مونا ربیعیان- شمار مبتلایان و جان‌ باختگان کرونا به صورت تصاعدی در حال افزایش است. بیماری خیال فروکش کردن ندارد. پنهان کردن آمار کشتار کرونا در ایران و ارسال گزارش های غیرواقعی به سازمان بهداشت جهانی موضوعی است که این روزها توسط علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران مطرح شده است. در این میان، مرگ علی سلیمانی، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون به علت ابتلا به کرونا موجی از انتقادات بی سابقه سلبریتی ها را در کشور به راه انداخته است که حد و مرزی این بار نمی شناسد.

افشای زالی دیر هنگام بود

محمدرضا محبوبفر درباره انتقاد علیرضا زالی از تهیه واکسن کرونا به خبرنگار ما گفت: ابتدا این نکته را تذکر می دهم که زالی صرفاً یک عامل اجرایی در ستاد ملی کرونا و نه یک تصمیم گیر در این ستاد می باشد. اظهارات او هرچند تنها از سوی رسانه های رسمی و دولتی تأیید و منتشر می شود، اما زالی در وزارت بهداشت و درمان اکنون به یک مهره سوخته و غیرمؤثر تبدیل شده است. پیش تر درخصوص شخص مینو محرز هم چنین اتفاق افتاد و پس از بهره گیری از او در ستاد ملی کرونا و کمیته علمی وابسته، عضویتش در ستاد ملی کرونا و کمیته علمی کرونا تکذیب شد. درج اظهارات محرز و شرکا در ستاد ملی کرونا و کمیته علمی در رسانه های معلوم الحال کار را به جایی رسانده است که دانشگاه های علوم پزشکی یکی پس از دیگری در استان های مختلف به شکست  دولت سابق پس از ۵۰۰ روز و اندی اعتراف می کنند. کارنامه زالی و همکارانش در ستاد ملی کرونا و کمیته علمی وابسته به این ستاد یک کارنامه شکست خورده است. حتی کار به جایی رسیده است که زالی در همین به اصطلاح افشاگری که انجام داده است انتقاداتی را متوجه وزارت امور خارجه می کند و در جایی اعلام کرده است که ذخیره واکسن کشور در ۵ روز آینده پایان می گیرد. محمدرضا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو تحت مدیریت وزارت بهداشت و درمان اظهارات زالی را تکذیبب می کند و می گوید موجودی واکسن کشور پاسخگوی نه ۵ روز بلکه پاسخگوی ۱۵ روز آینده است و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز به این سخنان واکنش نشان داده و آن را توهین و افترا به دستگاه دیپلماسی ایران دانسته است.

وی در ادامه اظهارداشت: اظهارات دیرهنگام زالی پس از سرباز کردن عملکرد همین آقایان و خانم ها در کشور بیان شده است و چنین سخنانی تنها گوشه ای از جنگ قدرت و ثروت در ساختار سلامت کشور را برملا ساخته است. بیش از یک سال و نیم است که موضوع کرونا در چرخ دهنده های باندهای مافیایی سیاسی و اقتصادی در وزارت بهداشت و درمان گرفتار شده است و راهی برای مدیریت بیماری جز با ریشه کن کردن فساد موجود نمی توان متصور بود.

این افشاگری ها را بنده پیش بینی کرده بودم

این کارشناس حوزه سلامت نکته دیگری که درخصوص اظهارات زالی گفت: نکته دیگری که باید به عرض برسانم این است که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران در مصاحبه ‌ای که توسط سایت «شفقنا» بازتاب یافته، مدعی شده که اظهاراتش با مضامین متفاوتی نشر یافته است. زالی گفته جلسه مذکور غیررسمی و محفلی دوستانه بوده است. او مدعی شده که اظهاراتش به شکل مشخص تقطیع شده است. آقای زالی اینجا به فرافکنی پرداخته است، چون رسانه های رسمی و دولتی در ایران مثل: خبرگزاری ها و روزنامه های دولتی از جمله باشگاه خبرنگاران جوان و روزنامه همشهری پس از مصاحبه ای که اینجانب با «روزنامه جهان صنعت» و افشای آمار واقعی بیماری و رفتار امنیتی با بیماری پرداختم، همین آقای زالی و اعوان و انصارش در وزارت بهداشت و درمان مانند علیرضا وهاب زاده و کیانوش جهانپور رسانه ها را با روش های مختلف مجبور به مصاحبه با افراد خاص و تأییدشده از سوی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان نمودند. تمامی اخباری که اکنون در چنین رسانه هایی درخصوص کرونا منتشر می گردد با تأیید وزارت بهداشت و درمان و اعضای ستاد ملی کرونا صورت می گیرد و درج اظهارات علیرضا زالی برای اولین بار در خبرگزاری ایسنا نیز اینگونه بوده است. هدف زالی در اظهاراتش سلب مسئولیت و رفع اتهام از وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا درخصوص ترک فعل صورت گرفته درخصوص واردات واکسن بوده است. چرا آقای زالی در زمانی که «روزنامه جهان صنعت» لب به انتقاد گشود، ساکت شد و نه تنها روزنامه مذکور بلکه خود اینجانب را مورد اذیت و آزار و توهین و افترا قرار دادند و در آن زمان یعنی مرداد سال ۱۳۹۹ اعلام نکرد که آمار بیماری و نحوه برخورد با بیماری به دروغ به سازمان بهداشت جهانی گزارش می گردد؟! سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان خیلی جالب است که امروز پس از انتشار پی در پی مصاحبه هایی که اینجانب ابتدا در روزنامه «جهان صنعت» و سپس در روزنامه «اقتصاد پویا» داشته ام لب به اعتراف گشوده و اذعان داشته که بیماری کرونا در کشور به گونه امنیتی، اداره و مدیریت می شده است تا بیماری جنبه امنیتی پیدا نکند. اظهارات نمکی در صورتی است که نتیجه مدیریت دولت قبلی اکنون به گونه ای ظاهر شده است که در کشور یک سونامی کرونا  به راه افتاده است و مردم در حال کشتار جمعی و قتل عام هستند. امروز اتفاقاً کرونا در کشور امنیتی شده است و می رود که یک فروپاشی اجتماعی را به دنبال داشته باشد. پس تا دیر نشده است باید کاری کرد.

قرنطینه مهمترین کمک برای عبور از پیک پنجم

محمدرضا محبوبفر در بخشی از مصاحبه خود از قرنطینه گفت: یافته‌های پژوهشی حکایت از این دارد که افراد واکسینه شده نیز می توانند ناقل این گونه بسیار مسری کرونا باشند. بنابراین واکسیناسیون دائمی برای کنترل ویروس پیشنهاد شده است و اکنون کشورهای دنیا در حال تزریق دز سوم واکسن به جمعیت خود هستند. دز سوم واکسن فعلاً برای واکسن های کووبرکت داخلی و سینوفارم و اسپوتنیک وجود ندارد. پس از تزریق دز دوم واکسن کرونا، حتما باید دز سوم آن نیز تزریق شود. دز سوم هم الزاماً باید فایزر یا مدرنا یا آسترازنکا باشد. کشور در حال حاضر حتی در تأمین واکسن دز اول نیز با مشکل مواجه شده است. مشکل البته تحریم ها نیست.

وی در ادامه اظهارداشت: باید شفاف عرض کنم امروز شرایط کشور نتیجه عادی انگاری شرایط کشور و انجام مسافرت های درون و بیرون شهری با وسایل حمل و نقل عمومی و برگزاری دورهمی های خانوادگی و برگزاری تجمعات مناسبتی اعیاد قربان و غدیر است. مراجع بین ‌المللی متأسفانه متفق القول هستند که حداقل در طی یک ماه آینده روند موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور ایران صعودی خواهد بود. البته چنین پیش بینی برای حالت عادی و شرایطی است که در کشور تجمع و مراسم های مناسبتی و عوامل تشدیدکننده تجمع وجود نداشته باشد. اما در حالی که روزانه در ایران ده ها هزار نفر به کرونا مبتلا می شوند و روزانه بیش از هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان می‌بازند، ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان دهنده تشکیل هیأتهای عزاداری با جمعیت متراکم و نقض همه جانبه پروتکل ‌های کرونا در اغلب هیأت ‌های مذهبی در ایران بوده است. این کارشناس حوزه سلامت وضعیت کشور را فاجعه بار خواند و اظهارداشت:وضعیت فعلی کشور بسیار باعث نگرانی اپیدمیولوژیست ها و کارشناسان همه گیرشناسی بیماری کرونا شده است. با تداوم وضعیت موجود و اوج گیری تجمعات مذهبی در روزهای دهه اول محرم تعداد مبتلایان به رقم ۱۰۰ هزار نفر و تعداد جان باختگان نیز به رقم حداقل ۱۵۰۰ نفر افزایش پیدا خواهد کرد. آمار فوت و ابتلای کرونا در حالی روند صعودی دارد و به قله نزدیک هم نشده است که گزارش ها حکایت از این دارد که‌ صبح روز گذشته یعنی جمعه مراسم عزاداری موسوم به «شیرخوارگان حسینی» برگزار شده است. کودکان کم سن ‌و سال و نوزادان به همراه والدین خود بدون ماسک و رعایت فاصله ‌گذاری به این مراسم برده شده ‌اند.

طرح تعطیلی سراسری اعمال شد اما دیر

وی درخصوص طرح تعطیلی سراسری گفت: اما در شرایطی که به نظر می رسد طرح «تعطیلی سراسری» بایگانی شده باشد، در روزهای مواجهه با پیک پنجم سه رکورد سیاه میزان مبتلایان و بیماران بدحال نیازمند بستری و فوتی ها در روز حکایت از آن دارد که باید برای تعطیلی کامل کشور آماده شد. درصد فوت بیماران کرونایی در ایران اکنون به رقم وحشتناک ۸ درصد به نسبت بیماران بستری شده رسیده است. تا روزهای آینده و حداقل دو هفته آینده، تعداد مبتلایان و مرگ و میرها در نتیجه عادی انگاری ها در مراسم های عزاداری محرم می رود که کشور را با بحران امنیتی مواجه سازد. البته همین الان که من با شما صحبت می کنم شرایط امنیتی در کشور محسوس است و می توان گفت کرونا اکنون در کشور امنیتی شده است. اما طی روزها و هفته های آینده این شرایط امنیتی سر باز می کند و می توان انتظار یک فروپاشی اجتماعی در کشور را داشت. دولت مجبور می شود تعطیلی و قرنطینه و منع مطلق آمد و شد به حالت حکومت نظامی شدید را اعلام کند. ضمن اینکه بررسی تعطیلی دو هفته ای همچنان در دستور کار ستاد ملی کرونا است و علیرغم مخالفت با اجرای تعطیلی و قرنطینه کشور، در جلسه اضطراری ستاد کرونا مقرر شده است به منظور کنترل پیک پنجم کرونا، قرارگاه مبارزه با کرونا جزئیات تعطیلات هفته آتی را بررسی و جهت تصویب، پیشنهاد کند.

وی در بخش پایانی از فاجعه کرونا اظهارداشت: فاجعه آنقدر فراگیر و آشکار است که نیاز به شرح ندارد. برای انتخاب و رأی اعتماد وزرا حداقل دو هفته وقت لازم است. دو هفته برای چنین وضعیت کرونایی در کشور زمان زیادی است و چاره ای نیست که برای شتاب تغییرات مدیریت فعلی کرونا در کشور، رئیسی حداقل گزینه‌ های پیشنهادی خود را به عنوان سرپرست برای وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور  منصوب کند.