مونا ربیعیان- در حالی که آمار بیماران کرونایی در تهران و دیگر شهرهای ایران با شیب بی سابقه ای در حال افزایش است، داروی کرونا هم در بازار پیدا نمی شود و باعث سرگردانی بیماران و خانواده آنان در سطح شهرها شده است. داروی رمدسیویر در مراکز درمانی دولتی نایاب شده است و در مراکز خصوصی که قبلا با قیمت ۳۰۰ هزار تا یک‌ میلیون تومان تزریق می شد، اکنون کف قیمت آن پنج میلیون تومان تعیین شده است.

. این دارو در بازار و داروخانه‌ها موجود نیست، اما بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستانی خصوصی داروی رمدسیویر در اختیار دارند و بین پنج‌ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان نوع آمریکایی آن را به بیماران می ‌فروشند و سپس به آن ها تزریق می کنند.

مبتلایان بیماری کرونا در کشور سر به فلک کشیده است

محمدرضا محبوب فر درخصوص کمبود دارو در برخی از بیمارستان های تهران به خبرنگار «اقتصاد پویا» گفت: رقم مبتلایان به بیماری کرونا در کشور آنچنان سر به فلک کشیده است که با افزایش تقاضا در بازار دارو مواجه شده ایم. در وزارت بهداشت و درمان نیز از گذشته و از دولت های قبلی تاکنون مافیای دارو و تجهیزات پزشکی دست بالا را داشته است. این روزها ماه عسل مافیای دارو است تا از طریق سوار شدن بر موج بیماران کرونایی در کشور، دارو را وارد بازار سیاه کنند و سودهای نجومی به جیب زنند. اکنون عرصه برای مافیای دارو و واکسن که وابسته به برخی مقامات قبلی و فعلی وزارت بهداشت و درمان هستند، مهیا شده است و مافیای دارو به اسم کمیاب شدن دارو در بازارهای جهانی یا دیگر داروی مورد نیاز بیماران کرونایی را وارد کشور نمی کنند یا داروهای مورد نیاز را در داخل کشور توزیع نمی کنند تا طی روزها و هفته های آینده قیمت آن را بالا ببرند. بروز مشکل در کارخانه های کشورهای خارجی از جمله کره جنوبی و چین علت کمبود برخی داروها عنوان شده است، در صورتیکه چنین موضوعی صحت ندارد و اصل موضوع دلالت از گرانی قریب الوقوع داروهای بیماری کرونا در پایتخت و دیگر شهرهای کشور است.

این کارشناس حوزه سلامت در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر۷۰ درصد کشور گرفتار وضعیت فوق قرمز یا سیاه کرونایی شده است و بیمارستان ها و مراکز درمانی صحرایی و منازل پر از بیمار کرونایی است. در عین حال داروی بیماران نایاب شده است و کمبود و نبودن دارو نه تنها در بازار رسمی دارو بلکه در بازار سیاه هم مشاهده شده است. تعطیلی های ۶ روزه در تهران اثر عکس داشته است و تعداد بیماران در حال افزایش است. در خارج از تهران نیز وضعیت بهتر نیست. بیماران و خانواده های آن ها اکنون سرگردان تهیه و تدارک دارو شده اند و داروهای لازم را پیدا نمی کنند. قیمت رمدسیور ایرانی و خارجی ۷۰۰ هزار تومان است در حالی که همین دارو کمیاب شده است و در بازار آزاد هر ویال آن بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان به صورت محدود عرضه می شود.

داروی کرونا نیست شد

محبوب فر در ادامه مصاحبه خود درخصوص چرایی کمبود دارو در بیمارستان ها اظهار داشت: به موازات حذف تدریجی ارز یارانه ‌ای حوزه بهداشت و درمان، هزینه‌های این عرصه تا چندین برابر افزایش یافته است. تازه‌ترین گزارش تورم مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، کالاها و خدمات حوزه بهداشت و درمان در ردیف بیشترین آمارهای تورم ماهانه بوده و هزینه‌های این بخش نسبت به تیرماه سال قبل افزایش داشته است. افزایش دو سه برابری قیمت دارو نشان از حذف کامل ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد. در چنین شرایطی مافیای دارو با خصوصیاتی که ذکر کردم باعث شده است تا توزیع دارو با مشکل رو به رو شود. مانند سال ۹۸ که اعلام شد کرونا به کشور ورود پیدا کرده است و الکل به یکباره نیست و نایاب شد، امروز هم کشور به نقطه سر خط بازگشته است و با بحران جدیدی مردم رو به رو شده اند. همانطور که در ابتدای پیدایش بیماری در کشور، برای برخی تجهیزات پزشکی و الکل و ضدعفونی کننده ها بازار سیاه به راه افتاده بود و این اقلام با مبالغ بالا و نجومی به مردم فروخته می شد، در حال حاضر هم دارو این وضعیت را پیدا کرده است و به دلیل افزایش تقاضا و سوداگری مافیای دارو، داروی این بیماران کمیاب و در بسیاری موارد نایاب شده است.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد با توجه به شرایط پیش رو، بیش از آنکه باید نگران سرعت کم واکسیناسیون باشیم باید نسبت به کمبود شدید دارویی مضطرب و نگران بود. در شرایط فعلی، وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا آمار واقعی مبتلایان کرونا را اعلام نمی کنند چرا که وضعیت کشور فراتر از بحران است. اعلام به ته کشیده شدن دارو و بهانه جویی های مقامات سلامت کشور درخصوص بحران دارویی کنونی ظرف مدت دو هفته ادامه خواهد داشت و بعد به صورت قطره چکانی و با قیمت های نجومی دارو توسط مافیای دارو و شرکت های عرضه کننده و پخش کننده وابسته وارد بازار می شود، اما چنین اقدامی علاوه بر اینکه تعداد زیادی از بیماران جان خودشان را از دست داده اند دیرهنگام نیز خواهد بود و بیماران کنونی و جدید هم اگر تازه جان سالم از بیماری به در ببرند مجبور به پرداخت قیمت های نجومی برای داروهای مورد نیاز خود خواهند بود.

واکسیناسیون خودرویی شوخی وزارت بهداشت

محمدرضا محبوب فر در پایان درخصوص آینده بیماری در کشور اظهار داشت: کار به جایی رسیده است که ۱۰ ساعت معطلی سالمندان در مراکز واکسن خودرویی در سطح همین تهران و دیگر شهرها گزارش می شود. صحبت از بهبود و سرعت روند واکسیناسیون در کشور بیشتر به شوخی می ماند و حرف های مقامات سلامت کشور هم بیشتر تبلیغاتی و نمایشی است. به بن بست کرونا در کشور نزدیک می شویم. به نظر می رسد اصلا وزارت بهداشت و درمانی در کشور وجود ندارد. بود و نبود وزیر بهداشتی که تامین واکسن را بعد از این همه تبلیغات و نمایش از خود سلب مسئولیت می کند و حریرچی، معاون او هم بعد از کشتار وسیعی که تا حد بیش از ۳۰۰ هزار نفر به دلیل کرونا و فقدان واکسیناسیون و سرعت کند آن در کشور به راه افتاد به یک عذرخواهی خشک و خالی اکتفا می کند، تفاوتی نمی کند. وزارت بهداشت و درمان و مقامات مسئول کرونا که در این سازمان لانه خوش کرده اند در حال حاضر تبدیل به یک بوقچی شده اند و اگر حسن روحانی، رییس جمهور همین فردا وزارت بهداشت را منحل کند تفاوتی که برای مردم نمی کند، تازه جامعه هم در نتیجه اطلاعیه ها و مصاحبه های پی در پی و گمراه کننده سردرگم و گیج و مبهوت نمی شوند. آنچه مسلم است؛ تعطیلی تهران وضع کرونا را بدتر کرده است و منحنی پاندمی کرونا کاملاً صعودی است و شمار بستری ‌ها بیشتر از پیک های قبلی است. واضح تر باید بگویم که وقتی یک عده منفعت طلب و باند باز و قدرت طلب دور هم جمع می شوند باید هم انتظار داشت بیماری اینگونه مدیریت شود و براساس آمار رسمی هر ۶ دقیقه یکی از مردم کشورمان فوت کند.