ایران از ابتدای شیوع ویروس کرونا، چهار موج این بیماری را پشت سر گذاشته که هر کدام از موج‌ها با تجربه‌های تلخ و شیرینی همراه بوده، اما پرسش اصلی این است که موج پنجم چه زمانی فراخواهد رسید؟

مونا ربیعیان/ اواخر بهمن ۱۳۹۸ بود که خبر مشاهده مواردی از ویروس کرونا با وحشت عمومی در کشور همراه شد. زیرا، همگان تا آن موقع فقط خبرهای این بیماری را مربوط به کشور چین می‌دانستیم و بعضاً بی اعتنا از کنار آنها عبور می‌کردیم و هرگز فکر نمی‌کردیم که خیلی زود باید خود را آماده مقابله با این ویروس چموش کنیم. ویروسی که تا الان با جهش‌های زیادی که داشته، همچنان ترسناک و وحشت آفرین است.

مسعود یونسیان: متاسفانه بعداز شورع موج ها مسوولین به فکر می افتند

مسعود یونسیان؛ کارشناس حوزه سلامت در خصوص واکسیناسیون به خبرنگار ما گفت: پوشش واکسیناسیون در کشور به قدری پایین است که بخشی از فوتی های کرونا به دلیل میانگین سنی است بخش دیگر به دلیل عدم واکسیناسیون است متاسفانه در کشور ها عمده مشکلات را به مردم یم سپریم واقعیت این است که همه مشکلات کرونایی را مردم به وجود نمی آورند.

وی در ادامه اظهارداشت: واکسیناسیون در کشور ما به صورت ناقص انجام شده است و فعلا فقط سالمندان آن هم دز اول را دریافت کرده اند که کروناهی دلتا وارد کشور شده است البته همه شهرها به صورت یک نواخت این بیماری پخش نشده است ام در کشور ها وسعت شیوع این بیماری بیشتر است این اتفاقات به دلیل این رخ می دهد که ما معمولا بعداز وقوع اتفاق به دنبال پیشگیری هستیم.

این کارشناس حوزه سلامت درباره امواج کرونا با مثالی اظهارداشت: وقتی هواشناسی اعلام می کند که ۷۲ ساعت دیگر بارندگی کشور را فرا می یگرد از امروز شروع به مداخله برای عدم سیل در کشور انجام می شود درخصوص کرونا هم همین است روز چهارشنیه زالی اعلام می کند که از شنبه تهران قرمز می شود و این یعنی این بیماری یک هفته نهفته زندگی کرده است حال بروزش را اعلام می کنند.

وی در ادامه از رنگ بندی شهرها گفت: رنگ بندی ها باید به گونه ای باشد تصمیم گیری ها به موقع انجام شود اما این رنگ بندی ها بعداز بروز حادثه اعلام می شود در صورتی که نباید چنین باشد  اصولا بین امواج های کرونا واکنشی داده نمی شود بهتر است که از گذشته و پیک های قبل درس بگیریم نه اینکه پیک های بعدی به وجود بیاید و بعد بخواهیم مقابله کینم. به نظر بنده مسوولین با وظایف خود را نمی دانند یا اولویت وظایفشان را فراموش کرده اند.

مسعود یونسیان در پایان درباره وضعیت سیستان و بلوچستان نیز گفت: سیستان و بلوچستان نیاز به بسیج امکانات محافظتی دراد و اینکه شفاف به مردم گفته شود که چه رخدادی درحال وقوع است واگر مسوولی نمی تواند کارش را درست انجام دهد به کس دیگری این کار را واگذار کند تا اوضاع شاید کمی بهتر شود.

محمدرضاهاشمیان؛ کارشناس حوزه سلامت: مردم نشان دادند همچنان یار همدیگر هستند

محمدرضاهاشمیان؛ کارشناس حوزه سلامت درخصوص امواج متعدد کرونا در کشور به خبرنگار ما گفت: به دلیل اینکه حرف های بنده حساسیت زا است و نمی توان حرفی زد اما به دلیل اینکه قرنطینه در کشور ما انجام نشده است و کشور ما بزرگ است و باید آسیب های ایجاد شده در هر منطقه و شهر باید بررسی شود و مراقبت های ویژه آن شهر ها انجام شود.

وی در ادامه اظهارداشت: وقتی سیستان و بلوچستان با مشکل رو به روشد نیروی های مسلح، مردم و پزشکان همه به یاری این استان محروم شتفاتند از آبرسانی گرفته تا مشکلات کرونا برطرف شود و این نشان می دهند مردم همچنان به فکر هم هستند و این جنبه مثبت ماجرای سیستان و بلوچستان است.  محمدرضا هاشمیان در پایان بیان کرد: واکسیناسیون در کشور ما به کندی صورت می گیرد بنابراین اگر ویروس دلتا سال گذشته در کشور ما وارد می شد روزانه بیش از هزاران نفر فوتی در کشور داشتیم در حال حاضر هم وزیر بهداشت از داروی ریندسیمی برای کرونا در سیستان و بلوچستان استفاده می کند دارویی که به خاطر آن مرا از کمیته علمی کرونا بیرون انداختند در حال حاضر از ان استفاده می کنند تا آمار مرگ و میر ها را کاهش دهند و مقابل سونامی وحشتناک کرونا را بگیرند با توجه به این موضوع بسیاری از خانواده ها داغدار شده اند. وزیر بهداشت نیز طی روزهای گذشته اعلام کرده است که روزانه ۴۰۰ هزار نفر واکسینه خواهند شد و این می تواند نوید بخش زندگی بهتری برای ایرانیان داشته باشد دولت بعد درخصوص کرونا باید تغییراتی داشته باشد تا روند واکسیناسیون را در کشور افزایش دهند.