بررسی‌های پژوهشگران دانشگاه علوم انتظامی امین در بازه زمانی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ نشان داد که متغیرهای اقتصادی مانند نرخ تورم، نرخ بیکاری و نرخ رشد اقتصادی با وقوع سرقت، مرتبط هستند و ریشه سرقت در ایران اقتصادی است.

شیما فرج الله/ کشور به لحاظ رشد اقتصادی، تورم، توزیع درآمد و فقر، سرمایه‌گذاری، کسری بودجه و ناترازی منابع و مصارف بانکی و نظام بازنشستگی در وضعیت نامناسبی است. به این اینها اضافه کنید مسائلی که کشور در منابع پایه مانند آب، خاک، محیط‌زیست و انرژی با آن روبروست. از همه این‌ها مهم‌تر، تنزل سرمایه اجتماعی و امید به آینده مطلوب در کشور است. اعتماد مردم و همراهی آنها با دولت برای حل مسائل و امید به آینده شرط کافی برای اجرای اصلاحات ساختاری است که متأسفانه چندان وضعیت مطلوبی ندارد.

مردم دیگر تحمل بار جدید را ندارند

اردشیر گراروند، جامعه شناس درخصوص صحبت های اخیر درباره سهمیه بندی مواد غذایی به خبرنگار ما گفت: کشور در حال حاضر کشور دچار گرفتاری های زیادی شده است که مارا به ۴۰ سال قبل بازگرداند و این گرفتاری های غذایی در پاییز بیشتر خواهد شد و گرانی ها در فصل بعدی می تواند مردم را گرفتارتر کند.

وی در ادامه اظهار داشت: سهمیه بندی حداقل می تواند مواد غذایی اولیه مردم را تامین کند مانند زمان جنگ که ماهانه هر خانوار به طور مثال ۵ کیلیو روغن داشتند  واگر بیشتر نیاز میشد آزاد خریداری می کند چرا که از فتوای کلان دولت روحانی می توان فهمید در حال حاضر ذخایر ما وضعیت مناسبی ندارد و در یک هفته اخیر نیز قیمت اقلام اساسی مانند مرغ تقریبا دو برابر شده است و این یعنی سفره های مردم کوچک از از قبل شده است به طور کل باید گفت در ۶ ماه دوم سال با مشکلات زیادر رو به رو خواهیم شد.

مردم ایران چالش های بزرگی را تحمل کرده اند

این کارشناس در ادامه چالش های بزرگ خانواده ایرانی را بیان کرد: تا کنون خانواده های ایرانی چالش های بزرگی را تحمل کردند، ۸ سال جنگ، هزینه های ساخت برنامه های موشکی و از همه مهمتر تحمل تحریم هایی که در ان هیچ نقشی ندارند را تحمل کردند در حال حاضر هم می شود گفت که ایرانی ها دیگر تمایل به ازدواج ندارند میل به فرزند اوری هم ندارند با توجه به اینکه برخی خانواده ها هزینه آنها منفی است اساسا خانوار ایرانی دیگر نمی تواند مشکلاتی را تحمل کند و بار جدیدی را بپذیرد.

وی خاطر نشان کرد: اما اگر روند فعلی ادامه پیدا کند نقدینگی، تا پایان سال باز هم نقدینگی افزایش پیدا خواهد کرد که این موضوع در افزایش قیمت ارز، سکه طلا،  خودرو، مسکن و کالا‌ها و مایحتاج ضروری مردم در بازار خود را نشان خواهد داد، بنابراین راهکار کوتاه مدت جلوگیری از به وجود آمدن موج سنگین تورم در نیمه دوم سال احیای برجام و رفع تحریم‌ها است که از طریق آن می‌توان منابع حاصل از فروش نفت را به داخل کشور انتقال داد و جلوی کسری بودجه بیشتر و چاپ پول را گرفت.

مردم دیگر توان مقابل با مشکلات را ندارند

این کارشناس اقتصادی_اجتماعی درخصوص اینکه مردم با وجود این همه مشکل حق اعتراض ندارند گفت: مردم به ناکارآمدی ها اعتراض دارند چرا که این حق نیست چرا که در کل نظام ضد تولید در کشور پیاده می شود و این بی تدبیری ها به این زودی برطرف نخواهد شد اما اگر مردم متوجه شوند که قرار است مشکلاتشان برطرف شود قطعا دست از اعتراض برخواهند داشت اما مردم این مدیریت را در دولت مردها نمی بیند چرا که ایران روز به روز کوچک تر خواهد شد.

وی در ادامه اظهارداشت: دولت رییسی بدون برجام نمی تواند کاری از پیش ببرد با توجه به اینکه آستانه صبر مردم به پایان رسیده است باید اول گشایشی صورت گیرد تا مردم کمی آسوده باشند در غیر این صورت مردم دیگر صبور نخواهند بود.

اردشیر گراروند در پایان راهکار را اینگونه  بیان کرد: تنها راهکار این است که مدیریت جنگ را در پیش بگیریم و مردم را اولویت قرار دهیم.