دیگر نمی‌توان گفت که افزایش حقوق خنثی شده است، بلکه باید بگوییم دستمزد کارگران نابود شده است.

مونا رمضانپور/زمانی که در یک جامعه خط فقر تعیین می شود، اما جامعه کارگری با حقوق ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان فعالیت می‌کند. حتی اگر عیدی و سنوات دریافت کند، باز هم حقوق او به حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بیشتر نمی‌رسد. یعنی حقوق کارگران حدود ۷میلیون تومان با خط فقر فاصله دارد. با توجه به اینکه در جامعه کارگری امنیت شغلی وجود ندارد, بیش از ۷۰ درصد جامعه کارگری حداقل‌بگیر هستند, و بخش زیادی از آنها حقوق و مزایایی دریافت نمی‌کنند.

با درآمدی که دارند فقط می‌توانند بخشی از  هزینه زندگی را بگذرانند. در زمان حاضر هستند مناطقی که هزینه اجاره‌بها برای زندگی حدود ۳میلیون تومان است، در بدترین جاها حدود ۱٫۵ میلیون تومان است، در چنین شرایطی یک کارگر حدود ۵۰ درصد درآمد خود را برای مسکن هزینه می‌کند.

هر شش ماه افزایش حقوق می تواند مانع کوچک شدن سفره های مردم شود

علیرضا محجوب؛ دبیرکل خانه کارگر درخصوص اینکه دستمزد کارگران نسبت به تورم خیلی کمتر است به خبرنگار ما گفت: آنچه که معمولا در قیمت ها مشاهده می کنیم و اعلمای اقتصاد پرش قیمت نام گذاری می کنند باعث شده تا سفره کارگران کوچک شود و چند دسته کالای مهم و اساسی حذف شود برخی ها معتقد هستند که در کوتاه مدت نمی شود این تفاوت تورم و پرش قیمت را یکی کرد اما کشور ما تاکنون ابر تورم را کنترل کرده است واین اتفاق را می تواند دوباره تکرار کند.

وی در ادامه اظهارداشت: برای حذف افزایش عمده قیمت ها می تواند هر سه ماه یا هر شش ماه یکبار وضعیت تورم را چک کنیم تا بتوانیم حداقل در این بازده زمانی حقوق کارگران را افزایش دهیم تا شاید رابطه بین دستمزد وافزایش قیمت ها ثابت شود چرا که در حال حاضر کارگران در استعمار کارفرمایان قرار دارند چرا که افزایش دستمزدها براساس تورم سال گذشته صورت گرفته است و در حال حاضر نیز ۴۰ درصد کارگران زیر خط فقر هستند و این فاصله با افزایش چندین بار در سال می تواند کمکی باشد بر کنترل تورم.

کارگران در استعمار کارفرمایان

دبیرکل خانه کارگر در ادامه از کنترل تورم در سال ۵۸ گفت: در سال ۵۸ بعداز انقلاب با رساند حداقل معیشت به حداقل دستمزد سفره های کارگران خالی نشد اگر بشود کاری که ان سال انجام داد دوباره تکرار شود می توان این فاصله تورمی را کمتر کرد اما اقتصاددانان از روی کتاب صحبت می کنند و این نمی تواند کمکی بر حقیقت ماجرا داشته باشد.

علیرضا محجوب در ادامه اظهار داشت: به طور معمول دو سوم حقوق کارگران در گرو تورم و کارفرمایان است با توجه به این موضوع باید راهکاری ارائه کرد.

وی در بخش دیگر از صحبت هایش از قراردادهای سفید گفت: راه های متفاوتی وجود دارد تا مقابل این قراردادهای سفید ایستادگی کرد در سال های گذشته شورای کار قانونی گذاشت که کارفرمایان آن را ابطال کردند اما اگر این قانون در مجلس تصویب شود این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

علیرضا محجوب درپایان اظهارداشت: طبق ماده ۷۰۱ قانون کار طی ۴ سال آینده مشکلات کارگری برطرف می شود چرا که در حال حاضر ۲ سال است که این قانون اجرایی شده است و تا ۲ اسل آینده مشکلات دستمزدهای کارگران نیز برطرف خواهد شد و کارفرمایان طبق آیین نامه با کارگران برخورد می کنند.