مونا ربیعیان- جمعی از رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی به همراه برخی اساتید و پزشکان کشور خواستار تعطیلی فوری شهرهای کشور شده ‌اند و گفته ‌اند که کادر درمان خسته و فرسوده شده‌ اند. همزمان کارشناسان مستقل و غیردولتی حوزه سلامت در ایران نسبت به وقوع یک فاجعه‌ و نسل کشی در کشور هشدار می دهند و می گویند کرونا و عوارض آن به حالتی درآمده است که اگر تا دیروز سالمندان از دست می رفتند امروز شاهد پرپر شدن جوانان و حتی کودکان هستیم.

موجودی واکسن کشور رو به پایان است

یک عضو پیوسته و فعال مجامع علمی سلامت کشور درخصوص وضعیت کرونا در کشور به خبرنگار «اقتصاد پویا» گفت: ناکارآمدی در وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا و همچنین بی تفاوتی جامعه نسبت به کرونا عملاً مهار این بیماری در کشور را غیر ممکن کرده است و اگر این شرایط تداوم یابد و ناکارآمدی ها و بی تفاوتی ها در اوج باشد وقوع یک فاجعه انسانی در حد نسل کشی در کشور دور از انتظار نخواهد بود.

دکتر محمدرضا محبوب فر در ادامه اظهار داشت: باید از الان اعلام کنم که موجودی واکسن کشور چه واکسن هایی که در این مدت وارد کشور شده است و چه واکسن های ساخت داخل تا دو هفته دیگر به اتمام خواهد رسید و این باعث می شود تا کرونا در کشور و تعداد مرگ ها به اوج خود برسد.

کنترل کرونا از دست مسئولین خارج شده است

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت درخصوص مهار بیماری کرونا نیز اعلام کرد: در خصوص مهار کرونا متاسفانه باید اعلام کنم که کشور وارد بن بست شده است و کنترل این بیماری از دست مسئولین خارج شده است. با توجه به اقداماتی که مقامات سیاسی و سلامت کشور در سال ۹۸ در بدو ورود ویروس کرونا به کشور انجام دادند حضور ویروس یک ماه دیرتر اعلام شد و در پی آن خانم مینو محرز، عضو رسمی ستاد ملی کرونا و کمیته کشوری علمی کرونا هم قرنطینه را منسوخ شده اعلام کرد و سپس دولت ایران با استناد به اظهارات این شخص در مقابل قرنطینه شهرها مقاومت نشان داد. بنابراین کشور همچنان چوب بی ملاحظاتی سال ۹۸ را می خورد و جالب تر اینکه بعد از شکست کمیته علمی کرونا و اعضای آن در مهار و کنترل بیماری و تولید واکسن داخلی این روزها اعلام می کنند که مینو محرز در ستاد ملی کرونا و کمیته علمی وابسته به آن هیچ سمت و جایگاه شغلی نداشته و ندارد تا شاید در دولت بعد باز هم مغز متفکر مدیریت این بیماری و جعبه سیاه کرونا در دولت روحانی در مسند امور کرونا باشد و دولت جدید را با باند و دار و دسته کنونی در وزارتخانه به چالش بکشند.

اوضاع در پاییز و زمستان بدتر خواهد شد

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود از بدتر شدن وضعیت کرونا در پاییز و زمستان خبر داد و گفت: سوء مدیریت و ناکارآمدی در ساختار سلامت کشور بیش از این نمی تواند ادامه پیدا کند. دولت جدید و وزیر بهداشت و درمان آینده که در تعهد و تسلط ایشان نسبت به اوضاع کنونی بهداشت و سلامت کشور مخصوصاً روند مدیریت مهار و کنترل بیماری کرونا شکی نیست باید درخصوص برکناری باند موجود و مهره های شکست خورده در ماجرای کرونا در وزارت بهداشت و درمان تعجیل کنند. ستاد ملی کرونا و کمیته های علمی وابسته به آن نیز باید ملغی شود و طرحی نو درخصوص بیماری کرونا در انداخته شود. با توجه به وضعیت به وجود آمده درخصوص کرونا و بحران های اقتصادی و اجتماعی که کشور با آن رو به رو شده است، معیشت و کرونا در کشور دست به دست هم می دهند تا پاییز و زمستان بدتری را داشته باشیم.

کرونا در مناطق محروم قربانی می گیرد

محبوب فر درخصوص اینکه کرونا در مناطق محروم جان میلیون ها آدم را می گیرد نیز اظهار داشت: درحال حاضر کرونا در مناطق محروم کشور از جمله استان های مرزی و استان هایی با بیشترین آمار مهاجرت و حاشیه نشینی قربانی می گیرد. استان های مرزی و فقرا قربانیان اصلی کرونا هستند و با توجه به اینکه طی سال های اخیر و به ویژه در دوران کرونا مهاجرت از استان های محروم و استان های مرزی به تهران ۵ برابر شده است این امر باعث شده تا تهران به منبعی از انتقال کرونا برسد.

این کارشناس حوزه سلامت در بخشی از مصاحبه خود به عملکرد بیمارستان های خصوصی در زمان کرونا پرداخت و گفت: بیمارستان های دولتی دیگر جایی ندارند و بیماران پشت در بیمارستان ها صف کشیده اند. همچنین بیمارستان های خصوصی نیز از بیماران کرونایی ۶۰۰  میلیون تا ۱ میلیارد تومان برای بستری طلب می کنند و معلوم نیست سرنوشت کسانی که دستمزدشان کمتر از خط فقر است در این مملکت چه  خواهد شد؟

مردم در شرایط بد اقتصادی به فکر پروتکل ها نیستند

وی در ادامه از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم نیز گلایه کرد و گفت: در شرایط بد اقتصادی و معیشتی که وجود دارد شیب خانواده های نیازمند در حال افزایش است و حقوق کارگران و کارمندان دولت و بخش خصوصی قادر به تامین ۳۰ درصد از هزینه سبد معیشتی و جبران خط فقر کنونی است. ایران هشتمین کشور مفلوک از میان ۱۵۶کشور جهان است. مردم با جان کندن دارند یک لقمه نان می خورند. در این وضعیت مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی فکر نمی کنند و این امر حتی مردم را نیز عصبی کرده است و این فاجعه ای است که درپی مدیریت کنونی کشور و سوء مدیریت ها و ناکارآمدی ها ایجاد شده است.

در وزارت بهداشت و درمان دولت آینده نباید باند کنونی جولان دهند

محمدرضا محبوب فر در پایان درخصوص صحبت های دوباره وزیر بهداشت مبنی بر موفقیت مدیریت بیماری کرونا در ایران نسبت به سایر کشورها گفت: نمکی از این حرف ها زیاد زده است. او چاپلوسی و تملق را از حد گذرانده است. او امروز که روند پر سرعت واکسیناسیون در کشور متوقف شده است و از سرنوشت تولید واکسن های ایرانی هم خبری در دست نیست از خودش برای تأمین واکسن مردم کشور سلب مسئولیت می کند. معاونین و دستیاران او نیز فقط با یک عذرخواهی ساده از مردم و خانواده های داغ دیده و مصیبت زده کرونایی از خودشان سلب مسئولیت می کنند. در چنین شرایطی عده ای معتقد هستند نباید به دنبال مقصر وضعیت موجود کرونا بود. اما چه کسی باید پاسخگوی این تعداد عظیم مبتلا و جان باخته کرونا در کشور باشد؟ اگر مقصرین وضعیت موجود کرونایی کشور معرفی و محاکمه نشوند در دولت بعدی نیز همین وضعیت ادامه خواهد یافت و دولت آیت الله رئیسی را به چالش و شکست می کشند. من می پرسم بعد از گذشت بیش از ۱۸ ماه از ورود ویروس به کشور چرا باید موج اول کرونا در کشور متوقف و خاموش نشود و تاکنون شاهد یک اپیدمی و همه گیری ممتد و مستمر و کنترل نشده در کشور باشیم؟ چرا مردم باید شاهد پیک پشت پیک باشند و امروز پیک پنجم در کشور همچنان تاخت و تاز کند؟ درحال حاضر وزیر بهداشت و معاونینش مسبب ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی صدها هزار انسان بی گناه هستند چرا که این ها افراد سیاسی و اقتصادی بوده اند و به راحتی درخصوص قرنطینه و تعطیلی شهرها و واردات واکسن شانه خالی کرده اند. بنابراین این افراد در برابر مردم و بیماری کرونا ترک فعل آشکاری داشته اند و به دنبال نمایش و تبلیغات و نه کار کردن بوده اند و باید در دولت جدید اثری از این افراد در وزارت بهداشت و درمان و مجموعه های دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور وجود نداشته باشد.