در روزهای گذشته وضعیت بیمارستان کشور وضعیت مناسبی ندارد و حتی مردم حتی نمی توانند داروهای کرونا رو خرید کنندو این باعث می شود تا مردم از اینکه بیمارستان بروند ترس داشته باشند.

چرا که مردم حتی در این مدت نمی توانند خریدهای روزانه خود را انجام دهند چه برسد به اینکه هزینه های این بیماری را پرداخت کنند مردم با این گرانی و تورم در این روزها یاد زمان جنگ می افتند چرا که در آن زمان هم مردم نمی توانستند خرید کنند و حتی هزینه بیمارستان هم نداشتند اما چرا با گذشت ۳۰ سال از جنگ ایران باید با این همه ثروت به گذشته برگردد.

در نهایت باید گفت که  نابرابری اقتصادی یکی از معضلات بیشتر کشورهای جهان است که علاوه بر تشدید فقر، باعث می‌شود رشد اقتصادی کاهش یابد. با وجود تاکید اسناد بالادستی مانند برنامه ششم توسعه بر کاهش نابرابری، در سال های اخیر نابرابری در کشور افزایش یافته است.

بحران کرونا نیز به این مسئله دامن زده است تا جایی که بر اساس آمار، در این بحران بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در جهان دچار فقر شدید شده‌اند. ایران نیز از این قضیه مستثنی نبوده است به طوریکه در سال ۲۰۲۰، با وجود کاهش درآمد بسیاری از افراد، تعداد میلیونرها در ایران ۲۱ درصد افزایش یافته است. کارشناسان مختلف در دنیا ابزارهای مالیاتی، به خصوص مالیات بر ثروت را به عنوان راهکاری مناسب برای کاهش این نابرابری مطرح کرده‌اند.

مصطفی اقلیما، پدر مددجویان ایران: وضعیت مردم بدتر خواهد شد

مصطفی اقلیما، پدر مددجویان ایران در مقایسه وضعیت مردم در زمان جنگ و امروز به خبرنگار ما گفت: زمان جنگ وضعیت بهتر بود تا به امروز، در آن زمان اگر کالایی نبود واقعی بود این نبودن ها اما امروزه کالاهای اساسی است اما مردم توان خرید ندارند و این فرق اول این دو دوره است اما در بخش بیماری و پر بودن بیمارستان ها بسیار فرق است فرقی بین زمین و آسمان.

وی در ادامه از روند واکسیناسیون و بیماری کرونا نیز اظهارداشت: جان مردم برای این مسوولین مهم نیست چرا که همه جای دنیا واکسن زدند اما یاران همچنان در واکسیناسیون فراد با مشکل فراوان رو به رو است در صورتی که اگر به پیشنهاد کسبه دراان کیش گوش کرده بودند کیش مهد واکسیناسیون در ایران می شد نه اینکه مردم پول هایشان را برای تزریق واکسیناسیون به ارمنستان و تاجیکستان ببرند اما قدرت هایی پشت پرده اجازه نداد تا این اتفاق رخ دهد در صورتی که مقام معظم رهبری اعلام کرد از آمریکا وانگلیس واکسن وارد نکنیم اما نگفت از چین و روسیه خرید نکنید که بعدها رییس جمهور ایران اعلام کردکه کشورها به ایران واکسن نمی دهند دلیل ان را تحریم ها خواهند در صورتی که تحریم غذا و دارو درست نیست. به نظر می رسد این کار مسولان آگاهانه بوده است چرا که همه کارهایی که تا کنون صورت گرفته است نشان می دهد که این ها از عمد بوده.

وی در ادامه اظهارداشت: وقتی وزیر نیرو با گردن کلفتی در زاهدان که کلی مشکل است صحبت می کند و حتی حاضر نیست عملکرد ضعیفش را قبول کند و با مردم دعوا می کند یعنی چی در این روزهایی که مردم همه گرفتار هستند این برخورد مسوولین می تواند وضعیت را بدتر از قبل کند.

پدر مددجویان ایران در ادامه درباره حراج های اخر دولت گفت: کار به جایی رسیده که دولت چوب حراج به معادن و صنعت ها زده است که دادستان تهران روز گذشته اعلام کردکه تا ورود ریاست جمهور بعدی هیچ واگذاری مورد قبول نیست این یعنی چوب حراج دولت بر بیت المال.

مصطفی اقلیما در پایان اظهارداشت: وقتی مسوولین با پارتی بازی سرکار می آیند و پس از بی کفایتی از وزارتخانه ای به وزارتخانه دیگر منتقل می شود مشکلات اقتصادی همواره ادامه خواهد داشت و حتی این مشکلات باعث می شود تا ایران ۱۰ سال به عقب برگرددبه امید روزی که رییس جمهور بعدی به صحبت های مقام معظم رهبری گوش کند و افراد شایسته و پاسخگو را بر سرکار بیاورد تا شاید مشکلات کمتر شود نه اینکه مردم روز به روز نگران افزایش قیمت ها باشند و یا اینکه از نداشتن ها بترسند مردم گرسنه اند و این مشل از بی تدبیری است چرا که اوضاع روز به روز بدتر از گذشته می شود به نظر می رسد این ۲۰ روزی که تا دولت بعدی مانده اوضاع مردم از این بدتر شود.

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس: زمان جنگ مردم رحم داشتند اما امروز جز خشم چیزی دیده نمی شود

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در مقایسه وضعیت مردم در زمان جنگ و امروز به خبرنگار ما گفت: مقایسه زمان حال با زمان جنگ امری بی خود است چرا که در آن زمان جنگ در راس امور قرار داد و مردم با تمام کم و کاستی ها هوای یک دیگر را داشتند در ان زمان مردم شب نمی خوابیدند و صبح کالای اساسی انها گران نمی شد در عین حال در ان زمان کمبودی وجود نداشت به طور مثال روز سه شنبه شیر کیسه ای ۵ هزار تومان بود چهارشنبه ۶۵۰۰ شد بود و در زمان جنگ چنین اتفاقی دیده نمی شد مردم حتی نون خشک را هم با هم تقسیم می کردند.

وی در ادامه اظهارداشت: از لحاظ اقتصادی در ان زمان درآمد ارزی داشتیم خزانه دولت پر از دلار بود اما امروز طی ۳۲ سال وضع اقتصادی روز به روز بدتر شده است و قیمت ها دائما در حال افزایش واین یعنی ارزش پول ملی روز به روز کاهش پیدا می کند در ۵ سال اخیر دلار از ۵ تومن به ۲۵ تومن رسیده است و این می تواند به معنای اقتصاد بیمار باشد اقتصاد ایران زمانی ناکارامد شد که سیاست زدگی به وجود امد در صورتی که اقتصاد علم است و هرکس نمی تواند ان را اداره کند.

این جامعه شناس درباره اخبار گرانی نیز گفت: در اخبار صدا و سیما می بینیم که قیمت ها کوچه به کوچه متفاوت است و در این یک هفته اخیر قیمت ها ۱۸۰ برابر شده است مگر دیگر برای مردم عصابی باقی مانده است و اقتصاد در حال درست نا اهلان است و این اصلا برای رمدم هم خوب نیست .

وی در ادامه از ثروت ایرانیان در جهان گفت: وقتی اخبار با وقاحت اعلام می کند ۲۵۰ هزار ایرانی جزو ثروتمندان جهان هستند درصورتی که  در ایران ۶۰ میلیون نیازمند وجود دارد و ۳۰ میلیون حتی نمی تواند میوه بخورند مردمر ا عصبانی می کند مردم از اقتصاد خراب عصبانی می شوند و سر یکدیگر این عصبانیت را خالی می کنند در کل می توان گفت عصبانیت زاده یک اقتصاد خراب است.