بانک مرکزی طی هفته جاری نیز در بازار باز و بین بانکی نه پولی از بانک‌ها دریافت کرد و نه پولی به آن‌ها تزریق کرد.

کنترل نقدینگی بانک‌ها در ایران را بانک مرکزی هر هفته از طریق برگزاری دو بازار باز و اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی انجام می‌دهد که در بازار باز همواره بانک مرکزی با رصد وضعیت حساب بانک‌ها اقدام به جذب یا بسط پول می‌کند.

در این هفته نیز، بانک مرکزی برای پنجمین بار متوالی معکوس عمل کرد و هدف جذب پول را در پیش گرفته است که طی هفته جاری معادل ۶۴۶۰ میلیارد تومان اوراق با نرخ سود ۱۸ درصد و تاریخ سررسید هفت روزه به بانک‌ها فروخت که به این معنی است که این میزان پول از بانک‌ها جمع کرده است.

علاوه براین، آنطور که گزارش این هفته بانک مرکزی نشان می‌دهد، با رسیدن سررسید اوراق طی عملیات هفته گذشته بانک مرکزی معادل ۶۴۶۰ میلیارد تومان به بانک‌ها برگردانده که از آنجا که این میزان برابر با میزان پول دریافتی بانک مرکزی از بانک‌ها است، بنابراین، خالص عملکرد بانک مرکزی صفر شده است.

بانک‌ها باز اعتبارات قاعده مند نگرفتند

از سوی دیگر، یکی دیگر از بازارهای مهم در راستای کنترل نقدینگی، بازار بین بانکی است که در آن بانک‌های دارای دارایی مازاد به بانک‌های دچار کسری، مبلغی را در سررسید کوتاه مدت می‌دهند که اگر این بانک، بانک مرکزی باشد؛ به این مبلغ و تسهیلات، اعتبارات قاعده مند گفته می‌شود و به نوعی بانک‌ها از بانک مرکزی پول قرض می‌گیرند که طبق اعلام بانک مرکزی، برای چهارمین بار در سالجاری طی این هفته نیز هیچ بانک و موسسه اعتباری اعتبارات قاعده مند دریافت نکرده است.

به عبارت دیگر، بانک‌هایی که تقاضا داشتند تا با سررسید کوتاه مدت و نرخ سود ۲۲ درصد از بانک مرکزی پول قرض گیرند، نتوانستند این نهاد را متقاعد کنند.

بنابراین، بانک مرکزی طی هفته جاری در بازارهای باز و بین بانکی نه پولی از بانک‌ها دریافت کرد و نه پولی به آن‌ها قرض داد که بیانگر این است که طی هفته جاری، عملکرد بانک مرکزی در بازار مالی صفر شده است.