خوزستان امروز تشنه است و این تشنگی از هورالعظیم گرفته تا چادگان، روستاهای حمیدیه و….. خود را نشان داده است، بی شک این خشکی و بی آبی دامنه وسیع‌تری از فجایع را به دنبال خواهد داشت.

مونا ربیعیان/این خشکسالی ابعاد گسترده‌تری از حیات بشر را در برمی‌گیرد، تا جایی که تهدیدی برای زندگی مردم است که برخی از این خسارات قابل جبران نخواهد بود. خوزستان امروز تشنه است و این تشنگی از«هورالعظیم» گرفته تا چادگان، روستاهای حمیدیه  و….. خود را بیشتر نشان داده است. بی شک این خشکی و بی آبی دامنه وسیع‌تری از فجایع  را به دنبال خواهد داشت.

سیاست‌های اشتباه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی بر شدت ‌گیری این خشکسالی‌ها در کشور دامن زد

هورالعظیم درحال خشک شدن

پرویز کردوانی،پدر کویرشناسی ایران درباره خشکسالی تالاب هورالعظیم به خبرنگار ما گفت: دو سوم هورالعظیم برای عراق است و این تالاب از رود کرخه تامین می شد که درحال حاضر به باتلاق تبدیل شده است با توجه به اینکه آب مایع حیات است و برای زندگی حیوانات و انسان ها آب باید باشد تا زندگی جریان پیدا کند اما ما شاهد این هستیم که ایران روز به روز خشکسال تر می شود.

وی در ادامه با یک مثال توضیح داد: اقیانوس هند مرتب درحال طغیان است و تابستان هندوستان و تایلند بالای کوه ها از آب های طغیان کرده برنج کاری می کنند و پاییز به سمت یمن و عربستان آب ها جاری می شود و دره های بی آب پر آب می شوند به طوری که جنگل ها را آب فرا می گیرد و حیوانات از ترس مردم فرار می کنند و وقتی آب فروکش می کند مردم ماهی ها را صید می کنند این حکایت هور العظیم این روزها است گرم شدن کره زمین یکی از دلایل نابودی هورالعظیم است از طرفی سد سازی هایی که انجام شده در خوزستان البته اگر سدها نبودند خوزستان در سال های گذشته نابود می شد اما در حال حاضر سد سازی ها آب ها را بخار می کنند.

اولویت وزارت نیرو نجات باتلاق ها نیست

پدر کویر شناسی ایران درادامه با انتقاد از وزارت نیرو گفت: متاسفانه وزارت نیرو فکری برای بی آبی ندارد با توجه به اینکه وقتی انقلاب شد اعلام کردند ایران باید در بخش کشاورزی خودکفا باشد بعدها متوجه شدند کشورهای پیشرفته در بخش صنعت موفق هستند بنابراین اعلام کردند ایران باید در بخش صنعت خودکفا باشد و کشاورزی را رها کردند و اولویت آب را اول به شهرها و بعد صنعت و در آخر به کشاورزی اختصاص دادند و هیچ جایگاهی برای باتلاق و تالاب باقی نگذاشتند و این شد که با بی آبی رو به رو شدیم.

وی در ادامه اظهار داشت: وقتی با انرژی خورشیدی می شود برق تولید کرد چرا با آب این کار رو انجام دهیم؟ کشاورزی بخش حجیمی از آب را می بلعد و به مرور ما این بخش را جیره بندی کردیم و آب کشاورزی به شهرها بخشیدیم تا آب شهر ها تمام نشود با توجه به این صحبت ها من بارها اعلام کردم سمینار و نشست برای بحران آب هیچ فایده ای ندارد چرا که آبی نیست که بحرانی باشد.

پرویز کردوانی در ادامه اظهار داشت: وقتی شهر مانند کرمان آب ندارد ۷ چاه آب برایش تاسیس می کنیم و آب های سطحی که تمام شده است آب های زیر زمینی را نیز ما داریم به پایان می رسانیم با چاه زدن نه تنها آب ها را نابود می کنیم بلکه باعث می شویم تا زمین نشست کند و نابود شود. این خشکسالی برای ایران تنها نیست در حال حاضر قطب جنوب و شمال هم درحال نابودی هستند این مشکلات با حرف و هشدار درست نخواهد شد امروزه ما شاهد این هستیم که باتلاق ها به لنجزار تبدیل شده است مگر اینکه بارندگی رخ دهد در غیر این صورت وضعیت بدتر خواهد شد.

آب نیست

پدرکویرشناسی ایران در پایان از بی آبی گفت: نه اینکه بگویم آب کم است آبی اصلا وجود ندارد وقتی در منطقه گرمسار به ۲۵۰۰ هکتار مندولک یه سنگ آب معادل یک آفتابه آب داده می شود و آب کشاورزی را به شهر گرمسار می دهند که مواقعی آب آن شهر قطع نشود با توجه به این صحبت ها باید گفت که ما با این کار زمین های کشاورزی نابود می شود در خوشبینانه ترین حالت تهران ۵۰ سال دیگر آب دارد درباره ایران باید بگویم که آب روستاها دومینو وار به پایان می رسد و و شهرستان ها یکی پس دیگه به شهرها کوچ می کنند.