یک کارشناس حوزه اشتغال معتقد است از یک سوپرمارکت تا یک نیروگاه را می توان با فرمت تعاونی راه اندازی کرد. وی هزینه ایجاد شغل در بخش تعاونی را یک سوم دیگر بخش‌ها عنوان کرده و می گوید: در دو سال تعداد شغلی که در بخش تعاون حفظ شده بالاتر از دیگر بخشها بوده است.

رضا محمودی درخش ،با تاکید بر ضرورت بهره مندی از ظرفیتهای بخش مردمی تعاون در ایجاد اشتغال اظهار کرد: بخش تعاون از ظرفیتهای خوبی برخوردار است و در قالب تعاونی‌ها می توان بسیاری از ایده های کسب و کار و اهداف پیش بینی شده در حوزه اشتغال را محقق کرد.

وی درباره استفاده از ظرفیت بخش تعاون برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور، گفت: معتقدم حتما نباید یک میلیون شغل را در بخش تعاون ایجاد کرد ولی می‌توانیم با توجه به حضور تعاونی ها در گرایشهای مختلف و بخشهای تولیدی، توزیعی، خدماتی، صنعتی و معدنی از ظرفیت بالای این تشکل ها بهره برداری کنیم.

این کارشناس حوزه اشتغال، هزینه ایجاد شغل در بخشهایی مثل تعاون را بسیار پایین و یک سوم کمتر از سایر بخشها عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم یک شغل ایجاد کنیم دستکم ۲۰۰ میلیون تومان هزینه لازم دارد در حالی که در بخش تعاون این هزینه زیر ۱۲۰ میلیون تومان است چون یک تعاونی با هم افزایی حداقل هفت نفر تشکیل می شود و سرمایه هایشان در کنار هم قرار می گیرد.

محمودی درخش با بیان اینکه از یک سوپرمارکت تا یک نیروگاه را می توان با فرمت تعاونی راه اندازی کرد، گفت: در دو سال گذشته تعداد شغلی که بخش تعاون تثبیت کرده و نگه داشته به شدت بالاتر از بخشهای خصوصی و دولتی بوده است چون افراد خودشان عضوی از تعاونی بودند و در این فضا نیروهایشان را کاهش ندادند بلکه سودشان را کم کردند و در مقابل اشتغال خود را حفظ کردند.

به گفته وی، تعاونی ها نه در ایران بلکه در سطوح جهانی از انعطاف پذیری بالایی نسبت به مشاغل بخش خصوصی و دولتی برخوردار هستند و مدل انعطاف پذیری آنها باعث می شود که در تولید و اشتغال و رشد و توسعه اقتصاد مشارکت و نقش موثری داشته باشند.

این کارشناس حوزه اشتغال در پایان گفت:دولت می تواند در تسهیلات پرداختی یا معافیت مالیاتی و بیمه ای برای تعاونی های بالای ۵۰۰ نفر عضو که در حوزه تولید و خدمات تعدادشان بیشتر است به کمک بیاید و یا بخشی از هزینه های بیمه نیروهای شاغل در بخش تعاون را کاهش دهد و از این طریق آنها را مورد حمایت قرار بدهد.