خروج از لیست سیاه FATF موجب رفع تحریم‌ها علیه ایران نمی‌شود؛ اما باقی ماندن در آن قطعا یک نوع خودتحریمی است که می‌تواند اثر تحریم‌ها علیه ایران را دو چندان کند.

مونا رمضانپور/بنابراین برای باز شدن راه همکاری‌های بانکی و انجام مبادلات مالی نیاز داریم به FATF بپیوندیم. این امر را معاون بانک مرکزی در روزهای گذشته تایید و عنوان کرده که میلیاردها دلار از منابع مالی ایران در اروپا آزاد شده اما عدم‌تصویب FATF به مانعی در این مسیر بدل شده است.

مذاکرات ادامه دار

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین الملل درخصوص ادامه مذاکرات در دولت رییسی به خبرنگار ما گفت: آغاز مذاکرات نشان از این داشت که نماینده حکومت ایران برای مذاکره رفته است نه نماینده دولت بنابراین با رفتن دولتی روند مذاکرات ادامه دار خواهد در میان برخی ها بدبینانه نظر می دادند و باعث ایجاد تنش شده بودند و بارها اعلام کرده بودند که تفاهم و سازش وجود نخواهد داشت در صورتی که مذاکرات روند خود را ادامه خواهد داد.

وی در ادامه اظهار داشت: رییسی در جایگاه رییس جمهور بالاقوه نشان داد که نسبت به رفع تحریم ها خوش بین است و به یک جمع بندی منطقی در راه منافع مردم ایران و همچنین منافع دولت خودش را در نظر گرفته است چرا که دولت نیاز به بودجه دارد برنامه هایی که دارد برای اجرایی شدن برنامه هایش نیار به بودجه دارد و برای بودجه باید اول تحریم ها رفع شود

برای توسعه کشور نیاز به رفع تحریم ها داریم

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه اظهارداشت: کشور برای توسعه اقتصادی نیاز دارد تا نیازهای بین المللی برطرف شود تا ایجاد شغل در کنار این تنش زدایی ها ایجاد شود دیگر جناح ها مهم نیستند بلکه رفع تحریم ها اهمیت دارد با این امر ایران می تواند به عرصه بین الملل دوباره ورود کند و با فسادهای موجود که برای دور زدن تحریم ها ایجاد می شود مبارزه کند  امیدوار هستیم که صحبت ها درباره مذاکرات عملی شود و در حد صحبت باقی نماند و پشتیوانه واقعی پشت این حرف ها باشد.

وی در بخش دیگر مصاحبه خود از بی نتیجه ماندن رفع تحریم ها در صورتی که لوایح اف ای تی اف تایید نشود گفت: این رفع تحریم ها نشانه مثبت است اما رفع تحریم ها بدون تصویب پرتکل های الحاقی اف ای تی اف امکان پذیر نخواهد بود پذیرش مبادلات بانکی باید در مقابل رفع تحریم ها ایجاد شود.

فریدون مجلسی در ادامه افزود: مبارزه با پولشویی یعنی اینکه با قاچاقچیان مواد مخدر یا تروریست ها همکاری نداریم و این در کنار رفع تحریم ها می تواند به مردم جهان نشان دهد که ایران با همه در صلح است و مبادلات تجاری صورت گیرد .

آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران

این کارشناس مسائل بین المللی در پایان از رفع تحریم ۷ ایرانی گفت: رفع تحریم ها از سوی آمریکا  نشانه ابراز آمادگی است حسن نیت نیست بسیاری از این اشخاص سهامداران کامیون دارهای یخچال بوده و برای حمل و نقل و مواد غذایی است و این افراد بی جهت تحریم بودنداین امر فقط نشان از آمادگی برای ادامه مذاکره دارد.