مونا ربیعیان- اعلام تعطیلی دو روزه در دو استان تهران و سیستان و بلوچستان به دلیل شیوع نگران ‌کننده کرونای دلتا موجی از انتقادها را در کشور به همراه داشته است. با وجود درخواست ‌های مکرر از ستاد ملی کرونا برای اعمال قرنطینه همزمان با تشدید شیوع کرونا و نابسامانی در واکسیناسیون سرانجام از سوی ستاد ملی کرونا تعطیلی‌های یک و دو روزه اعلام شده است.

تجمعات در کشور هیچگاه مشمول قرنطینه و تعطیلی نبوده است

یک عضو فعال و پیوسته مجامع علمی بهداشت و سلامت ایران با اشاره به پیک پنجم کرونا در کشور گفت: پس از ورود ویروس کرونا به ایران در دی ماه ۱۳۹۸ و شناسایی موارد بیماری در بهمن ماه همان سال، کشور وارد موج اول بیماری کرونا شد و این موج بیماری به صورت یک اپیدمی ممتد و مستمر خاموش نشد و بیماری تحت کنترل قرار نگرفت به طوریکه بیماری پس از ۱۶ ماه اکنون وارد پیک پنجم شده است. با موج اول کرونا به دلایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی تاکنون محدودیت ‌های اجباری برای فعالیت مشاغل و کارمندان در تهران و بسیاری از شهرهای کشور تاکنون وضع نشده است و تجمعات در کشور هیچگاه مشمول قرنطینه و تعطیلی نبوده است و بیماریابی نیز تاکنون انجام نگرفته است.

محمدرضا محبوب فر در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد پویا» افزود: محدودیت ها و تعطیلی های ادعایی نیز در حد حرف و شعار بوده است انگار که وضعیت شهرها و استان های کشور عادی است و زندگی روزمره جریان دارد. عادی سازی ها و عادی انگاری ها در کشور به حدی بوده است که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در رسانه های دولتی و حکومتی بایکوت خبری شده اند و اخبار حقیقی و واقعی کرونا از دسترس جامعه دور نگاه داشته شده است. یکی از دلایل بی اعتمادی عمومی و کاهش رعایت پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی، گردش هدفمند با رویکرد اقتصادی و سیاسی و امنیتی توسط افراد نشاندار و تعیین شده در رسانه های رسمی و تبدیل خبرگزاری ها و روزنامه ها و رسانه های دیداری و شنیداری دولتی و حکومتی به روابط عمومی نهادهایی مثل ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان بوده است.

سونامی مرگ های کرونایی ایران را محاصره می کند

این کارشناس حوزه سلامت با توصیف وضعیت کنونی کرونا در ایران تصریح کرد: گسترش پیک پنجم همه ‌گیری کرونا در ایران نگران کننده است. استان‌‌های جنوبی ایران به‌ ویژه سیستان و بلوچستان کانون پیک جدید همه ‌گیری کرونا هستند. شمار مبتلایان به ویروس در سیستان و بلوچستان چهار برابر پیک های قبلی است. وضعیت این استان به همراه هرمزگان و بوشهر فوق بحرانی توصیف شده است. پیک پنجم کرونا در استان های جنوبی به شکل خطرناکی در حال گسترش است. وضعیت کرونا در جنوب و شرق کشور در حال تبدیل به یک فاجعه انسانی است و سونامی مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی می رود که کل نقشه ایران را تصرف کند و تحت محاصره قرار دهد. تهران نیز با رشد ۱۰ درصدی مبتلایان مواجه شده است و از روز شنبه در وضعیت قرمز قرار گرفته است و محدودیت های وضع شده نیز پاسخگوی پیک پنجم بیماری نیست.

کرونا میدان تاخت و تاز سیاست و اقتصاد شده است

وی اضافه کرد: مشکلات واکسیناسیون در کنار شیوع گونه جهش یافته دلتا از ویروس کرونا در بسیاری از شهرهای ایران بر نگرانی‌ ها افزوده است. کرونا میدان تاخت و تاز سیاست و اقتصاد شده است. واکسیناسیون به کندی پیش می ‌رود و برای دریافت واکسن، صف ‌های طولانی تشکیل می ‌شود. مردم ایران هم اکنون آواره و دربه در تأمین واکسن خود و عزیزانشان هستند، اما این روزها کشورهای خاورمیانه و همسایه ایران در حال واکسیناسیون نوبت اول در ایستگاه های حمل و نقل عمومی مانند مترو هستند. کشورهای همسایه ایران اکنون با وجود اینکه واکسیناسیون نوبت دوم و سوم را آغاز نموده اند با مازاد واکسن رو به رو هستند و تاریخ انقضای واکسن ها در حال اتمام است. ایالات متحده آمریکا نیز در چهارچوب برنامه‌ جهانی تامین واکسن کرونا، کوواکس، در حال اهدای میلیون ها دوز واکسن کرونای ساخت شرکت های فایزر و مدرنا به کشورهای نیازمند جهان است. صف های واکسیناسیون این روزها در کشور یادآور صف های انتخابات ٢٨ خرداد در مقابل حسینیه ارشاد در پایتخت است. انتخاباتی که خروجی آن وعده داده شده بود تا کرامت مردم را حفظ کند. سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان ادعا کرده ایران تنها کشور دنیا در دوران کرونا است که هیچ بیماری پشت در بیمارستان ‌های آن سرگردان نشد. این در حالی است که طبق آمار رسمی، سرانه تخت بیمارستانی کشور نصف آمار جهانی است. در دو سال گذشته گزارش‌ های زیادی در رسانه ‌های رسمی داخل ایران درباره کمبود تخت و دارو و واکسن و سرگردانی مردم منتشر شده است. خبر تأمین ماهانه ۱۰ میلیون واکسن ایرانی کرونا از شهریور نیز در صورتی منتشر شده است که اول قرار بود واکسیناسیون عمومی از اردیبهشت شروع شود، بعد شد تیر، بعد شد مرداد. حالا امروز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا در دولتی که چند هفته به پایان عمر آن نمانده است گفته از شهریور ماه واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز خواهد شد.

واکسیناسیون یعنی پایان بیماری کرونا

محبوب فر با تأکید بر اینکه واکسیناسیون یعنی پایان بیماری کرونا، گفت: این روزها جهان در فکر جشن بدون ماسک است و ایران درگیر پیک پنجم کرونا و آواره و سرگردان میان مرگ و زندگی برای تأمین واکسن کرونا. وزیر بهداشت که اعلام می کند ایران آمادگی تأمین واکسن برای کشورهای مستضعف را دارد بهتر است اول نگاهی به مردم مظلوم سیستان و بلوچستان داشته باشد که اکثریت مردم استان حتی توان خرید ماسک هم ندارند. متوسط استفاده از ماسک در سیستان و بلوچستان ۴٨٪ است. دیگر استان های مرزی کشور حال خوشی نسبت به سیستان و بلوچستان ندارند. استان های مرزی این روزها فقر و محرومیت را از حد گذرانده اند و کرونا در این استان ها جولان می دهد. با این حال، حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به تکمیل تخت‌ بیمارستان‌ ها در سیستان و بلوچستان،‌ تشدید شیوع گونه دلتای کرونا را به دلیل «سوء مدیریت» دانسته است و اخیرا اظهار داشته پس از شیوع گونه ویروس دلتا در هند و چند شهر مرزی در ایران طی چند ماه گذشته در نامه ‌ای به حسن روحانی، رییس جمهور خواستار بستن مرزها با افغانستان و پاکستان شده است، اما اقدام جدی انجام نشده است. معین‌ الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس هم گفته آمار روزانه بستری در سیستان و بلوچستان به هزار نفر رسیده و «یک فاجعه انسانی» در حال رخ دادن است. او تاکید کرد که مقامات وزارت بهداشت «به جای فرافکنی و فرار به جلو باید پاسخگو باشند که چرا واکسیناسیون کشور در این وضعیت قرار دارد».

عوامل معلوم الحال وزارت بهداشت و درمان اجازه انتشار اخبار حقیقی را نمی دهند

این عضو فعال و پیوسته مجامع علمی بهداشت و سلامت ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس جمهور درخصوص پیدایش پیک پنجم کرونا در اثر انتخابات در کشور یادآور شد: در پی اوج گرفتن دوباره همه ‌گیری کرونا در ایران و ورود کشور به پیک پنجم،‌ حسن روحانی،‌ رئیس جمهور، روز شنبه در سخنانی برگزاری انتخابات اخیر در کشور را از جمله عوامل افزایش آمار قربانیان و مبتلایان جدید دانست. او می ‌گوید در کنار تمام عوامل دیگر، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا که در خرداد ماه برگزار شد به اوج ‌گیری کرونا کمک کرده است. او همچنین مدعی شده برای کنترل این بیماری یک حرکت دسته جمعی در سطح کشور و حتی جهان نیاز است. اظهارات حسن روحانی در شرایطی بیان شده است که اعوان و انصار او در دولت تدبیر و امید و مجموعه ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان در طی ماه های گذشته با پول پاشی های گسترده که در رسانه های تأثیرگذار دولتی و حکومتی انجام داده اند بخش بزرگی از کارشناسان و متخصصین مستقل و متعهد و غیردولتی حوزه بهداشت و درمان کشور را از حضور در رسانه ملی و مصاحبه با خبرگزاری ها و روزنامه های دولتی و رسمی در کشور محروم ساخته اند. این اقدام توسط ارسال لیستی از افرادی که پس از ۱۶ ماه از ورود ویروس به کشور در زمینه مهار و کنترل بیماری شکست خورده هستند برای برخی رسانه های داخلی تأثیرگذار در کشور صورت گرفته است. حسن روحانی در حالی انتخابات را از عوامل تأثیرگذار در پیک پنجم بیماری در کشور می داند و خواستار کنترل این بیماری در یک حرکت دسته جمعی در سطح کشور شده است که درست در آستانه برگزاری انتخابات و همزمان با هشدار کارشناسان مستقل و غیردولتی در چند رسانه رسمی در کشور درباره پیک پنجم کرونا با ذکر جزئیات آن و بازتاب وسیع داخلی و خارجی آن و حساسیت جامعه نسبت به موضوع پیک پنجم کرونا در کشور، عوامل معلوم الحال و شناخته شده در وزارت بهداشت و درمان خواستار حذف خبر از رسانه ها شدند و جامعه را بار دیگر با تأیید دیرهنگام نظرات کارشناسانی که دستور به حذف اخبار آن ها را داده بودند نسبت به اصل خبررسانی در رسانه های داخلی و عملکرد اطلاع رسانی نهادها و سازمان های مرتبط با کرونا بی اعتماد کردند.

وی تصریح کرد: ضمن تاکید براینکه وضعیت شیوع کرونا در کشور ایران حاد و بحرانی است، پیشنهاد می گردد گروه های مختلف ایرانیان داخل و خارج کشور یکصدا علیه وضعیت موجود مدیریت و کنترل بیماری کرونا و واکسیناسیون در ایران سکوت نکنند و از مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی و کشورهای موفق در زمینه واکسیناسیون و کنترل کرونا و همچنین بنگاه‌های اقتصادی و خیریه مانند مجموعه کوواکس درخواست کمک به مردم مظلوم و محروم ایران را داشته باشند تا در شرایط سخت و پرهزینه کرونا به یاری ایرانیان داخل کشور بشتابند.

بعد از کشف واکسن کرونا، فوت هر ایرانی قتل عمد است

محمدرضا محبوب فر در پایان نیز تأکید کرد: توضیح کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص سفر تعدادی از مردم برای تزریق واکسن کرونا به ارمنستان باعث تعجب است. وی اخیرا گفته: «در برخی از کشور‌های همسایه ما از جمله ارمنستان از واکسیناسیون علیه کرونا استقبال نشده است. این کشور واکسن استرازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده اند و از آنجایی که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند و به توریست‌هایی که به آنجا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود» در پاسخ به ایشان باید یک بار دیگر نسبت به وضعیت خبررسانی حول و حوش کرونا هشدار داده شود. حداقل درخصوص کرونا روزنامه ‌نگاری در داخل کشور مدت‌ها می باشد که به پایان رسیده و رسانه ها بدل به روابط عمومی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان شده اند. بارها روزنامه نگاران و خبرنگاران رسانه های دولتی در ایران با شعف و افتخار به کارشناسان منتقد و مستقل ساختار سلامت کشور اعلام می‌ کنند که از دفتر ارتباط با رسانه سازمان های فوق الذکر با آنها تماس گرفته و عده ای خواستار حذف اخبار حقیقی و واقعی کرونا شده اند. گفتنی است، بعد از کشف واکسن کرونا، هر ایرانی در داخل کشور فوت کند در حقیقت قتل عمد است و مسئولیت آن هم برعهده نه فقط دولت بلکه رسانه هایی خواهد بود که امروز جامعه را نسبت به انتشار اخبار حقیقی و واقعی کرونا محروم کرده اند.