حال اقتصاد ایران خوب نیست. افزایش نقدینگی، عدم ثبات در بازار های مالی، تراژدی بورس در سال 99 ، فاصله تورم با قدرت خرید مردم، رشد بی سابقه آمار فلاکت و بسیاری دلایل دیگر که سبب شده تا اقتصاد ایران به حالت اغما فرو برود.

مونا ربیعیان/ به نظر می رسد دولت جدید راه دشواری را برای درمان این بیمار در حال نزار در پیش دارد.

دست دارزی دولت تدبیر و امید بر منابع بانک ها

وحید شقاقی شهری؛ کارشناس اقتصادی درخصوص رشد نقدینگی در دولت دوازدهم به خبرنگار ما گفت: میانگین رشد نقدینگی دهه ۹۰ ۲۸ درصد بوده است آخرین رشد نقدینگی اعلام شده از سوی بانک مرکزی حدود ۴۰ درصد بوده است و یکی از مهمترین ریشه های تورم رشد نقدینگی است تورم علل مختلف دارد مهمترین ریشه های تورم رشد نقدینگی است که به رشد اقتصادی منجر نشده است.

وی در ادامه ریشه های رشد نقدینگی را اینگونه بیان کرد: دو عامل مهم برای رشد نقدیگی در کشور وجود دارد بی انضباطی های مالی و کسری های بودجه در زمانی که کسری بودجه رخ می دهد دولت ها دست درازی بر منابع بانک ها و بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی می برد که این امر باعث ایجاد تورم در کشور می شود. دومین عامل ناترازی های نظام بانکی است که به دلیل ساختار معیوب نظام بانکی در کشور ایجاد می شود با توجه به اینکه بانک ها سالیانه ترازنامه اعلام می کنند اما این تراز نامه صوری و غیر واقعی بوده است بنابراین این خودش ایجاد تورم می کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه درباره علت ناترازی در بانک ها اینگونه گفت: ناترازی در بانک ها به دلیل مطابلات معوق ها، سرمایه گذاری های غیر عاقلانه و غیر اقتصادی ، دارایی های منجمد و بلوکه شده توسط بانک ها باعث می شود تا رشد نقدینگی صورت گیرد و با ترازهای صوری این اشکال بانک ها برای مدتی پوشانده می شود.

سیستم بانکی معیوب یکی از چالش های اقتصادی دولت سیزدهم

 وی در ادامه راهکار را اینگونه بیان کرد: بانک مرکزی باید سیستم بانکی خود را به گونه ای تقویت کند تا ترازنامه ها از حالت غیر واقعی خارج شود با توجه به اینکه قانون اصلاح نظام بانکی ۷ سال است در مجلس است و تیم کارشناسی به دنبال اصلاح این نظام بوده اند اما به دلیل پیچیدگی هایی که در این نظام وجود دارد این امر زمانبر خواهد بود اما اینکه بعداز ۷ سال تیم اقتصادی دولت سیزدهم روی آن مانور دهد کار بسیار دشواری است.

وحید شقاقی شهری در پایان اظهارداشت: اقتصاد کشور چالش های زیادی به همراه دارد نظام بانکی یکی از چالش های اقتصادی کشور است که باید به آن رسیدگی شود وزیر اقتصاد دولت سیزدهم برای مهار نقدینگی و حل مشکلات اقتصادی نیاز به یک تیم کارشناسی و با تجربه داد در غیر این صورت اشتباهات تکرار خواهد شد