شناخت نقاط آسیب پذیری اقتصادی کشور می تواند برنامه ریزان و مسئولان اقتصادی را برای طرحریزی نقشه های مناسب برای اقتصاد کشور بخصوص در شرایط سخت یاری رساند. در این راستا در پژوهش حاضر « وابستگی به واردات کالای ضروری » و برخی ابعاد آن مورد بررسی قرار گرفته است.

مونا رمضانپور/  یافته های پژوهش نشان می دهد از آنجا که بخش عمده ای از درآمدهای ارزی حاصل از صارات نفت صرف واردات کالاهای ضروری می شود؛ در دوره تحریم از یک سو با قطع درآمد ارزی حاصل از صارات نفت و از سوی دیگر با توجه به ساختار تورمی اقتصاد ایران، که عمده ترین بخش تورم از ناحیه کالاهای ضروری منتقل می شود، این مساله یعنی وابستگی به واردات کالای اساسی را می توان به عنوان یکی از نقاط آسیب زای اقتصاد ج.ا.ایران مطرح نمود.

افراد مهم نیستند مهم نگرش ها است

مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی درخصوص اینکه کابینه اقتصادی دولت سیزدهم می تواند رشد اقتصادی ایجاد کند به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر بحث افراد نیست که تاثیرگذار باشدیا خبر مهم  تفکر حاکم بر دولت سیزدهم است که از دو بخش ارزیابی می شود بخش اول مشکلات سیاست خارجی و بخش دوم نگاه به ساختارضد توسعه حاکم بر کشور است.

وی در ادامه اظهارداشت: دولت ها بلوف می گویند برجام را نمی خواهیم و چرا که برجام نباشد نمی توان اقتصاد کشور را رونق داد تحریم های امروز از بی تدبیری های سه دهه گذشته ناشی از اصولگرایان بود که در روابط خارجی با مشکل رو به رو شده ایم. هرکشوری نیاز به روابط خارجی دارد هیچ کشوری نمی تواند رشد توسعه مورد نظر بدو روابط با دیگر کشورها به دست آورد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: وقتی کالایی در کشورهای دیگر ارزان تر تولید می شود به صرفه است که وارد شود جای تولید و این هم به نفع دولت است هم مردم اما وقتی روابط بین الملل با مشکل رو به رو باشد این اتفاق رخ نخواهد داد از طرفی اصل روابط خارجی یکی از ارکان های اصلی برای پیشرفت هر جامعه می باشد.

بی تدبیری های گذشته پایان یابد

وی دلیل حال امروز اقتصاد کشور را اینگونه باین کرد: به شدت بی تدبیری های گذشته نفت بفروشیم بخش تولید و وارد کنیم الان باید دولت جدید به اضافه وزرا و تصمیم گیرها مشخص کنند که با روابط خارجی فعلا از طریق برجام قابل حل است چیکار قرار است انجام دهند برجام را احیا کنند  و تا تحریم ها لغو نشور کشور را نمی توان اداره کرد و وضعیت از وضعیت امروزی بدتر می شود (فشار بسیاری بر مردم است و تا وقتی که اف ای تی اف در کنار تحریم است این مراودات مالی و فیزیکی نخواهیم داشت بنابراین اول باید از لیست سیاه اف ای تی اف خارج شویم)

وی درباره حاکمیت ضد تولید بر کشور گفت: کوتاه مدت مشکلات با رفع تحریم ها حل خواهد شد اما ریشه مشکلات بر می گردد ضد تولیدی حاکم بر تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور نگرش ضد تولیدی مدیریتی ناکارآمد ایجاد کرده است آن ساختار ناکارآمد یک پروکسی ناکارآمدتر و ضد تولید را بر اقتصاد کشور حاکم کرده با این ساختار حتی اگر تحریم ها و اف ای تی اف حل شود مشکلات موقت حل خواهد شد و در میان مدت و بلند مدت همچنان در ظرفیت های داخل استفاده کنیم سه دهه گذشته نتوانستیم از بخش تولیدی به درستی استفاده کنیم باید دید نگرش اقتصادی دولت سیزدهم چگونه خواهد بود.

مرتضی افقه در ادامه اظهار داشت: نگرش حاکم معیشت مردم را جزو اولویت ها نمی داند  بلکه موضوعات ایدئولوژیک اولویت دارند و معیشت مردم جزو اولویت های پایین است ساختار مدیریتی بر اساس این اید بنا شده است و مدیرانی انتخاب می شوند که ارزش های ایدئولوژیک را حاکم کند و باید این دیدگان تغییر کند و مشکلات حل شود معیشت مردم رفاه پیشرفت مادی مردم اولویت قرار گیرد تا مشکلات برطرف شود.