همزمان با نمایش دستاوردهای خودکفایی شرکت قالب های بزرگ صنعتی سایپا، پروژه ساخت قالب های ریل صندلی به عنوان یکی از قطعات فوق ایمنی خودرو در این شرکت آغاز شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه بازدید از نمایشگاه خودکفایی شرکت قالب های بزرگ صنعتی اظهار کرد: ریل صندلی، یکی از قطعات فوق ایمنی در خودرو به حساب می آید و به دلیل حساسیت و ویژگی های ساخت این قطعه، تاکنون به صورت صددرصدی از خارج کشور وارد می شده اما شرکت قالب های بزرگ صنعتی در راستای اجرای نهضت بومی سازی قطعات سایپا، مکانیزم ساخت داخل آن را فراهم آورده است.

سیدجواد سلیمانی ادامه داد: در حوزه بدنه و قطعات پلاستیکی محصولات گروه خودروسازی سایپا، ساخت قالب های مورد نیاز را به شرکت قالب های بزرگ صنعتی محول کردیم که عملکرد خوبی داشتند و باعث شد تا ساخت قالب های بدنه محصول جدید آریا را نیز به این شرکت زیرمجموعه سایپا محول کنیم.

سلیمانی افزود: در آینده نیز پروژه هایی برای افزایش عمق ساخت داخل و تولید محصولات جدید خواهیم داشت که با تکیه بر توان مجموعه های داخلی از جمله شرکت قالب های بزرگ صنعتی سایپا هیچ وابستگی به خارج نخواهیم داشت.

وی با اشاره به ضعف گروه خودروسازی سایپا از نظر تنوع محصولات، اظهار کرد: در دو تا سه سال گذشته تمرکز خود را روی تنوع بخشی به سبد محصولات سایپا گذاشتیم و این روند تا تحقق هدف عرضه ۸ محصول در سه سال ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سایپا گفت: برای اجرای پروژه های توسعه ای و طراحی و تولید محصولات جدید روی توان داخلی و توانمندی های مجموعه گروه خودروسازی سایپا نظیر شرکت قالب های بزرگ صنعتی حساب ویژه ای باز کرده ایم.

سلیمانی با اشاره به اینکه افزایش داخلی سازی قطعات صنعت خودرو یکی از هدف های اصلی وزارت صمت و گروه خوردوسازی سایپا به شمار می آید، افزود: یکی از بخش های مهم این داخلی سازی، بومی سازی ریل صندلی برای محصولات داخلی بود که امروز به نتیجه رسیده است.

مدیرعامل شرکت قالب های بزرگ صنعتی نیز ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای این شرکت در زمینه خودکفایی در ساخت قطعات خودرو، اظهار کرد: مکانیزم ساخت ریل صندلی خودرو برای تمامی محصولات داخلی در شرکت قالب های بزرگ صنعتی سایپا امکان پذیر شده و با اجرای آن حدود ۳ میلیون یورو کاهش ارزبری را شاهد خواهیم بود.

مجید رمضانی با بیان اینکه ساخت قالب های این قطعه فوق ایمنی برای نخستین بار در کشور انجام می شود، افزود: این قالب ها برای ساخت ریل صندلی های دو محصول جدید شاهین و آریا به کار گرفته خواهند شد اما به شکلی طراحی شده اند که محصولات ساخته شده توسط آنها با اندکی تغییر، امکان استفاده در تمام محصولات داخلی کشور را داشته باشد.

وی به پروژه ساخت قالب های پلاستیک نیز در شرکت قالب های بزرگ صنعتی سایپا اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال حدود ۷۰درصد کل پروژه قالب های پلاستیک، داخلی سازی می شود که ۱۱۰۰ میلیارد ریال کاهش ارزبری را به دنبال خواهد داشت.

رمضانی با تاکید بر اینکه در ساخت قطعات استاندارد، وابستگی به خارج از کشور کم شده است، گفت: اکنون دانش فنی در زمینه ساخته قالب افزایش یافته ‌و در حال حاضر تمامی قطعات قالب در داخل کشور ساخته می شود.

مدیرعامل شرکت قالب های بزرگ صنعتی گروه خودروسازی سایپا تشریح کرد: در بحث برخی قطعات لوازم خانگی نیز ورود کرده ایم و برخی از قالب های آنها را خواهیم ساخت، علاوه‌بر این در ساخت قالب های واگن مترو نیز مشارکت خواهیم داشت.