در حالی که فعالان اقتصادی در حالی از کاهش ذخایر کالاهای استراتژیک خبر می‌دهند اما رئیس اتاق اصناف تهران می‌گوید که کالا در بازار فراوان اما گران است. به گفته او شرکت بازرگانی دولتی لیست موجودی انبار را به اصناف و سایر تشکل‌ها نمی‌دهد.

شهروندان پایتخت خبر داده‌اند که شکر و مرغ در بازار به سختی پیدا می‌شود؛ قیمت کالاهای استراتژیک همچون شکر، روغن، برنج و گوشت بالا رفته است. علت گرانی کالاهای استراتژیک در بازار چیست؟ فعالان بازار معتقدند علت نوسان قیمت‌ها به دو عامل ارتباط دارد. تحریم و کاهش ذخایر کالاها. قیمت کالاهای اساسی در مناطق مختلف تهران متفاوت است. به عنوان مثال در برخی مناطق تهران شکر با قیمت ۱۸ هزار تومان و مرغ هم با قیمت ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت کالاها افزایش قابل توجهی داشته و برخی‌ها نیز از کمبود کالا گله‌مند هستند اما رئیس اتاق اصناف تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: کالا در بازار فراوان اما گران است! شرکت بازرگانی دولتی مسئول توزیع کالاهای استراتژیک است. آنها لیستی از وضعیت کالاهای استراتژیک در انبارها به ما ارائه نمی‌دهند که بخواهیم پاسخگوی وضعیت بازار باشیم!

گرانی ها خط فقر را گسترش داده است

مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص گرانی های اخیر به خبرنگار ما گفت: متاسفانه این گرانی ها باعث شده تا مشکلات بیشتر در بین جوانان نمایان کند زمانی پول نفت بود و آن را خرج می کنند اما امروز این گرانی ها نتیجه بی تدبیری سه دهه اخیر در کشور است چرا که ما یاد گرفته ایم که با دنیا سر ناسازگاری برداریم و تحریم ها نتیجه این ناسازگاری است.

وی در ادامه اظهارداشت: مشکلات امروز دولت نیست چرا که این مشکلات نتیجه سه دهه بی کفایتی در کشور است که مشکلات را مثل یک ساختار در کشور ساخته شده اند و تا وقتی که تحریم ها رفع نشود این مشکلات و جهش قیمت ها ادامه دار خواهد بود امروز مسکن فردا کالای اساسی این جهش قیمت ادامه دار است.

وابستگی اقتصاد ایران به نفت

این کارشناس اقتصادی در ادامه از وابستگی نفت گفت: کشور ما به شدت به فروش نفت وابسته است به نوعی می توان گف که اقتصاد ایران یک اقتصاد نفتی است و در بخش تولید هیچ صحبتی نمی شود کرد و تا وقتی که تحریم ها و لوایح اف ای تی اف در کشور برطرف نشود ما نه می توانیم مبادلات بانکی داشته باشیم و نه اینکه نفتی را به دیگر کشورها به فروشیم و این مشکلات هم بدتر از قبل خواهد شد مردم شاید بتوانند با کانکس نشینی و اینکه دوخانوار در یک خانه زندگی کنند کنار بیایند اما نمی توانند غذا نخورند و این گرانی ها باعث می شود تا سفره های مردم روز به رو کوچیک تر از قبل شود.

وی در ادامه اظهارداشت: تا وقتی که بودجه عمومی خارج از تولید ملی باشد و کسری بودجه نیز منجر به فروش اوراق بدهی و یا چاپ پول است اما وقتی اوراق خریداری نداشته باشد می ماند چاپ پول توسط بانک مرکزی که در نهایت باعث می شود تا کسری بودجه از جیب مردم توسط تورم برداشته شود و تا وقتی که دولت ها  تغییر رویه ندهند مردم بیشتری زیر خط فقر خواهند رفت و کسانی که ثروتمند بودند قدرت خریدشان را کاهش پیدا می کند و تاوقتی اقتصاد کشور یک اقتصاد نفتی بدور از تولید باشد اتفاق خاصی رخ نخواهد.

بروز بحران اقتصادی یکی پس از دیگری

مرتضی افقه در ادامه از سقوط اقتصاد گفت:با این رویه اگر تحریم ها ادامه پیدا کند اقتصادکشور سقوط خواهد کرد چرا که چند روز گذشته تا آمریکا اعلام کرد که ژاپن و کره می تواند بدهی ایران را از طریق کالا پرداخت کنند دلار سقوط کرد و این متغیرها نشان می دهد که اقتصاد کشور وابسته به متغیرهای خارجی است تا داخلی.

وی در پایان اظهارداشت: درنهایت می توان امیدوار بود که هرچه زودتر مذاکرات به نتیجه برسد در غیر این صورت بحران های اقتصادی یکی پس از دیگر بروز خواهد کرد.