پاکستان، ایران و ترکیه مقصد اصلی مهاجرتی شهروندانی است که دیگر، زندگی در افغانستان را ناممکن می‌بینند.

همزمان با افزایش ناامنی‌ها در افغانستان و افتادن مناطق بیشتری به دست طالبان، موج جدیدی از مهاجرت افغان ها آغاز شده است. پاکستان، ایران و ترکیه مقصد اصلی مهاجرتی شهروندانی است که دیگر، زندگی در افغانستان را ناممکن می‌بینند.

این روزها، صف متقاضیان پاسپورت در کابل بسیار طولانی است و خیلی‌ از متقاضیان پاسپورت، صبح زود در نوبت می‌ایستند. در هفته‌های اخیر، ناامنی‌ها در سراسر افغانستان افزایش یافته و طالبان به طور روزافزون اداره مناطق بیشتری را به دست می‌گیرند.

این پیش‌روی نظامی طالبان و نیز افزایش خشونت‌ها سبب شده تا شمار متقاضیان پاسپورت در کابل، به‌گونه بی‌پیشینه‌ای افزایش یابد.

موج پناهندگی افغانستان ها در ایران

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق ایران درخصوص موج پناهندگان افغانستان به خبرنگار ما گفت: تنها راه برای اینکه این موج پناهندگی باعث نشود تا اقتصاد ایران دچار مشکل شود این است که مانند ترکیه که زمان جنک داخلی سوریه برای پناهجویان سوری کمپی داخل سوریه زد و از سازمان ملل خواستار شد تا هزینه آن ها را پرداخت کند چراکه ایران نباید هزینه پناهجویان را پرداخت کند و تا وقتی که هرات و افغانستان سقوط نکرده اند ناچارا موقتا در بخشی از افغانستان کمپی بزند و از جامعه بین الملل بخواهد تا این رخ داد را مدیریت کند.

وی در اداکه بیان کرد: در حال حاضر کشور ما با مشکل بیکاری جوانان خودش مواجه است و کاری برای پناهجویان در کشور وجود نداد و از طرفی ایران تدارک غذایی و ابی برای مردمش ندارد چه برسد به مردم افغانستان درصورتی که در یان مدت افغانستان آب را به روی ایران بسته است و به جای اینکه بحران ایران را کاهش دهد بحرانی جدید ایجاد کرده است بنابراین بهترین راه همان دایر کردن کمپ موقتی در کشور افغانستان است.

حضور طالبان در ایران باعث تاسف است

این دیپلمات سابق در ادامه از حضور طالبان در کشور ما ابراز تاسف کرد و گفت: حضور طالبان در کشور ما باعث تاسف است چرا که این افراد پناهجو از دست طالبان به کشور ما پناه اورده اند و از طرفی حضور طالبان می تواند موجب جنگ داخلی در کشور شود.

وی در پایان دلیل احتمال جنگ داخلی در کشور را اینگونه بیان کرد: خروج امریکا از افغانستان طی توافقی بین طالبان و آمریکا صورت گرفته است و می تواند اهدافی مانند به دام انداختن ایران و ایجاد جنگ داخلی در کشور شود و مسوولین نباید بگذارند که چنین رخ دادی در کشور ایجاد شود و بازی طالبان را نخورند.