از اول تیرماه، کارگران نفت دست به اعتراض زدند، اعتراضی که بیش از هر چیز ریشه در تبعیض نهادینه شده داشت؛ رسمی‌ها دو تا سه برابر قراردادی‌ها و چندین برابر ارکان ثالثی‌ها یا پیمانکاری‌ها حقوق و دستمزد می‌گیرند. بیشترین سهم اعتراض به کارگران پیمانکاری اختصاص داشت اما بالاترین بهره را رسمی‌ها بردند.

مونا رمضانپور/مجلس در ششم تیرماه مصوب کرد طرحی دو فوریتی در دستور کار قرار بگیرد که کارمندان نفت از سقف پانزده برابری حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ مستثنی شوند و بتوانند حقوق‌هایی تا ۲۱ برابر حداقل حقوق دریافت کنند.

واقعیت های دهه ۹۰ شرایط را بحرانی کرد

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی درخصوص اعتراضات کارگران در این چند هفته اخیر به خبرنگار ما گفت: واقعیت این است که در دهه ۹۰ شرایط ویژه رخ داده است که ماحصل آن شده این اعتراضات و نا امنی های شغلی ایجاد شده که در جامعه امروز خودنمایی می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: دهه ۹۰ رشد اقتصادی صفر شد به این معنی است که رکود اقتصادی و عدم سرمایه گذاری و تورم و شوک های قیمتی باعث شده تا دهه ۹۰ دهه رکود تورمی باشد و بنابراین این اعتراضات یک امر طبیعی است.

فرسودگی اقتصادی در ایران

این کارشناس اقتصادی در ادامه ار فرسودگی اقتصاد ایران گفت: اقتصاد ایران دچار یک فرسودگی زیر ساختاری است که برای اولین بار در طول تاریخ ایران رخ داده است و این سرعت فرسودگی در دهه ۹۰ بیشتر از قبل خودنمایی کرده است و باعث شده تا تورم بالای ۱۱۵ درصدی ایجاد کنند بنابراین سرمایه گذار و کارفرمایان ترجیح می دهند سرمایه های خود را به بازارهای جذاب ببرند و ماحصل این اتفاق نارضایتی کارگران را به همراه داشته است از سوی دیگر انبارهای بنگاه های تولیدی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم مملو از کالا است که این باعث می شود تا کارفرما تعدیل نیرو یا کاهش ساعات کاری را برای کارگران در نظر بگیرد بر این اساس معیشت کارگر زیر بار فشار های اقتصادی له خواهد شد.

وحید شقاقی شهر در ادامه نابودی برخی بنگاه تولیدی به دلیل ناکارآمدی های در بخش کرونا رو به تعطیلی رفته اند گفت: کرونا در دو سال اخیر باعث شده تا بنگاه های تولیدی روزگار سختی را داشته باشند و و تحریم از یک سو و از سوی دیگر کرونا کمر بنگاه های تولیدی را شکسته است و این امر نیز یکی از دلایلی است که معیشت کارگران را به خطر انداخته است.

یک دهه شعار اعتراضات را به همراه دارد

وی در بخش دیگر از مصاحبه خود دلایل اعتراضات را اینگونه بیان کرد: مسئله اعتراضات یک اتفاق کوتاه مدت نیست که در کوتاه مدت برطرف شود اعتراضات ناشی از یک دهه ناکارآمدی، یک دهه شعار بدون پشتوانه و در نهایت عدم سرمایه گذاری در صنعت ایران همه این ها انباشته شده است و این اعتراضات به وجود امده دولت سیزدهم برای رفع این مشکلات راه سختی را در پیش خواهد داشت چرا که یک دهه ناکارامدی باعث شده تا بنگاه تولیدی زیادی نابود شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهارداشت: موجودی انبار بنگاه ها پر از کالا است که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم این انبار ها پر شده است کالای تولیدی از سوی دیگر عدم تعادل اساسی بین کارفرمایان و کارگران نیز رخ داده که کارفرما ناچار به تعدیل نیرو یا کاهش ساعات کاری کارگران است که از سوی دیگر کارگر به دلیل کاهش قدرست خرید از این موضوع ناراضی است.

وحید شقاقی شهری در پایان راهکار را اینگونه بیان کرد: مشکلات اقتصادی ایران یک شبه به وجود نیامده است و حداقل این انباشته شده از ۵۰ سال ناکارامدی اقتصادی است که نیاز به یک دگرگونی نگرشی است تا مشکلات برطرف شود.