وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تایید بی‌مهری های بسیاری که در سال‌های اخیر نسبت به بخش تعاون شده بر ضرورت افزایش اقبال عمومی و جلب اعتماد مردم به تعاونی ها تاکید کرد.

حجت اله عبدالملکی اظهار کرد: در سالهای اخیر بی مهری های بسیاری نسبت به بخش مردمی تعاون شده که در کاهش اعتماد عمومی تاثیرگذار بوده است اما برنامه ما در وزارت تعاون، اجرای سند توسعه تعاون، توسعه و ترویج فرهنگ تعاونی، تسهیل و توسعه فعالیت کسب و کارها در حوزه تعاونی، کمک به بهبود وضع تعاونی ها، تامین مالی، اصلاح ساختارها و افزایش تمایل و جلب اعتماد مردم به تعاونی ها خواهد بود.

وی که به مناسبت سالروز تعاون در یک گفت و گوی رادیویی شرکت کرده بود، روحیه و تفکر کار جمعی در فرهنگ دینی را مورد تاکید قرار داد و اقتصاد تعاون را اقتصاد مردمی و مبتنی بر مشارکت همگانی توصیف کرد.

به اعتقاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه تعاونی ها و مردمی کردن اقتصاد آثار اجتماعی و اقتصادی بسیاری دارد و موجب افزایش روحیه همدلی و هم افزایی و مشارکت در میان آحاد مختلف جامعه می شود.

عبدالملکی مقابله با فساد و انحراف تعاونی ها را از جمله برنامه های مهم خود در وزارت تعاون نام برد و تاکید کرد که برای جلب اعتماد عمومی و اعتماد سازی در این بخش اهتمام خود را به کار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، از فعال کردن تعاونی ها در حوزه هایی همچون کشاورزی و مسکن، تبدیل سرمایه های راکد به مولد، افزایش صادرات تعاونی ها و تسهیل فرآیند ثبت تعاونی ها به عنوان برنامه های مهم وزارت تعاون برای افزایش اقبال عمومی و میل مردم به مشارکت در بخش تعاون یاد کرد.

رئیس اتاق تعاون ایران نیز در بخش دیگری از این گفت وگو، توسعه بخش تعاون را موجب افزایش سطح اشتغال، توزیع عادلانه ثروت، کمک به مناطق محروم و کم برخوردار و تحقق عدالت اجتماعی دانست و احیا و اجرای قوانین بر زمین مانده بخش تعاون را خواستار شد.

عبدالهی از عرضه سهام تعاونی ها در بورس به عنوان راهکار پیشنهادی برای جذب سرمایه های مردمی یاد کرد که در خودکفایی و تامین سرمایه تعاونی ها نقش بسزایی دارد.

وی در عین حال به تعطیلی نیمی از بنگاه‌های تعاونی، اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است در مقطع کنونی افزایش تعداد تعاونی ها و آمار کمّی آنها مطرح نیست بلکه حمایت و اعتمادسازی از تعاونی های موجود حائز اهمیت است.

رئیس اتاق تعاون ایران در پایان اجرای قوانین مرتبط با بخش تعاون و توجه به توسعه کیفی تعاونیها را مورد تاکید قرار داد.