بیش از 90 درصد پرونده های تشکیل شده در پلیس آگاهی کشور مربوط به سرقت است که در این بین سرقت های خرد بیشترین افزایش را نشان می دهد.

مونا رمضانپور/این روزها به انواع سرقت های رایج مثل سرقت بانک، طلا فروشی، خانه، خودرو، زورگیری و کیف قاپی انواع سرقت های جدیدی هم اضافه شده است؛ سرقت مرغ، گوشت و مواد غذایی. مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای شهروند اعلام کرده روزانه حدود یک درصد درآمد این مجموعه فروشگاه ها به سرقت می رود و بیشترین کالاهایی که از این مجموعه دزدیده می شود؛ گوشت، مرغ، مواد پروتئینی وغذایی است.

ارزش ماهانه کالاهای سرقت شده از فروشگاه های زنجیره ای شهروند ۶۰۰ میلیون تومان است؛ یعنی روزی ۲۰ میلیون تومان.

اما این تنها فروشگاه های زنجیره ای شهروند نیستند که در ماه های گذشته شاهد افزایش سرقت موادغذایی و کالاهای اساسی بوده اند، روند سرقت از فروشگاه های زنجیره ای دیگر، مراکز خرید لباس و کالاهای اساسی، فروشگاه های کوچک و حتی بقالی های محلی هم در ماه های گذشته روندی رو به رشد بوده است. طبق آمارهای ارائه شده از سوی فرمانده نیروی انتظامی کشور سردار احمدی مقدم آمار سرقت های خرد ( شامل مواد غذایی و کالاهای مورد احتیاج در خانه) در سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است؛ همچنین آمارهای اعلام شده از سوی پلیس آگاهی کشور هم نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد پرونده های تشکیل شده در پلیس آگاهی کشور مربوط به سرقت است که در این بین سرقت های خرد بیشترین افزایش را نشان می دهد.

سرقت های خرد در ماه های گذشته تا جایی شدت گرفت که در برخی از شهرها مانند اصفهان، مشهد و به خصوص تهران جلوگیری، برخورد و تصمیم گیری درباره آن به جلسه شورای تامین استان کشیده شد. استاندار تهران حسین هاشمی با طرح این مسئله در نشست خبری خود گفت:« طرح ضربتی مبارزه با سرقت های خرد در تهران آغاز شده است و تمهیداتی در شورای تامین استان اتخاذ شده تا شمار سرقت های خرد را کاهش دهیم.»

اما سرقت های خرد درحالی در کشور رشد ۲۰ درصدی داشته است که به اعتقاد کارشناسان تورم رسمی ۳۲ درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، کاهش ارزش پول ملی تا یک سوم، افزایش چند برابری قیمت ارز، گرانی کالاها و مواد غذایی و از سوی دیگر افزایش بیکاری در کشور فشارهای اقتصادی روی خانواده ها را چندین و چند برابر کرده است و همین موضوع بسترهایی را برای افزایش آمارهای انواع سرقت و جرائم در کشور به وجود آورده است.

مردم اولیتشان سیرکردن شکمشان است

امان الله قرائی مقدم؛ کارشناس اجتماعی درخصوص افزایش دزدی مواد خوراکی و پوشاک از منازل به خبرنگار ما گفت: مسئله بسیار جدی است و اینکه مردم می خواهند به هر طریقی که شده نیازهای اولیه خود که پوشاک و خوراک است را تهیه کنند در این مرحله مردم به فکر دزدی از وسایل منزل نیستند چرا که اولویتشان پوشاک و خوراک است که تامین شود.

وی در ادامه اظهارداشت: فقر به جایی رسیده است که  نیمی از مردم برای براورده شدن نیازهای اولیه خود که باید دولتی ها آن را تامین کننددزدی می کنند مردم درحال حاضر دیگر به فکر تفریح و گردش نیستند فقط به فکر این هستند که نیاز های اولیه خود را تامین کنند و این یعنی نهایت فقر.

افراد فقیر دیگر از کارتن خوابی و گورخوابی گذشتند

این کارشناس اجتماعی در ادامه از ۳۰ میلیون افرادی که زیر خط فقر هستند گفت: این افراد درحال حاضر اوضاع بدتری نسبت به بقیه دارند دیگر از مرحله گورخوابی و کارتن خوابی گذشته اند و این نهایت بدبختی یک جامعه را نشان می دهد.

امان الله قرایی مقدم در ادامه از گرانی نان نیز گفت: چند روز گذشته نان را ۵۰ درصد گران کردند این گرانی را مسولین اورده اند و به زودی شاهد نان دزدی در جامعه نیز خواهیم بود دولتی که نمی تواند نیاز اولیه افراد جامعه را براورده کند باید منتظر چنین آسیب هایی هم باشد وظیفه دولت است که شکم مردم را سیر کند اما در این مدت نشان داده شده که دولتمردان ما هیچ قصدی برای براورده کردن نیازهای اولیه ندارند.

وی درپایان راهکار را اینگونه بیان کرد:برای اینکه آسیب های اجتماعی کاهش پیدا کند نیاز به شغل است و دولت باید مشکل بیکاری را اول حل کند چرا که مردم به دنبال پول بدون زحمت نیستند کار باشد کار می کنند مزد دریافت کنند و این می تواند مشکلات را کمی برطرف کند.