رسانه‌های لبنانی از توافق بین نخست وزیر مکلف لبنان و رئیس جمهور این کشور برای تشکیل هرچه سریع‌تر دولت خبر دادند.

 نخست وزیر مکلف این کشور اعلام کرد: پیش بینی‌هایی درباره تشکیل دولت توسط میقاتی قبل از چهار اوت یا ظرف کمتر از یک ماه وجود دارد.

این روزنامه نوشت: میقاتی هنوز مشخص نکرده که وزرای دولت چند نفر خواهند بود. آیا دولت متشکل از ۲۴ وزیر خواهد بود یا خیر. این مسئله در دست بررسی است.

این منابع  اعلام کردند اخبار منتشر شده درباره ضمانت‌هایی که میقاتی به آن دست یافته و شامل تزریق چهار میلیارد دلار به بازار لبنان است، صحت ندارد.

منابع سیاسی احتمال دادند که اگر فضای مثبت کنونی ادامه پیدا کند دولت ظرف یک هفته قبل از سالروز انفجار بندر بیروت تشکیل خواهد شد. تمایل سیاسی برای رفع خشم مردم از انفجار بندر بیروت و بحران‌هایی که به دنبال آن به وجود آمد، وجود دارد.

پیش از این روزنامه “القبس” کویت به نقل از منابعی اعلام کرده بود که مسئله تشکیل دولت جدید لبنان مسئله یک ماه نیست بلکه مسئله چند روز است.

نجیب میقاتی درحال حاضر مذاکرات پارلمانی را برای تشکیل دولت جدید آغاز کرده است. وی طرح فرانسه و طرح نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان را برای حل موضوع وزرات کشور و دادگستری درنظر دارد.

گزارشات لبنانی حاکی از این است که فضای داخلی برای تسهیل تشکیل دولت مناسب است و حمایت خارجی نیز به ویژه از سوی آمریکا و عربستان وجود دارد.

تشکیل دولت در گرو مذاکرات سریع میان نجیب میقاتی ،میشل عون، نبیه بری و حزب‌الله است.

شرکت کنندگان در مذاکرات پارلمانی لبنان درباره تشکیل هرچه سریع‌تر دولت اتفاق نظر دارند.