کرونا در کشور بیداد می کند؛ ابتلاها خانوادگی است و بیماران زیادی در جستجوی بیمارستان و دارو سرگردانند؛ روند تصاعدی مرگها هم روزگار تلخی را برای هموطنان رقم زده و شمار بیماران بدحال در ICU، از وضعیت اسفناکی در روزهای پیش رو حکایت دارد.

در این میان ستاد ملی کرونا با ریاست رییس جمهور تعطیلی دو هفته ای کرونایی را رد کرد بهتر بود حداقل هزینه مراسمات محرم به مردمی داده شود که نیازمند هستند و شاید این زنجیره با تعطیلی و کمک به مردم نیازمند قطع شود.

مسعود یونسیان؛ کارشناس حوزه سلامت: باید پشت پرده ها دیده شود

مسعود یونسیان، کارشناس حوزه سلامت درخصوص ابلاغیه برگزاری مراسمات محرم به خبرنگار ما گفت: باید دید ستاد مقابل با کرونا با چه استدلالی این تصمیم را گرفته است و به چه دلیلی این ابلاغیه ارسال شده از طرفی باید تصمیم گیری ها به صورت شفاف برای مردم بازگو شود که چه تصمیمی در پشت پرده ها گرفته شده است مردم حق دارند بدانند که چه اتفاقی در جامعه در حال رخ دادن است.

وی در ادامه اظهارداشت: کارشناسن در جریان استدلال های ستاد کرونا نیستند اما می دانیم که هر تماس می تواند اوضاع را وخیم تر از قبل کند باید دید که چه استدلالی پشت این قضیه وجود دارد.

این کارشناس حوزه سلامت در پایان درباره احتمال افزایش این بیماری اظهارداشت: این افزایش یا کاهش را نمی توان پیش بینی کرد باید دید مردم چه رفتارهایی از خود بروز می دهند.

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس: مردم از نداری سر صف های نذری می ایستند

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص رفتار مردم و ایستادن در صف های نذری به خبرنگار ما گفت: وقتی مسوولین به فکر نیستند چه باید کرد البته عده ای در صف نذری می ایستند محتاج نیستند و به قول خودشان برای برکت این کار را انجام می دهند اما تبرکی هم اگر قرار است باشد باید به مردم نیازمند برسد در ایران ۳۰ میلیون زیر خط فقر وجود دارد که حتی یکبار هم در صف نذری نایستاده اند.

وی در ادامه اظهارداشت: پرتکل های بهداشتی برای افرادی که نان شب ندارند شوخی است اگر این نذری ها را بین افراد نیازمند واقعی پخش کنند نه اینکه مردم در صف بایستند و نذری بگیرند نه نیازمندان شناسایی شوند و نذری با احترام درب خانه آنها برده شود این صف ها بی احترامی به شعور مردم است درحال حاضر برخی از مردم در مضیغه هستند و باید به این موضوع توجه شود.

این جامعه شناس در بخشی از مصاحبه خود از کرونا و صف های نذری گفت: به نظر مانند امام رضا(ع) که امسال مراسماتش برگزار نیم شود نذرها بین فقرا تقسیم می شود باید اینگونه رفتار شود و این زنجیره کرونا قطع شود در حال حاضر مردم نان شب ندارند اگر می خواهند نذری بدهند مانند حرم امام رضا(ع) برخورد کنند و به مردم نیازمند واقعی کمک کنند تا مردم سر گشنه بر بالین نگذارند.

وی در ادامه اظهارداشت: وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم امسال بدتر از سال گذشته است و باید کمک شود امسال مردم حتی نمی توانند میوه بخورند اگر کسی قصد دارد یان زنجیره کرونا قطع شود و به مردم نیازمند هم کمکی شود بهترین راه این است که نذرخود را به نیازمندان واقعی بدهد آن هم نه در صف بلکه درب منزل ببرند البته به فرهنگ هم بستگی دراد.

امان الله قرائی مقدم در پایان اظهارداشت: مردمی که پول ماسک ندارند به آنها ماسک دهند تا شاید این زنجیره قطع شود مردم هم اگر ماسک رایگان دریافت کنند قطعا رعایت خواهند کرد اما تا وقتی که مردم در فقر (فرهنگی، اقتصادی) باشند این اتفاقات ادامه خواهد داشت.