده و نیاز به دستورالعمل های شفاف و مشخص دارد.