روز گذشته اعلام کردند که تا 30 مرداد همه جا تعطیل است اما این تعطیلی براساس اینکه مرگ و میرهای ناشی از کرونا افزایش پیدا کرده است در پی این تعطیلی بانک ها و ادارات تعطیل شده اند.

گرانی ها باعث شده تا مردم نگران این باشند که در تعطیلات چه بخورند چرا که دست به هرکالایی میزنند قیمت هایش روز به روز بیشتر می شود در این میان تعطیلات باعث می شود تا سفره های مردم کمرنگ تر شود.

دولت برای این کمرنگی سفره ها چه برنامه ای خواهد داشت.

وحید شقاقی شهری: دهک های جامعه سبدی دیگر ندارند

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی درخصوص گرانی های اخیر به خبرنگار ما گفت: اقتصاد به هم متصل هستند یعنی اگر بخشی شاهد تورم شود سایر بخش ها نیز تورم را حس خواهند کرد نمی توان یک بخشی از اقتصاد تورم داشته باشد و بخش دیگر تورم نداشته باشد اقتصاد در هم تنیدگی دارد در یک جامعه اگر بخش ورزشی پیشروفت کند بخش اقتصادی نمی تواند عقب بماند و این یک مثال ساده برای تورم ایجاد شده در کشور است.

وی در ادامه اظهارداشت: از سال ۹۷ ما شاهد جهش ارزی در اقتصاد بودیم این کاهش ارزش پول ملی به همه حوزه ها سرایت خواهد کرد کاهش ارزش پول ملی باید در جایی تخلیه شود و سال ۹۷ کاهش شدید پول ملی باعث می شود تا تورم روز به روز افزایش داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه مصاحبه خود درباره چرایی گرانی میوه اظهارداشت: هزینه کشاورز که ثابت نیست آن هم در همین سرزمین زندگی می کند بنابراین باید بتواند در این کشور زندگی کند به طور مثال خانه در تهران حدود ۱۵ برابر شده است خودرو ۱۵ برابر شده است بنابراین خدمات هم باید ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته باشد.

وی در پایان اظهارداشت: این افزایش قیمت ها سفره ۷ دهک جامعه را کوچک کرده است و دهک هشتم تمام تلاشش را می کند تا سفره اش کوچک نشود اما خواه ناخواه چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

امان االله قرائی : تامین معاش مردم در اولویت دولت باشد

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس درخصوص ۵ روز تعطیلی به خبرنگار ما گفت: تعطیلات دو  بعد دارد بعد اول سلامتی است که در جامعه به خطر افتاده است و مردم هم رعایت نمی کنند و بعد دوم تامین معاش مردم است که از اولی برای مردم مهم تر است چرا که دولت اگر قرار است که تعطیل کند باید تمعهیداتی برای تامین معاش مردمفراهم کند.

وی در ادامه اظهارداشت: تامین تغذیه جامعه مهم است و با این وضعیت که ۳۰ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و با دستمزدهای روزانه تامین معاش می کنند چه کاری باید انجام دهند اگر در اروپا و آمریکا قرنطینه صورت می گیرد کارگران و افراد جامعه به صروت یکسان حقوق و دستمزد دریافت می کنند نه در ایران که مغازه دار بعداز تعطیلی باید چک پاس کند یا مالیات پرداخت کند دو هفته تعطیلی می تواند مردم را فقیرتر کند.

این جامعه شناس در ادامه درخصوص مسولیت دولت ها نیز گفت: دولت مسوول این است که معیشت مردم را تامین کند و امنیت غذایی برای مردم ایجاد کند اگر قرار بر تعطیلی باشد نیاز به بودجه سنگین است که درحال حاضر با کسر بودجه نیز طرف هستیم بنابراین تعطیلی به معنای بیکاری افراد جامعه نیز خواهد بود.

افزایش باج گیری و خفتگیری در دو هفته تعطیلی

وی در ادامه اظهار داشت: تعطیلی می تواند باج گیری، خفت گیری را در جامعه بیشتر کند چرا که مردم برای معاش دست به هر کاری خواهند زد اگر تعطیلات قرار است برقرار شود باید تمعهیداتی هم در نظر گرفته شود چرا که رفاه در اولویت خواهد بود.

امان الله قرائی مقدم درخصوص آمار مرگ و میرها و اینکه چکاری مردم باید انجام دهند گفت: بیکاری بیشتر شود باید به فکر این بود که این افراد بیکار پس اندازی دارند مردم گرسته هستند برایشان زنده بودن و نبودن فرقی نمی کند بنابراین قانون قرنطینه را نیز رعایت نمی کنند اول باید به فکر کسبه های خورد باشیم و بیکار شدگان آینده مایحتاج برای مردم اولویت است.

وی در پایان راهکار را اینگونه توصیف کرد: قرنطینه عالی است در این شرایط بد کرونایی اما وضعیت اقتصادی هم باید در نظر گرفته شود شاید با جریمه شدم مردم بشود کاری کرد که مردم پرتکل ها را رعایت کنند و با رعایت پرتکل ها تعداد مبتلایان ینز کاهش پیدا خواهد کرد و اما کوتاهترین راه برای مقابل با کرونا و مرگ و میرها قرنطینه است که در شرایط وضعیت اقتصادی این امر غیر ممکن بنظر می رسد در حال حاضر قرنطینه به جای اینکه دردی را دوا کند دردی به مردم می افزاید.