مشکلات اقتصادی ایران را باید از درون نگریست و نه از بیرون. مسائلی نظیر تحریم علت نابسامانی وضعیت اقتصادی ایران نیست، بلکه این امر هم در کنار سایر مسائل دیگر تنها قوام‌بخش مشکلات بود.

مونا ربیعیان/ توسعه اقتصادی از درون می‌آید و بیرون آن را کمک می‌کند. برای مثال سرمایه گذاری خارجی خوب است اما رشد ما بخاطر سرمایه گذاری خارجی نیست. رشد ما منوط به سرمایه گذاری داخلی است. وقتی شرایط سرمایه‌گذاری داخلی خوب باشد، صد در صد سرمایه‌گذاری خارجی هم جذب می‌شود. یعنی ما از داخل باید روندی را طی کنیم و سپس سرمایه گذاران دیگر وارد شوند. بنابراین اینکه فکر کنیم راه حل از بیرون است مانند همان تبیین است که معتقد است همه بدبختی ما بخاطر دشمنی آمریکا است. این دو نگاه به نظر من آینه هم هستند. همانطور که اولی را نمی پذیرم، دومی را هم به تنهایی نمی‌پذیرم.

رفع تحریم ها و تصویب اف ای تی اف راهکار مناسبی برای حل مشکلات اقتصادی

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی درخصوص تورم موجود و اینکه آیا دولت بعد می تواند این تورم را کنترل کند به خبرنگار ما گفت: اقتصاد ایران گرفتار دو چالش بزرگ است که اگر این چالش ها برطرف نشود تورم روز به روز بیشتر خواهد شد اولین چالش روابطه سیاسی و تجاری با کشورهای دیگر است که در اگر تحریم ها هم برطرف شود اما اف ای تی اف برطرف نشود نمی تواند راهکاری باشد و حل نخواهد شد اگر چه تحلیل های اقتصادی برخلاف این ها گفته می شود اما هیچ دولتی نه تنها دولت جدید نمی تواند مشکلات اقتصادی را بدون رفع تحریم ها و تصویب اف ای تی اف برطرف نخواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: وقتی تورم ایجاد می شود نیروی کار هزینه بالاتری می خواهد بخش حمل ونقل افزایش پیدا خواهد کرد و حتی بخش های تولیدی نیز افزایش پیدا می کند البته نباید مشکلات داخلی را هم نادیده بگیریم چرا که ایران در حصر مشکلات اقتصادی قرار دارد.

تمام جایگزین های درآمدی ایران تمام شده است

این کارشناس اقتصادی در ادامه درباره اینکه برخی کالاها مانند دام و نان یارانه از دولت می گیرند پس چرا گران می شوند گفت: برخی دام ها و همچنین غذای دام ها وارداتی است درست است که این دو بخش از دولت یارانه می گیرند اما وقتی دولت پولی نداشته باشد که یارانه بدهد یا اینکه دیر یارانه ها راپرداخت کند مشکل این افراد و کارگرانشان دوچندان خواهد شد در حال حاضر نیز هرچه ذخیره داشته ایم در این سه سال مصرف کردیم از مردم هم از طریق فروش اوراق دیگر نمی توانیم وام بگیریم از بانک مرکزی هم نمی توانیم وام بگیریم چرا که باعث ایجاد تورم می شود از طرفی هم دولت دیگر ملکی ندارد که به فروش برساند بنابراین این کالاهای استراتژی هم افزایش قیمت دارند درآمد نفتی بود که ایران را نگاه داشته بود در این مدت هرچه جایگزین داشته تمام شده رفته است.

ساختارهای مدیریتی راهکار مناسبی برای خلاصی از حصر اقتصادی

وی در ادامه اظهارداشت: راه بعدی می توان اصلاح ساختار مدیریتی باشد که در حال حاضر دیده نمی شود به طور مثال سال رفع موانع کسب و کار ها بوده سران قوا بسیج شدند اما به جای اینکه اوضاع را بهتر کنند بدتر کرده اند قطعا اگر ساختار مدیریتی تغییر نکند اوضاع بدتر خواهد شد برخی از کالاهای تولیدی با ارز نیستند با متغیرهای دیگر دچار تورم شده اند کار اصلی دولت باید این باشد که زمینه سازی اقتصادی داشته باشد و تغییر مدیریتی این رخ داده پیش خواهد آمد.
مرتضی افقه در ادامه افزود: متاسفانه انتصاب های مدیران ما تنگ نظری های مذهبی و سیاسی است و الزاما از روی شایسته سالای انتخاب نمی شوند بنابراین افراد شایسته یا کنار گذاشته می شوند یا مهاجرت میکنند ساختاری که باشد باید نیروی شایسته انتخاب شود درغیر این صورت با رفع تحریم ها و تصویب اف ای تی اف ما موقتا می توانیم مشکلات اقتصادی را برطرف سازیم.

بیکفایتی ها خودنمایی می کند

وی در ادامه از انکه با عدم فروش نفت بی کفایتی های مدیران رو شد است گفت: وقتی نفت ایران دیگر به فروش نرسید این بی کفایتی مدیران خودنمایی کرده اند  و تا وقتی نظام اداری اجرایی تصمیمی برای تغییر ساختاری نداشته باشد و نیروهای شایسته مهاجر باشند این اتفاقات طبیعی است و فقر بیشتر خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی درباره اینکه ایران مثل پاکستان و هند می شود گفت: در ۹۱ و۹۲ احمدی نژاد باعث شد تا ۷ قطعنامه علیه ایران امضا شود و رشد اقتصادی منفی هفت درصد باشد و اگر روحانی نبود مشکل تحریم ها حل نمی شد و برجام باعث شده بود تا اتفاقات جدید رخ دهد در غیر این صورت همان سال ۹۲ ایران به هند و.پاکستان پیوند می خورد البته هند در حال حاضر رشد مثبت دو را دارد و اقتصاد موفقی را پیش رو دارد اما اگر برجام نبود ایران زودتر از این ها به هند و پاکستان تبدیل می شد.

وی در پایان درباره اینکه چرا ایران درحال حاضر اینگونه شده است گفت: ایران تاکنون با دوپینگ نفت بوده که توانسته سرپا بماند و علی رغم فشارهای تندرو ها دولت بعدی گریزی جز رابطه با کشورهای دیگر ندارد وگرنه مشکلات اقتصادی روز به روز نمایان تر خواهد شد دولت بعدی باید ساختارهای نظام اجرایی را نیز تغییر دهد تا بیکفایتی مدیران بیش از این به اقتصاد کشور صدمه نزند.